پشت‌پرده یک نقاشی پرابهام

پشت‌پرده یک نقاشی پرابهام


مستند جدیدی که در جشنواره فیلم برلین رونمایی شده، پشت‌پرده گران‌ترین نقاشی جهان و نقش نگارخانه ملی لندن در اعتباربخشی به این نقاشی پرابهام را فاش کرده است.
به نقل از گاردین، نگارخانه ملی لندن نقاشی سالواتور موندی را یک دهه پیش در حالی در یک نمایشگاه رونمایی کرد که این نقاشی اثری ناشناس بود و تردیدهایی درباره هنرمند، مرمت و مالکیت آن مطرح بود.
در مستند بلندی با عنوان «لئوناردوی گمشده» که اخیرا در جشنواره فیلم برلین در آلمان رونمایی‌شده به پشت‌پرده فروش نقاشی سالواتور موندی به عنوان یکی از پرابهام‌ترین اتفاقات در بازار فروش آثار هنری پرداخته است.
پروفسور برند لیندمان که در آن زمان ریاست گالری موزه هنری «گِمالده» در آلمان را برعهده داشته در این مستند عنوان می‌کند: «از این که این نقاشی در نگارخانه ملی لندن به نمایش گذاشته شد بسیار شگفت زده شدم، چراکه این یک نقاشی مشکل‌دار بود و به نظر من موزه‌های هنری مهم نباید یک نقاشی که بحث‌های زیادی درباره اصالت آن مطرح است را به نمایش بگذارند. پیش از آن، یک روز با من تماس گرفته شد و یک دلال آثار هنری گفت یک نقاشی برای گالری گمالده دارد، منظور او همان نقاشی سالواتور موندی بود. به نظر من بیشتر این نقاشی یک بازسازی است و مرمت سنگینی نیز روی آن انجام شده بود و به همین دلیل آن را نپذیرفتم.»
در نهایت نگارخانه ملی لندن این نقاشی را در نمایشگاه سال۲۰۱۱ خود رونمایی کرد. گرچه قانون نانوشته ای وجود دارد که براساس آن موزه‌های عمومی نباید آثاری را به نمایش بگذارند که برای فروش در دسترس است اما یکی از مالکان نقاشی اصرار کرد که قصد فروش آن را ندارد. نمایش این نقاشی در موزه‌ای به اهمیتِ نگارخانه ملی لندن موجب شد ارزش این نقاشی در بازار هنری یکباره و به صورت نجومی بالا برود.
از محل نگهداری این نقاشی پیش از سال۱۹۰۰ میلادی که به عنوان یک اثر از برناردو لوئینی از پیروان لئوناردو داوینچی به قیمت ۱۷۰دلاری (۱۲۰پوند) فروخته شد، اطلاعاتی در دسترس نیست. نقاشی سالواتور موندی سال۲۰۰۵ توسط الکساندر پاریش و روبرت سیمون که دو دلال هنری بودند به قیمت ۱۷۵دلار و در حالی که صدمات جدی به آن وارد شده بود خریداری شد. دایان مودستینی طی یک فرآیند مرمت گسترده از سال ۲۰۰۵تا۲۰۱۷ این اثر را مرمت کرد و در نهایت این اثر در حراجی کریستیز نیویورک در سال۲۰۱۷ به قیمت رکوردشکن ۴۵۰میلیون دلار
فروخته شد!