مهلت ۳ روزه نبیه بری به حریری برای تشکیل دولت

مهلت ۳ روزه نبیه بری به حریری برای تشکیل دولت

درحالی که بحران تشکیل دولت در لبنان حل نشده، معترضان در طرابلس با تجمع مقابل منازل نمایندگان پارلمان خواستار استعفای آنها شدند.
روزنامه الاخبار لبنان درباره آخرین وضعیت بحران سیاسی این کشور اعلام کرد از جمعه گذشته تاکنون همه تماس‌ها در این زمینه متوقف شده و شاید بتوان گفت تنها چیزی که از ابتکار نبیه بری، رئیس پارلمان برای تشکیل کابینه باقی مانده، اصرار برای عدم استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف از ماموریت تشکیل دولت قبل از پیدا شدن یک جایگزین برای اوست.
منابع آگاه به روزنامه الاخبار گزارش دادند نبیه بری سه روز به حریری فرصت داده تا به دنبال راه‌حلی برای تشکیل سریع دولت باشد؛ در حالی که حریری در مدت بیش از هفت ماه قادر به تشکیل دولت نبود و منابع سیاسی لبنان معتقدند این که حریری طی سه روز بتواند راه‌حلی برای بن‌بست سیاسی کشور پیدا کند تقریبا غیرممکن است؛ به‌ویژه این‌که او همچنان در جبهه مقابل مواضع تیم رئیس‌جمهوری از جمله جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی قرار دارد.
در نتیجه همه راه‌ها در برابر ابتکار نبیه بری مسدود شده و آنچه امروز واقعا اتفاق می‌افتد، خریدن زمان برای به تاخیر انداختن استعفای سعد حریری است. اختلافات میان میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان و سعد حریری نیز همچنان ادامه دارد.
به گزارش تسنیم، در حالی که برخی تلاش دارند تیم رئیس‌جمهوری را مانع اصلی تشکیل دولت لبنان معرفی کنند اما همان‌طور که سیدهاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌ا... لبنان اعلام کرد مشکل اصلی تشکیل دولت در لبنان در نقاطی که گفته می‌شود، نیست و مشکل آن است که برخی سیاستمداران در پی رسیدن به اهداف خود هستند؛ اهدافی که در روزهای عادی نتوانستند به آنها برسند و در واقع بهای منافع سیاستمداران را باید مردم بپردازند.
از سوی دیگر، محافل سیاسی لبنان گزارش می‌دهند اصرار جنبش امل و حزب‌ا... برای ادامه ماموریت سعد حریری در تشکیل دولت و همچنین حمایت دارالفتوی و نخست‌وزیران سابق از وی موجب شده استعفای سعد حریری به تاخیر بیفتد و راه برای انجام رایزنی‌های جدید باز شود.
منابع وابسته به سعد حریری نیز گزارش دادند وی درصدد ارائه یک ساختار جدید به رئیس‌جمهور درباره دولت شامل 24وزیر است و این ساختار را طی روزهای آینده تحویل عون خواهد داد و احتمال برگزاری یک نشست میان میشل عون و حریری وجود دارد.
از سوی دیگر، دوشنبه شب شماری از معترضان لبنانی در طرابلس در اعتراض به وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی و اجتماعی و معیشتی و نیز تشدید بحران سوخت با آتش زدن لاستیک‌ها و ایجاد موانعی توسط سطل‌های زباله و سنگ، راه‌ها را مسدود کردند. نیروهای ارتش نیز در مناطق تجمع معترضان لبنانی حضور یافته و در تلاش برای متفرق کردن آنها بودند.