نژادپرستی نهادینه در كانادا

نگاهی به نقش سیاستمداران کانادایی در ایجاد اسلام‌هراسی

نژادپرستی نهادینه در كانادا

یكی از دوستان صمیمی من سال‌هاست به من اصرار می‌كند با او به پیاده‌روی بروم، اما من همواره در برابر این پیشنهاد او مقاومت كرده‌ام. او برای تماشای طلوع خورشید و لذت بردن از آرامش صبحگاهی و همچنین هنگامی كه خورشید غروب می‌كند و آسمان طلایی‌رنگ است، در خیابان قدم می‌زند و از این كار لذت می‌برد. اما من نمی‌توانم این كار را انجام دهم. هرگاه هم با پیشنهاد او برای رفتن به محلی موافقت كرده‌ام، فقط در صورتی بوده كه با وسیله به آنجا برویم. دلیل چنین رفتاری این نیست كه من از راه رفتن در خیابان لذت نمی‌برم، بلكه به خاطر حسی است كه تا چندی قبل قادر به توضیح آن نبودم، حسی شبیه به آسیب‌پذیری و تحت فشار بودن در جمع.
این شرایط ادامه داشت تا این‌كه حادثه تروریستی اخیر در شهر لندن در انتاریو اتفاق افتاد و یك راننده كامیون در حركتی اسلام‌ستیزانه، اعضای یك خانواده را به قتل رساند و تازه این موقع بود كه ریشه‌های احساسی را كه در این سال‌ها داشتم، درك كردم.اعضای این خانواده مسلمان در حالی كه در یك عصر زیبای یكشنبه، در خیابان قدم می‌زدند، از روی عمد با كامیونی كه توسط ناتانیل ولتمن 20 ساله رانده می‌شد، زیر گرفته شدند و سلمان افضل 46 ساله، همسر او مدیحه سلمان ۴۴ ساله، یمنا دختر ۱۵ ساله آنها و طلات، مادربزرگ ۷۴ ساله این خانواده، جان خود را از دست دادند. فائز پسر ۹ ساله این خانواده هم در این حادثه به‌شدت آسیب دید كه البته به گفته پزشكان، حال او رو به بهبودی است.
پلیس لندن و جاستین ترودو، نخست‌وزیر كانادا از این حادثه به عنوان یك حمله تروریستی یاد كردند. اما من به عنوان یك زن رنگین‌پوست با حجاب، از این حادثه شوكه نشدم. البته این خبر بسیار غم‌انگیز است، اما با كمال تاسف باید گفت چنین اخباری برای مسلمانان، هرگز تكان‌دهنده نیست.
آن‌ چیزی كه بیشتر باعث تعجب من و سایر مسلمانان می‌شود، این است كه چقدر باید شاهد اینگونه اتفاقات باشیم و چند نفر دیگر باید در اثر این حملات تروریستی جان خود را از دست بدهند تا شاهد تغییرات اساسی در قوانین، برای جلوگیری از این اتفاقات باشیم.
در همین ماجرا گرچه نخست‌وزیر كانادا، جاستین ترودو این اتفاق را محكوم كرد، اما خود او چندی قبل حاضر نشد در مقابل لایحه شماره 21 در كبك كه استفاده از نمادهای مذهبی یا حجاب را برای كارمندان عمومی منع می‌كند، بایستد و با آن مخالفت كند.
ظاهر فریبنده كشور كانادا
مسلمانان باحجاب، معمولا به دلیل احساسات نژادپرستانه تحت فشار هستند و از سوی افراد نژادپرست و بیگانه‌ستیز به آسانی هدف قرار می‌گیرند. این اتفاق قبلا، بارها و بارها در بسیاری از جوامع رخ داده است. در این میان كانادا به عنوان كشوری كه نماد چندفرهنگی و امنیت در صحنه جهانی است، جایگاهی خاص دارد، اما مسلمانان حاضر در این كشور می‌توانند به شما اطمینان دهند كه چنین نیست. گزارشی كه در سال 2017 منتشر شد، تأیید كرد كه جنایات علیه مسلمانان، 253 درصد افزایش یافته است. همین مساله و افزایش تعداد جنایات علیه زنان مسلمان در منطقه تورنتو، گروهی از زنان را بر آن داشته تا در مساجد و مراكز اجتماعی، فضاهایی برای آموزش دفاع شخصی ایجاد كنند كه من هم دختر 13 ساله خودم را به یكی از همین مراكز می‌فرستم.البته در این مراكز، صرفا می‌توان محافظت از خود در برابر حمله فیزیكی را آموزش داد، اما هیچ‌یك از ما نمی‌دانیم در برابر اتومبیلی كه برای قتل ما می‌آید، چه اقدامی باید انجام دهیم. پس از حادثه اخیر، این سوال ذهن من را مشغول كرده كه چگونه باید دختر یا مادر باحجاب خود را آموزش دهم كه در پیاده‌رو، خودشان را از وسیله نقلیه در حال حركت محافظت كنند؟
ریاكاری سیاستمداران كانادایی
من استرس و اندوه عمیقی را كه پس از تیراندازی در مسجد كبك در سال 2017 ایجاد شد، به‌یاد می‌آورم. در آن جنایت هولناك، شش مرد مسلمان در حالی كه نماز می‌خواندند به ضرب گلوله كشته شدند.
همان زمان اقداماتی برای مقابله سیستماتیك با چنین اتفاقاتی شروع شد، اما وقتی اعضای حزب محافظه‌كار با طرح پیشنهادی مبارزه با اسلام‌هراسی، مخالفت كردند، فهمیدیم كه نمی‌توانیم در این مسیر از سیاستمداران توقعی داشته باشیم.
اكنون و چهار سال بعد از آن اتفاق، همان سیاستمداران در حركتی ریاكارانه با تسلیت‌های بی‌معنی خود در مراسم یادبودی كه برای خانواده افضل، در مسجدی در شهر لندن برگزار شد، شركت كردند.
ترسی كه پس از جنایت اخیر طنین‌انداز شده است، همچنان ادامه دارد. من باید برای فرزندانم توضیح دهم كه ممكن است افرادی باشند كه فقط به دلیل مسلمان بودن، به آنها آسیب برسانند. این مكالمه‌ای است كه انجام آن آسان نیست، ولی باید انجام دهید.
البته پیش از مسلمانان، خانواده‌های بومی و سیاه‌پوستان در كانادا مجبور به انجام چنین مكالمه‌هایی با فرزندان خود بوده‌اند، چرا كه این خانواده‌ها از قدیم همواره تحت فشار قرار گرفته‌اند و بسیاری از آنها جان خود را از دست داده‌اند. همین چند روز قبل بود كه اجساد 215 كودك بومی كه برخی از آنها حدود سه سال سن داشتند، در محوطه یك مدرسه شبانه‌‌روزی كاتولیك در استان «بریتیش كلمبیا» كانادا پیدا شد. با وجود چنین مسائلی، مطالبی كه به آسیب‌های وارده به جوامع بومی ارتباط دارد، از كتاب‌های درسی و از سیستم آموزشی كانادا خارج شده است و بسیاری از مردم نسبت به وحشیگری و نسل‌كشی در كانادا بی‌اطلاع هستند.
جوامع بومی مانند جوامع سیاهپوستان كه از خشونت پلیس و نژادپرستی نهادینه و ساختاری رنج برده‌اند، همیشه در دفاع از عدالت در جوامع خود و سایر جوامع پیشگام بوده‌اند. مسلمانان نیز اكنون همین مسیر را طی می‌كنند.
زمانی كه خبر حمله تروریستی به خانواده افضل در استان انتاریو منتشر شد، لحظات سختی برای هضم این خبر داشتیم و برای این خانواده و سایر مسلمانانی كه از اسلام‌هراسی رنج می‌برند، عزاداری كردیم. مسلمانان از نژادپرستی و اسلام‌هراسی خسته‌اند، اما به‌شدت به حمایت از یكدیگر و مبارزه با بی‌عدالتی و دعوت به عدالت تلاش می‌كنند و این تلاش‌ها با دعاهای فائز افضل كه دیگر هرگز در كنار خانواده‌اش قدم نخواهد زد، آمیخته است.
منبع: trtworld.com