دوره آموزشی تروریسم با اساتید آمریکایی

واشنگتن پس از حضور بایدن در کاخ‌سفید به حمایت‌های مستقیم خود از گروه‌های تروریستی‌- تکفیری در سوریه و عراق ادامه می‌دهد

دوره آموزشی تروریسم با اساتید آمریکایی

تعلق‌خاطر گروه‌های تروریستی‌ـ تکفیری در سوریه و عراق به کاخ‌سفید، رژیم صهیونیستی و عربستان‌سعودی موضوعی نیست که بتوان آن را کتمان کرد. بر‌اساس شواهد انکارناپذیر، داعش در سال 2013 میلادی توسط دولت اوباما و با پشتیبانی ریاض، تل‌آویو و متحدان اروپایی آمریکا با هدف سرنگونی نظام سوریه و عراق تاسیس شد. گرچه به برکت خون شهدای محور مقاومت، بساط خلافت تروریستی و دروغین داعش در عراق و سوریه بر‌چیده شد اما پس از در‌هم شکستن تروریست‌های تکفیری، آمریکا کماکان به‌دنبال احیای آنهاست.

دادستانی کل نظامی سوریه با ارائه ادله و شواهد محکم از نقش نیروهای آمریکایی در آموزش تروریست‌ها در سوریه پرده‌برداشت و آموزش تروریست‌ها و سرقت ثروت‌های سوریه را دو هدف مهم آمریکا از حضور در سوریه دانست. بر‌اساس گزارش دادستانی سوریه، آمریکا بخش‌های وسیعی از خاک سوریه را اشغال و پایگاه نظامی در آنجا ایجاد کرده‌است و از نظر قانون بین‌المللی تجاوز نظامی به‌شمار می‌رود. شبکه المیادین در گزارشی در این‌خصوص تصریح کرده‌است:
 دادستانی کل نظامی سوریه با ارائه تصاویر و ادله و شواهد از دست‌داشتن آمریکا در آموزش، تجهیز و حمایت مالی از گروه‌های مسلح برای اجرای حملات تروریستی در سوریه پرده‌برداشت. دادستانی کل نظامی سوریه به‌صورت کاملا حرفه‌ای نتایج به‌دست آمده در این‌خصوص را ثبت و ضبط کرد. در یکی از این تصاویر، گشتی مشترک گروه‌های مسلح و نیروهای آمریکایی در منطقه التنف دیده می‌شود و در تصویر دیگر نیز صحنه آموزش استفاده از خمپاره‌انداز ۸۲ میلیمتری زیر نظر یکی از مربی‌های ارتش آمریکا دیده می‌شود.
تلاش دوباره آمریکا برای احیای تروریسم تکفیری
اسناد اخیر منتشر شده توسط دادستانی کل نظامی سوریه، بیانگر دور تازه‌ای از تلاش‌های پشت‌پرده و آشکار کاخ‌سفید جهت احیای تروریسم تکفیری در منطقه محسوب می‌شود. البته در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ نیز جمهوریخواهان کاخ‌سفید اقدامات متعددی را در حمایت از حضور تروریسم نیابتی در منطقه صورت دادند اما در دوران ریاست‌جمهوری بایدن و حضور دموکرات‌ها در راس معادلات سیاسی و اجرایی آمریکا این روند تشدید شده‌است.
یک مقام نظامی سوری در این‌خصوص می‌گوید: ادله و شواهدی که به‌دست ما رسیده‌است و در راس آنها اظهارات برخی از افراد مسلح و فرماندهان میدانی آنها نشان می‌دهد عملا در حملات و ترورهای مستقیم علیه افسران و نیروهای نظامی سوریه و روسیه شرکت داشته‌اند و دستور اجرای این حملات را دریافت کرده‌اند و پس از آن نیز مبالغی در قبال آن گرفته‌اند. دادستانی کل نظامی سوریه همچنان به تحقیقات خود برای پی بردن به میزان دست داشتن مستقیم آمریکا در اداره چنین حملاتی ادامه می‌دهد.
بایدن چشم به نفت سوریه دوخته‌است
در کنار تلاش آمریکا برای ناآرام‌سازی دوباره منطقه و تزریق بحران امنیت به کشورهایی مانند سوریه و عراق، نمی‌توان از کنار طمع خاص واشنگتن و متحدان آن در قبال نفت و گاز سوریه گذشت. در بخشی از گزارش دادستانی کل نظامی سوریه نیز این مساله مورد تاکید قرار گرفته‌است: هدف از حضور نیروهای آمریکایی در سوریه، حفظ گروه‌های مسلحی مثل داعش و نیز سرقت ثروت‌های سوریه اعم از نفت‌، گاز و گندم و انتقال آنها به خارج از سوریه است.
دادستانی کل نظامی سوریه از موضوع نقش آمریکا در سرقت ثروت‌های سوریه و آموزش عناصر مسلح در این کشور فراتر رفته‌است و می‌گوید این‌که آمریکا بخش‌های وسیعی از سوریه را اشغال کرده از نظر قوانین بین‌المللی به‌منزله تجاوز نظامی است، به‌خصوص که برای این حضور موافقت دولت سوریه را کسب نکرده‌است. آنچه گفته شد اتهاماتی کاملا نظامی و نه سیاسی است و دادستانی کل سوریه می‌گوید، آنچه ارائه کرده‌است تنها قطره‌ای از دریاست و ادله و شواهد زیادی در اختیار دارد که بر‌اساس آنها می‌تواند اتهاماتی علیه آمریکا درباره نقش‌آفرینی این کشور در زمینه‌سازی و اجرای عملیات تروریستی در خاک سوریه مطرح کند.
کشته شدن یک نظامی آمریکایی در سوریه
حضور اشغالگرایانه و غیرقانونی نظامیان آمریکایی در خاک سوریه و تلاش آنها برای احیای تروریسم تکفیری، موضوعی نیست که کاخ‌سفید، سنتکام و پنتاگون بتوانند آن را کتمان کنند. فرماندهی نظامی آمریکا، کشته شدن یک نظامی این کشور در پایگاه غیرقانونی التنف سوریه را تأیید کرد. بنا به گزارش رسانه‌های آمریکایی، جسد این نظامی به کشورش منتقل شده‌است. سخنگوی گارد ملی آمریکا در ایالت لوئیزیانا بدون اشاره به هیچ‌گونه جزئیات گفت، حادثه‌ای که منجر به کشته شدن این نظامی آمریکایی شده در حال تحقیق و بررسی است. در عین حال، مقامات آمریکایی اشاره‌ای نکرده‌اند که به چه دلیلی در خاک سوریه حضور دارند و به آموزش گروه‌های مخالف حکومت سوریه و بازتعریف داعش و جبهه النصره مشغول هستند.



داعش، پیاده نظام آمریکا در سوریه و عراق است
استفان لندمن، تحلیلگر آمریکایی در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص حمایت آمریکا از داعش و جبهه النصره و تلاش دولت بایدن برای بازتعریف این گروه‌های تروریستی می‌گوید: تعلق خاطر گروه‌های تروریستی در سراسر دنیا به حکومت آمریکا، موضوعی محرز و آشکار است. واقعیت این است که در دوران اشغال افغانستان و جنگ در این کشور( دهه 1980) گروه‌های افراطی برای مبارزه با اتحاد جماهیر شوری از سوی واشنگتن حمایت می‌شدند. این حمایت‌ها پس از خروج شوروی از افغانستان نیز ادامه داشت. گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده در همین راستا و با هدف تحقق نقشه‌های آمریکا و متحدانش در مناطق مختلف دنیا و به‌خصوص غرب آسیا، افغانستان و شبه‌قاره هند به وجود آمده‌اند. این گروه‌ها مورد حمایت مستقیم واشنگتن قرار می‌گیرند. همگان می‌دانیم داعش طی سال‌های اخیر به مهره و پیاده نظام آمریکا در عراق و سوریه تبدیل شده‌است. با این حال، شکست داعش در سال 2018 میلادی و برچیده شدن خلافت آن، ضربه بسیار سختی را به آمریکا وارد کرد. این گروه‌های تروریستی موظف به بازی در زمین آمریکا هستند و اساسا برای همین هدف نیز ساخته شده‌اند.