مواضع روزانه نامزدها

مواضع روزانه نامزدها

کنش‌های سیاسی نامزدهای انتخاباتی در ایام باقیمانده فرصت تبلیغاتی ریاست جمهوری 1400 روند فعالانه تری پیدا کرد. دیروز نامزدها به تبیین برخی برنامه‌های خود در حوزه مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پرداختند.
مردم باید سایه دولت باشند
سعید جلیلی با تأكید بر این‌كه در چهار سال آینده مردم باید سایه دولت باشند، گفت: مردم باید به تمام عملكرد و فعالیت‌های دولت نظارت داشته باشند و در صورت بروز هرگونه اشتباه، خود وارد عمل شوند و دولت را از تصمیم بازدارند. وی در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبكه سبلان اردبیل، ایران را منشأ خدادادی نعمات و ظرفیت‌های مختلف اعلام كرد و افزود: رئیس‌جمهوری توانمند است كه از تمام این قابلیت‌ها در جهت جهش كشور و شكوفایی زندگی مردم استفاده كند.  چهار سال آینده، سال شكوفایی و جهش كشور با برنامه‌های اصولی و ارزیابی‌شده در تمام جهات صنعتی و كشاورزی خواهد بود.
راه‌اندازی نهضت مسكن سازی
سید ابراهیم رئیسی با بیان این‌كه مشكل مسكن و اشتغال جوانان را برطرف می‌كنیم‌،گفت: ما معتقدیم مشكل مسكن و اشتغال جوانان كاملا قابل حل است. وی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم خراسان شمالی،تعطیل و نیمه تعطیل بودن شهرك های صنعتی را از موضوعات قابل حل در دولت خود خواند و به مساله بیكاری جوانان و دغدغه خانواده‌ها در كشور اشاره و تصریح كرد: ما معتقدیم مشكل مسكن و اشتغال جوانان كاملا قابل حل است و مساله ازدواج جوانان هم در گرو حل مساله اشتغال و مسكن و رفع 40درصد ظرفیت معطل تولیدی كشور خواهد بود كه برطرف خواهد شد.
نجات اقتصاد ایران از خام فروشی
محسن رضایی در برنامه ایران ما گفت: اقتصاد ایران را از خام‌فروشی نجات می‌دهم و به‌جایی می‌رسیم كه نفت را وارد كنیم. وی درباره نقش نفت در اقتصاد عنوان كرد: مشكل اصلی ما این است که تولیدمان راه نیفتاده. برنامه‌ای برای راه‌اندازی تولید ملی دارم و براساس آن نفت در داخل مصرف می‌شود و به‌جایی می‌رسیم كه روزانه یک‌میلیون بشكه نفت وارد كنیم. ما نفت و معدن را خام می‌فروشیم و كشاورزی ما هم خام‌فروشی دارد. استراتژی من این است روزی برسد که حتی یك بشكه نفت هم صادر نكنیم و هر مقداری كه لازم داریم، وارد كنیم.
تحریم بیگانگان بر ما اثر ندارد
علیرضا زاکانی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه شبکه چهار صداوسیما با عنوان «با نخبگان» گفت: ما دچار خودتحریمی هستیم. آنقدر خود را تحریم کرده‌ایم که تحریم‌های بیگانگان بر ما اثر ندارد.
وی افزود: دولت‌ها برای اداره خود متکی بر نفت بودند. در دولت فعلی اتکا به نفت متزلزل شد. لذا دولت فعلی با دست در جیب مردم کردن و ایجاد تورم، امکانی ایجاد کرد تا خود را اداره و فشار را بر مردم وارد کند. از دیگر اخبار انتخاباتی این‌که مالک شریعتی، سخنگوی ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی، انصراف وی  از رقابت‌های انتخاباتی را تکذیب کرد.
تا آخر انتخابات در صحنه می‌مانم
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: بر اساس وظیفه شرعی و با تكیه بر اعتماد مردم و توجه به مطالبات و لطف گسترده هموطنان كه پس از مناظره‌ها شاهد هستیم، به لطف الهی تا آخر انتخابات در صحنه خواهم بود. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: میدان را باز كنید، می‌خواهیم ایران جدید را بسازیم. وی درتوییتی دیگر با طرح سوال«این‌كه مردم شاد نیستند فقط به‌خاطر تحریم است؟» شادنبودن مردم و نارضایتی آنها را به این دلیل دانست كه مردم خود را مؤثر نمی‌بینند.
مهم‌ترین چالش، تحریم‌های ظالمانه است
محسن مهرعلیزاده در گفت‌وگو با شبکه پرس تی‌وی در تشریح دیدگاه‌های خود در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی گفت: مهم‌ترین چالش ما در حال حاضر مساله تحریم‌های ظالمانه‌ای است که آمریکا بدون هیچ قانون و حجتی بر ما تحمیل کرده، تبادلات بانکی ما را با دنیا قطع کرده و بر سیستم اقتصادی ما اثر منفی گذاشته است. وی تصریح کرد:‌ با وجود همه این مشکلات، ما فرصت‌های بسیار خوبی در کشورمان داریم. ازجمله آنها داشتن منابع انسانی و نیروهای جوان و متخصص، توان علمی و صنعتی خوب، توان علمی بالا و توان صنعتی نسبتا خوب در میان کشورهای منطقه است.
امید به پایان قهر جوانان با انتخابات
عبدالناصر همتی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: می‌دانم جوانان با انتخابات قهر کرده‌اند. امیدوارم این قهرشان شکسته شود.
وی با حضور در جمع حامیان خود با تاکید بر آن‌که جوانان باید برای رشد کشور در صحنه باشند، افزود: امید را از دست ندهید. امید، کشور را احیا می‌کند. وی اضافه کرد: کشور ما امکانات زیادی برای پیشرفت دارد. امیدوارم بتوانیم با کمک یکدیگر کشور را روزبه‌روز توسعه دهیم.  همتی گفت: کشور ما فرصت ندارد و باید هر چه سریع‌تر مسائل اقتصادی و توسعه‌ای آن
حل شود.