ما توانستیم

تیم ملی فوتبال ایران با غلبه بر عراق به جام جهانی نزدیک شد

ما توانستیم

همه‌‌اش جنگ روانی بود و استرس. صدای عراقی ها دائم توی گوشمان بود. اعتراض به داور ازبک از دقیقه یک در دستور کار آنها بود. تکل های خشن هم همین‌طور. اما همه این‌ها فقط 35 دقیقه گلزنی تیم ملی را به تعویق انداخت. یک پاس طلایی از احسان حاج صفی و یک بغل پای فنی از سردار آزمون کار را تمام کرد؛ ایران یک - عراق صفر. پرچم این تیم بالاست. برو بچه‌های تیم ملی جنگیدند تا غرامت امضای یک قرارداد بد با مارک ویلموتس سنگین‌تر از آن چیزی نشود که هست. جنگدیدند برای شادی دل یک ملت.

برای این شادی شیرین اما، چه لحظات پرالتهابی بر فوتبال‌دوستان ایرانی گذشت. فقط بحث 90 دقیقه بازی دیشب نیست که در جای خودش یکی از پراسترس‌ترین بازی‌های این چند سال اخیر تیم ملی بود.
از 23 آبان 1398 که ایران 2 بر یک به عراق باخت و در دورترین فاصله خود با جام جهانی 2022 قرار گرفت تا همین دیشب که سردار آزمون تور دروازه عراقی ها را به لرزه درآورد و با دستانی به سوی آسمان، خدای خودش را شکر کرد چیزی در حدود 20 ماه همه نگران این بودند نکند یکی از بهترین نسل‌های تاریخ فوتبال ایران، شانس حضور در جام جهانی فوتبال را از دست بدهد.
اما حالا  زمان فراغت از یک استرس و التهاب طولانی است. تیم ملی با درخشش ستاره‌های  پارسی‌اش از بدترین شرایط ممکن، بهترین اتفاق را  رقم زد و با پیروزی مقابل عراق به عنوان صدرنشین گروه c جواز صعود به مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی را
به دست آورد.
شاید بد نباشد 15 دقیقه پایانی بازی با عراق را باز هم دید. وقتی خیال‌مان راحت شد بابت صعود و زمانی که از زیر بار فشارهای روانی بازی خارج شدیم تازه به عراقی‌ها  ثابت کردیم چقدر تفاوت هست میان تیمی که ما  داریم  و تیم آن‌ها.
در همین دقایق سردار آزمون، علی قلی‌زاده، سامان قدوس و مهدی قائدی هر کدام یک موقعیت تک به تک را از دست دادند. مهدی طارمی هم هر کار خواست با دفاع عراق کرد. این‌ها را بگذارید کنار 90 دقیقه بازی با تمرکز بالا در خط دفاعی و خط میانی. 90 دقیقه دویدن در هوای گرم و شرجی منامه. منامه این‌بار برای فوتبال ایران همه خاطرات بد گذشته را پاک کرد. 4 بازی، 4 برد، 17 گل زده و 12 امتیاز کامل به همراه کلی طلسم سنگین که شکسته شد. بردن بحرین در منامه برای اولین‌بار و بردن عراق پس از 10 سال. این صعود دلچسب مبارک همه مردم ایران.
12 تیم مرحله نهایی در آسیا
تیم ملی در شرایطی با برد مقابل عراق به عنوان صدرنشین راهی مرحله سوم مقدماتی جام‌جهانی شد که با یک تساوی هم صعود می کرد. با این حال شاگردان اسکوچیچ برای سرگروهی و یک صعود مقتدرانه هم‌قسم شده بودند. دیشب برد یک بر صفر استرالیا مقابل اردن در همان اواسط نیمه دوم بازی با عراق، خیالمان را  راحت کرد که تیم ملی حتی در صورت تساوی هم صعود می‌کند.
با این حال عربستان هم مقابل ازبکستان پیروز شد که این هم یکی دیگر از نتایج دلخواه در صورت تساوی بود. دیشب تیم های عمان، عراق، ویتنام، چین و لبنان به عنوان برترین تیم‌های دوم گروه‌ها جواز صعود به مرحله نهایی را به دست آوردند و بزرگ‌ترین حذف شده رقابت‌ها ازبکستان لقب گرفت.
ایران، سوریه، استرالیا، عربستان، ژاپن، امارات و کره‌جنوبی هم دیگر تیم‌های صعود‌کننده به مرحله نهایی هستند. رقابت‌های مرحله سوم  مقدماتی جام‌جهانی در آسیا از 11 شهریور ماه در دو گروه 6 تیمی برگزار می‌شود و دو تیم برتر هر گروه مستقیما جواز حضور در جام‌جهانی 2022 قطر را به دست می‌آورد.



سردار: ممنون از مردم که پشتمان بودند
تیمی که دیشب عراق را شکست داد همه نفراتش ستاره بودند. اما کار را بغل پای سردار آزمون در آورد. مرد شماره 20 تیم ملی که در این تورنمنت به معنای واقعی یکی از نفرات نمره 20 تیم ملی بود، در پایان بازی با عراق گفت: چه می توانم بگویم واقعا؟ خیلی خوشحالم. خیلی. مردم دعایمان کردند و ما هم هرچه در توان داشتیم گذاشتیم برای شادی دل آنها. خود من به شحصه خیلی خوشحالم که با گلی که زدم مردم عزیز کشورم را خوشحال کردم. واقعا ممنونم  از آنها که در این شرایط سخت پشت تیم‌ملی بودند و حمایت کردند. بچه‌ها هم از جان مایه گذاشتند.
در این هوای گرم و شرجی دست تک‌تک بچه‌های تیم‌ملی را می‌بوسم که این‌قدر دویدند. من خودم وقتی می‌دیدم سایر بچه‌ها این‌طور می‌دوند به خودم می‌گفتم، تو هم باید بیشتر بدوی تا شرمنده آنها نباشی.