کیائر؛ فرشته نجات اریکسن

همه چیز در مورد ساعات تلخی که بر فوتبال گذشت

کیائر؛ فرشته نجات اریکسن

 صحنه‌ای که در دقیقه 42 بازی دانمارک و فنلاند اتفاق افتاد تا سال‌ها در ذهن هواداران فوتبال باقی می‌ماند. در چند ساعت ابتدایی همه جا صحبت از بهبود حال کریستین اریکسن، ستاره تیم‌ملی دانمارک بود. اما در ادامه که او به بیمارستان منتقل و بازی هم از سر گرفته شد، تمام نگاه‌ها و توجهات به سمت یک بازیکن دیگر رفت. حالا دیگر همه جا صحبت از کار قهرمانانه سیمون کیائر، کاپیتان تیم‌ملی دانمارک بود. بررسی تصاویر ویدئویی آن چند دقیقه هولناک به خوبی نشان می‌دهد که کیائر چه نقش مهمی در برگرداندن دوباره زندگی به اریکسن داشته است.

تنها چند ثانیه بعد از افتادن اریکسن روی زمین، کیائر از اولین نفراتی بود که بالای سر او رسید. اسکات مورای، متخصص قلب در وزارت بهداشت انگلیس که با نشریه دیلی‌میل صحبت کرده، می‌گوید که کار قهرمانانه کیائر دقیقا از اولین لحظه رسیدن او پیش اریکسن شروع شد. او ابتدا هم‌تیمی‌اش را در حالتی قرار داد که بنا به گفته دکتر مورای، بهترین حالت برای بیمارانی است که دچار حمله قلبی شده‌اند. در این حالت بیمار بهتر می‌تواند تنفس کند. او در ادامه و با سرعت، زبان اریکسن را از دهانش بیرون آورد تا راه تنفسی او باز شود. در حالی که دیگر بازیکنان دانمارک و حتی فنلاندی‌ها نگران و مضطرب بودند، اما کیائر با طمانینه خاص خود به سرعت از تیم پزشکی خواست وارد زمین شود.  کار بعدی که کیائر انجام داد بیش از همه مورد تمجید رسانه‌ها و مردم قرار گرفت. در حالی که تیم پزشکی در حال احیای اریکسن بودند، کیائر از بازیکنان دانمارک خواست دور او حلقه بزنند تا هیچ تصویر تلویزیونی یا عکسی از آن لحظه به مردم دنیا مخابره نشود. او در ادامه علاوه بر این‌که هم تیمی‌هایش را آرام می‌کرد، با دیدن همسر اریکسن داخل زمین، به سمت او رفت و با همان آرامش سعی کرد او را نیز آرام کند. کیائر و اریکسن گرچه در دو تیم مختلف شهر میلان بازی می‌کنند، اما رابطه بسیار دوستانه و نزدیکی دارند و طی یک سالی که اریکسن به ایتالیا رفته، کیائر نقش مهمی در آشنایی او با فضای جدید داشته است.
 آینده مبهم
آن چیزی که متخصصان پزشکی- ورزشی به آن اشاره می‌کنند، وضعیت مبهم آینده اریکسن است. دکتر مورای می‌گوید اریکسن طی یک سال گذشته در کشوری فوتبال بازی کرده که شدیدترین اقدامات در زمینه بیماری‌های قلبی ورزشکاران را انجام داده است. طبق قوانین پزشکی در ایتالیا، ورزشکارانی که کوچک‌ترین مشکل قلبی داشته باشند، دیگر امکان ادامه فعالیت برایشان فراهم نیست. بنا به گفته دکتر مورای، ایتالیا از حدود 30 سال پیش اقدامات سختگیرانه‌ای در این زمینه انجام داده که در نتیجه آن مشکلات قلبی ورزشکاران از بیش از 3 درصد به پایین‌تر از یک درصد رسیده است. در مورد آخرین خبر مربوط به سلامتی اریکسن فدراسیون فوتبال دانمارک اعلام کرده که شرایط این بازیکن پایدار و در حال گذراندن آزمایش‌هاست. دکتر مورای می‌گوید باید چند مورد آزمایش کاردیوگرافی صورت بگیرد تا مشخص شود که اولا علت این اتفاق چه بوده و این‌که قلب اریکسن در ادامه چه وضعیتی خواهد داشت.