ده‌ها شرکت چینی در فهرست سیاه بایدن

ده‌ها شرکت چینی در فهرست سیاه بایدن


جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۲۸شرکت چینی دیگر را به اتهام حمایت از فعالیت‌های نظامی دولت پکن در فهرست سیاه قرار داد.
به گزارش رادیو فرانسه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۲۸شرکت چینی دیگر را در فهرست سیاه شرکت‌هایی که نمی‌توانند از سرمایه‌گذاری‌های ایالات‌متحده بهره‌مند شوند قرار داد. بر اساس فرمان اجرایی جو بایدن، شمار شرکت‌های چینی که در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفته‌اند، در مقایسه با فهرستی که پیش از این دونالد ترامپ اعلام کرده‌بود، به ۵۹شرکت افزایش یافته‌است.
بر اساس فرمان جو بایدن که از دوم ماه آگوست اجرایی می‌شود، شرکت‌های چینی قرارگرفته در فهرست سیاه آمریکا، دیگر نمی‌توانند از سرمایه‌گذاری‌های ایالات متحده بهره‌مند شوند. جو بایدن با تجدیدنظر در فهرست قبلی که پیش از این توسط دونالد ترامپ اعلام شده‌بود، شمار شرکت‌های چینی موجود در فهرست سیاه آمریکا را به ۵۹ شرکت افزایش داده‌است.
پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در تاریخ ۱۲ نوامبر سال گذشته، سرمایه‌گذاری ایالات‌متحده در ۳۱شرکت بزرگ مخابراتی، ساختمانی و فناوری چینی را به ظن حمایت از فعالیت‌های نظامی و امنیتی پکن ممنوع کرده‌بود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، فهرست سیاه جدید اعلام‌شده از سوی جو بایدن، شرکت‌هایی را که در زمینه ساخت و استقرار فناوری نظارت چینی در این کشور و در سراسر جهان فعالیت می‌کنند، هدف قرار می‌دهد.
کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «این فرمان اجرایی به ایالات متحده آمریکا اجازه می‌دهد به روشی هدفمند، سرمایه‌گذاری‌های آمریکا در شرکت‌های چینی را که موجب تضعیف امنیت ایالات‌متحده و متحدانش می‌شود، ممنوع کند.»
به گفته مقامات کاخ سفید، تحریم‌ها علیه این شرکت‌های چینی از دوم ماه آگوست سال جاری اجرایی می‌شود و احتمال می‌رود که این فهرست مجددا به‌روزرسانی شود. این در حالی است که دولت چین، روز پنجشنبه پیش از اعلام رسمی فرمان اجرایی جو بایدن، اقدام دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت سرمایه‌گذاری آمریکا در ۳۱شرکت چینی قرارگرفته در فهرست سیاه این کشور را محکوم کرد.