وحشت در مونیخ

معجزه یا فاجعه؛ سرنوشت ژاوی در بازی مقابل بایرن

وحشت در مونیخ

 آخرین باری که بارسا نتوانسته بود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان صعود کند، فصل
01-2000 بود که یکی از بدترین فصل‌ها برای هواداران این تیم به حساب می‌آید. آنها در گروه H مسابقات بعد از تیم‌های میلان و لیدزیونایتد در جایگاه سوم قرار گرفتند و کارشان در UCL خیلی زود تمام شد. یکی از بازیکنان آن روز بارسا که فقط 20 سال داشت و بیشتر به عنوان بازیکن تعویضی و برای چند دقیقه وارد زمین می‌شد، ژاوی هرناندز بود. حالا 21 سال از آن فصل می‌گذرد و هواداران بار دیگر در حال تجربه روزهای سخت و تلخ هستند. تنها نقطه مشترک این دو بارسا، همان ژاوی است که حالا روی نیمکت آبی اناری‌ها نشسته و خیلی‌ها می‌گویند معمار بارسا در آینده خواهد بود.
ژاوی برای آن‌که بخواهد این تیم را بسازد، راهی سخت و طولانی پیش رو دارد. در سختی این راه همین بس که برای قطعی کردن صعودش به مرحله بعد لیگ قهرمانان، باید بایرن مونیخ را در ورزشگاه آلیانس آره‌‌نا شکست دهد. البته یک کورسوی امیدی هم برای ژاوی وجود دارد. اگر دیناموکیف مقابل بنفیکا شکست نخورد، بارسا با هر نتیجه‌ای می‌تواند صعود کند. در این میان، حساب رسمی باشگاه اوکراینی دیروز به حالت شوخی خطاب به هواداران بارسا گفت که خیالتان راحت، ما از بنفیکا امتیاز می‌گیریم. اما از تیمی که در 5 بازی گذشته خود فقط یک امتیاز گرفته، چنین انتظاری خیلی غیر معمول به حساب می‌آید.
بارسا باید مقابل بایرنی قرار بگیرد که تا اینجا بهترین عملکرد را در بین تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان این فصل داشته است. بایرن در کنار آژاکس و لیورپول سه تیمی هستند که هر پنج بازی مرحله گروهی خود را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند اما تیم ناگلزمن با زدن 19 گل بهترین عملکرد را در این زمینه داشته است. از طرف دیگر، آنچه که هواداران بارسا را می‌ترساند، عملکرد بایرن در بازی‌های خانگی این فصل لیگ قهرمانان است. باواریایی‌ها در هر دو بازی مقابل بنفیکا و دیناموکیف، حریفان را با 5گل بدرقه کردند. از طرف دیگر، این تیم در 9 بازی اخیر خود در لیگ قهرمانان، هشت بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته است.
ژاوی و تیمش می‌توانستند با کسب پیروزی در بازی هفته پنجم مقابل بنفیکا، خیالشان بابت صعود را قطعی کنند، اما تساوی در آن بازی همه چیز را به هم ریخت. ژاوی هفته گذشته نیز اولین باختش به عنوان سرمربی بارسا را مقابل رئال بتیس تجربه کرد تا آبی‌اناری‌ها به بدترین شکل ممکن به استقبال بازی امشب بروند. تمام آمارها هم از وضعیت بد بارسا حکایت می‌کند. این تیم در 9 بازی قبلی‌اش در تمام رقابت‌ها، فقط در سه بازی پیروز شده است. این دو تیم تاکنون 10 بار در رقابت‌های اروپایی مقابل هم قرار گرفته‌اند که سهم تیم آلمانی 7 پیروزی و سهم بارسا فقط دو برد بوده است.