پایان بهارانه کتاب به روایت ارقام

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، جزئیات برگزاری طرح بهارانه کتاب را شرح داد

پایان بهارانه کتاب به روایت ارقام

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با ارائه گزارشی از برگزاری طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ گفته در بهارانه کتاب، ۵۶۱هزار و
۸۹۳ نسخه کتاب به ارزش ۲۲۰میلیارد و ۸۳۶ میلیون و ۵۴۳ هزار و ۵۴۹ ریال به فروش رسیده است.
آن‌طور که روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران خبر داده، ایوب دهقانکار با پایان یافتن هفدهمین دوره طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) درباره یارانه اختصاص‌یافته به استان‌ها در طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ توضیح داد و گفت: مجموع کل یارانه اختصاص‌یافته به بهارانه کتاب ۱۴۰۰، ۴۲میلیارد و ۲۲میلیون ریال بود که از این مبلغ، هفت میلیارد و ۲۷۰میلیون و ۶۰۰هزار ریال به استان تهران و ۳۴میلیارد و ۷۵۱میلیون و ۴۰۰هزار ریال به سایر استان‌ها تعلق گرفت. او افزود: از مبلغ کل یارانه اختصاص‌یافته، ۳۹میلیارد و ۵۹۴میلیون و ۹۲۹هزار و ۴۳۹ریال در کل کشور مصرف شده است که شش میلیارد و ۷۴۵میلیون و ۹۶۰هزار و ۹۴۴ ریال در استان تهران و ۳۲میلیارد و ۸۴۸ میلیون و ۹۶۸هزار و ۴۹۵ریال در سایر استان‌ها مورد استفاده قرار گرفت.
دهقانکار با اشاره به میزان یارانه مصرف‌شده در دو طرح بهارانه کتاب ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بیان کرد: در بهارانه کتاب سال ۹۹، ۲۰میلیارد و ۷۹۲میلیون و ۳۰۶هزار و ۷۳۳ریال یارانه مصرف شده بود اما در بهارانه کتاب ۱۴۰۰ این میزان با افزایش ۹۰درصدی همراه بود و به ۳۹میلیارد و ۵۹۴ میلیون و ۹۲۹هزار و ۴۳۹ریال رسیده است.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین بیان کرد: از مجموع ۵۶۱ هزار و ۸۹۳ نسخه کتاب فروخته‌شده در طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ به ارزش ۲۲۰میلیارد و ۸۳۶ میلیون و ۵۴۳ هزار و ۵۴۹ریال، کتابفروشی‌های استان تهران توانستند ۹۳هزار و ۲۱۸نسخه کتاب به ارزش ۳۶میلیارد و ۵۰۰میلیون و ۳۷۰هزار و ۵۴۴ریال به فروش برسانند و کتابفروشی‌های سایر استان‌ها نیز توانستند ۴۶۸هزار و ۶۷۵ نسخه کتاب به ارزش ۱۸۴میلیارد و ۳۳۶میلیون و ۱۷۳هزار ریال کتاب بفروشند.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران به میزان مشارکت کتابفروشی‌های عضو طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: ۹۲۱کتابفروشی از سراسر کشور در بهارانه کتاب ۱۴۰۰ ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۸۸۷ کتابفروشی برای مشارکت در طرح تایید شدند که از بین این تعداد، ۲۰۶کتابفروشی در شهرستان‌ها و ۶۸۱ کتابفروشی در مراکز استان‌ها حضور داشتند. این آمار نشان‌دهنده افزایش حضور و مشارکت ۳۳درصدی کتابفروشی‌ها در مقایسه با بهارانه کتاب سال ۹۹ است. در بهارانه کتاب سال گذشته ۶۶۷ کتابفروشی از سراسر کشور فعالیت داشتند. او در ادامه تصریح کرد: از بین ۳۱ استان مشارکت‌کننده در طرح‌، استان تهران با ۱۳۵کتابفروشی در صدر قرار دارد و پس از آن خراسان رضوی با ۱۱۲کتابفروشی، قم با ۸۳کتابفروشی، اصفهان با ۸۰کتابفروشی، آذربایجان شرقی با ۵۹کتابفروشی، کردستان با ۴۵کتابفروشی و فارس با ۴۵کتابفروشی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ از ۱۷خرداد آغاز به کار کرد و بنا بر اعلام، با توجه به استقبال عمومی از طرح و مطالبه کتابفروشان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر افزایش اعتبار و مدت زمان اجرای طرح تا ۲۵خردادادامه پیدا کرد.