اعلام برندگان جایزه ترویج علم چراغ در سال 99

اعلام برندگان جایزه ترویج علم چراغ در سال 99


پنجمین دوره جایزه چراغ با انتشار بیانیه و معرفی برگزیدگان در آخرین شب پاییز به کار خود پایان داد. قرار است این جایزه فردا هفتم دی و در جریان مراسمی اینترنتی به برگزیدگانش اهدا شود.
هیأت داوران جایزه چراغ ۱۳۹۹ که از بانیان و جمعی از برندگان ادوار پیشین این جایزه تشکیل شده‌است در بیانیه امسال با اشاره به این‌که داوری و انتخاب برگزیدگان چراغ سال جاری به دلیل شرایط عالمگیری کرونا دستخوش دشواری و تغییراتی شد. تصریح کرده‌است: «دبیرخانه جایزه، در پاییزی که گذشت جست‌وجو برای یافتن نامزدهای صاحب صلاحیت را طبق روال سال‌های قبل و با دعوت از دیدبانان ترویج علم در ایران آغاز کرد. پس از گردآوری فهرست نامزدها و اطلاعاتی درباره آنها داوری به صورت غیرحضوری آغاز شد و در نهایت پس از دریافت و شمارش آرا، برگزیدگان جایزه چراغ ۱۳۹۹ انتخاب شدند.»
جایزه چراغ99 در بخش سلامت به دکتر کیوان میرهادی اهدا شده‌است؛ پزشکی که که با احساس مسؤولیت در روزگار سخت عالمگیری کرونا با عنوان «دکتر کی» در فضای مجازی کوشید با استفاده از در دسترس‌ترین رسانه‌ غیرتخصصی؛ اما تاثیرگذار اینستاگرام، عموم مردم را در جریان آخرین دستاوردهای علمی در حوزه کرونا قراردهد و از دیگر سو بدفهمی‌ها، خرافه‌ها و اخبار جعلی را به سهم خود اصلاح کرده و به زبانِ ساده درباره آنها توضیح دهد. کیفیت محتوا و میزان بازنشر محتوای تولید شده توسط او نشان از تاثیرگذاری فعالیت‌های او در مقایسه با دیگر رسانه‌ها دارد.
پنجمین جایزه چراغ برای یک عمر ترویج علم به اسماعیل‌میرفخرایی تعلق گرفته‌است؛ برنامه‌سازی که آغازگر دوران تازه‌ای در ترویج علم ایران بوده و سال‌ها فعالیت رسانه‌ای موثر، از او چهره‌ای ماندگار و یگانه ساخته‌است. صدا و تصویر آراسته او همراه با دانایی و وفاداری به علم، همچنین سختگیری و نکته‌سنجی‌اش باعث ارائه تصویری معتبر، جذاب و متفاوت از علم و فناوری در رسانه‌های عمومی شده‌است.  به‌گونه‌ای که بسیاری از مروجان علم امروز و دانشگران و علاقه‌مندان علم، به گواه روایت مشترک‌شان با برنامه‌های او خاطره دارند و حتی دلبسته دنیای علم شده‌اند.
پنجمین جایزه چراغ برای دانشگر مروج علم به دکتر مهدی زارع تعلق گرفته‌است؛ استاد زلزله‌شناسی که برخلاف سنت رایج استادی در ایران با حضور در زیست‌بوم ترویج علم و همچنین رسانه‌های عمومی اعم از رادیو، تلویزیون، مطبوعات و رسانه‌های جدید کوشیده ‌است اطلاع‌رسانی مبهم درباره پدیده‌های زمین‌شناختی مخصوصا موضوع زمین لرزه را اصلاح کرده و مفاهیم این پدیده‌ها را با زبان ساده به عموم مردم منتقل کند.  پیوستگی تلاش او برای ارتقای شیوه‌های بیان اثرگذار در ترویج علم از نقاط مهم  فعالیت‌های اوست.
در نهایت جایزه مروج علم سال ۱۳۹۹ به علی بندری برای تولید و نشر پادکست «بی‌پلاس» تعلق گرفته‌است؛ کسی که همراه با گروه همکارش به‌کمک فناوری‌های دیجیتال و خلاقیت‌هایشان چراغ ترویج علم را فروزان نگاه‌داشتند. به همین دلیل جایزه چراغ، دایره بررسی فعالیت‌های ترویج علمی را کمی وسیع‌تر دید و دست به انتخاب زد. به این ترتیب هیأت داوران، جایزه سال چراغ ۹۹ را اهدا کرده‌است به رسانه‌گری جدید که محبوب، اثرگذار و مورد اقبال فراوان است و بخش قابل اعتنایی از تولیدات خود را به علم و فناوری و تصویرسازی آینده اختصاص داده و با تداوم تولید، سهم زیادی در افزایش شوق مطالعه کتاب و دانستن مخاطب داشته‌است.