مجری سیزدهم

گفت‌و‌گو با تهیه‌کننده و سردبیر برنامه «مجری» که از شبکه 5 پخش می‌شود

مجری سیزدهم

حدود یک ماه است که شبکه‌های مختلف ویژه‌برنامه‌های بسیاری را با محوریت انتخابات روی آنتن دارند و هرکدام از آنها سعی کرده‌اند از زاویه متفاوتی به بحث انتخابات بپردازند. در این مدت هم نگاه مخاطبان بسیاری را به خود معطوف کرده‌اند. در این بین شبکه پنج سیما برنامه‌ای متفاوت با عنوان «مجری» را یکشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها ساعت 21 و 10 دقیقه روی آنتن دارد. در برنامه مجری فضا به گونه‌ای است که میزبان و مهمان‌ها کنار هم می‌نشینند و درباره یک موضوع واحد با هم صحبت می‌کنند، گپ دوستانه می‌زنند و همین ویژگی آن را از برنامه‌های دیگر متمایز می‌کند. در این برنامه حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه و سفیر سابق ایران در امارات متحده عربی، آلمان و فرانسه به عنوان میزبان حضور دارد و مقابل نمایندگان مجلس و افراد سرشناس بسیاری می‌نشیند و درباره انتخابات گپ و گفت می‌کنند. از این رو جام‌جم با امیر باقری سردبیر و یکی از تهیه‌کننده‌های برنامه، گفت‌و‌گو کرده که در ادامه می‌خوانید:

 «مجری» چطور شکل گرفت؟
ایده اولیه برنامه از طرف مدیران شبکه پنج مطرح شد و بنا بر این بود که فضای برنامه گعده‌طور و دوستانه باشد که بتواند نشان دهد چطور جریان‌های سیاسی مختلف که سلایق مختلفی در بحث‌های سیاسی دارند، اما با همدیگر دعوای جدی اعتقادی ندارند؛ می‌توانند کنار هم بنشینند و روی موضوعات بحث و تبادل نظر کنند. درباره عنوان برنامه هم باید بگویم از آنجایی که مجری به معنای اجراکننده است، رئیس‌جمهور هم به عنوان مجری قوانین کشور است و در طول این 12 دوره انتخابات ریاست جمهوری همه رئیس‌جمهورها به نوعی مجری قوانین کشور بوده‌اند. به همین دلیل ما این عنوان را برای برنامه انتخاب کردیم.
 مجری ادامه دارد؟
مجری یک برنامه انتخاباتی است که در هر قسمت توانست به 12 دوره انتخابات ریاست جمهوری بپردازد و در قسمت سیزدهم هم به انتخابات پیش رو پرداخت. در این برنامه 40 چهره سیاسی کشور از جناح‌های مختلف، یعنی اصولگرا و اصلاح‌طلب، معتدل، میانه‌رو، مخالف دولت و همراه با دولت، مؤتلفه و غیره حضور پیدا کرده و با هم گپ و گفت داشتند و نظرات‌شان را درباره انتخابات گذشته مطرح کردند. بنابراین بازخوردهای خوبی از مخاطبان برنامه گرفتیم. از این حیث که مهمان‌ها برنامه‌های قبل را که می‌دیدند، خیلی رضایت داشتند و این رضایت را به ما منتقل می‌کردند. از این رو این احتمال وجود دارد و در حال بررسی هستیم بتوانیم فضای گپ و گفت و گعده‌طور بین چهره‌های سیاسی کشور را بعد از انتخابات ادامه بدهیم و برنامه را به صورت هفتگی پخش کنیم. البته همه چیز منوط به نظر مدیران و فضای بعد از انتخابات می‌شود. اگر این اتفاق رقم بخورد و برنامه ادامه پیدا کند، می‌تواند به نزدیک شدن ایده‌ها و آرام شدن فضای سیاسی کشور کمک کند.
 گپ و گفت سیاسی بدون حاشیه
چهره‌های شاخص بسیاری در این برنامه دعوت شدند و حضور داشتند. از جمله آقایان میرسلیم، تهرانچی، ابطحی، محجوب، محسن هاشمی، باهنر، بادامچیان و... نکته مهم‌تر این‌که همگی از فضای به‌وجود آمده و این‌که توانستند نظرات‌شان را مطرح کنند، راضی بودند. نکته مهم بعد این‌که بعضی از چهره‌ها فکر می‌کردند ممنوع‌التصویر هستند و صداوسیما نظرات‌شان را پخش نخواهد کرد. اما با دعوت از آنها مشخص شد که این تفکر اشتباه است. به عنوان مثال آقای سید محمود کاشانی که چنین تصوری داشت، اما به برنامه آمد و نظراتش را بیان کرد و صداوسیما هم بدون هیچ مشکلی پخش کرد. بنابراین می‌توان با ایجاد یک فضای گپ و گفت، فضای سیاسی کشور را به سمتی سوق داد که دچار حاشیه نشود و از طرفی هم مردم را به بهترین انتخاب سوق داد.
 مهم‌ترین شاخصه برنامه
مهم‌ترین شاخصه برنامه ما شخص مجری است. ما مجری برنامه را از مجریان متداول صداوسیما انتخاب نکردیم. یک چهره سیاسی معتدلی که با تمام جریان‌ها یک فضای دوستی و رفاقت داشته باشد را به عنوان مجری برنامه انتخاب کردیم که بتواند با مهمان‌ها ارتباط خوبی بگیرد و مهمان‌ها هم او را قبول داشته باشند. ضمن این‌که خودش در مباحث بتواند به صورت کارشناسی‌شده ورود کند و نظراتش را اعمال کند که خوشبختانه توانستیم به این مهم دست پیدا کنیم. اتفاقا بازخوردهای خوبی هم درباره حضور ایشان در برنامه گرفتیم و با وجود این‌که نخستین تجربه ایشان در این زمینه بود اما توانست بسیار مسلط کار را پیش ببرد. نکته مهم دیگر برنامه که فضای آن را مستثنی می‌کند، این بود که نشاندن خیلی از دوستان و این افراد کنار هم کار مشکلی بود. اصولا برگزاری یک مناظره و یک نشست خبری با این دوستان کار زمانبر  و مشکلی است و شاید هم غیرممکن باشد اما ما توانستیم این افراد را در یک برنامه کنار هم قرار بدهیم و بتوانند نظرات‌شان را درباره یک موضوع به‌راحتی بیان کنند، همدیگر را به چالش بکشند و در پایان هم خیلی دوستانه از هم خداحافظی کنند. همگی این چهره‌های سیاسی در برنامه به یک نقطه مشترکی می‌رسیدند، آن هم حضور مردم و مشارکت مردم در انتخابات بود و همچنین به این موضوع اعتقاد داشتند که راه‌حل مشکلات کشور از صندوق رای می‌گذرد و مردم با حضور پای صندوق‌های رای می‌توانند به حل مشکلات کشور کمک کنند.


جنجالی‌ترین برنامه
این‌که بخواهیم بگوییم کدام برنامه و کدام مهمان‌ها بهتر بودند، کار بسیار سخت و نشدنی است. چون همه دوستان به نوعی صاحب‌نظر هستند و جزو چهره‌های شاخص سیاسی کشور محسوب می‌شوند. اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که ما سعی کردیم در هر قسمت، به یکی از دوره‌های ریاست جمهوری و انتخابات بپردازیم و مهمان‌ها را بر همان اساس انتخاب کنیم. به عنوان مثال آقای سید محمود کاشانی را برای دور دومی که رهبر معظم انقلاب رئیس‌جمهور بودند، در برنامه دعوت کردیم یا در دوران آقای هاشمی از مشاور ایشان در برنامه دعوت کردیم و در دوره دوم فرزند ایشان مهمان برنامه بود. با این حال سه قسمت از برنامه جزو مهم‌ترین برنامه‌ها محسوب می‌شد. بررسی انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری که مربوط به آقای بنی‌صدر بود که یکی از قسمت‌های مهم و جذاب برنامه به حساب می‌آید و بازخوردهای خوبی هم داشت. برنامه انتخابات آقای خاتمی هم که با حضور آقای ابطحی بود، برنامه جالب و دیدنی‌ای بود. برنامه جالب بعدی مربوط به انتخابات پیش رو است که روز سه‌شنبه پخش خواهد شد که در آن، دو چهره جوان و دو چهره شناخته‌شده‌تر فضای سیاسی، مهمان ما هستند و درباره انتخابات سیزدهم موضوعاتی را بررسی خواهند کرد.