همه عناصر داستانی در آثار نظامی وجود دارد

همه عناصر داستانی در آثار نظامی وجود دارد

هادی خورشاهیان، شاعر و نویسنده گفت:‌ یکی از دلایلی که به سمت بازنویسی آثار کلاسیک نمی‌رویم، سختی‌های آن و دشوار بودن مطالعه آثار کلاسیک است.

بازنویسی، پلی به سمت اصل اثر است وآثارنظامی نیز این ظرفیت رادارد.همه عناصر داستانی‌ که درقرن۱۹ و ۲۰ مطرح می‌شود بسیار پیشتر در آثار نظامی به بهترین شکل وجود داشته‌اند. وی درنشست نقد و بررسی «بازآفرینی متون کهن برای نوجوانان؛ با تکیه بر آثار نظامی» گفت: من نظامی‌شناس نیستم لکن نظامی برای من یک قله جداگانه است. ما در ادبیات روایی، شاهنامه و مثنوی را داریم اما نظامی پنج اثر دارد که پنج گنج به‌شمار می‌رود و نمی‌شود هیچ‌کدام را کمتر از آثار دیگر دانست و باید به این آثار به‌عنوان پنج قله رفیع در حفظ وگسترش ‌زبان فارسی نگاه کرد.کرشمه‌هایی که نظامی در زبان خود دارد در زبان هیچ شاعری نیست و این پتانسیل را در آثار او می‌توان مشاهده کرد؛ لذا می‌شود این اطمینان را درباره نظامی داشت که اگر نویسنده قدرتمندی روی آثار او کار کند شاید بشود متونی همچون کلیله و دمنه را خلق کرد./ جام‌جم

کتاب جدید  طاهره شهابی برای کودکان
کتاب «پنج و ده دقیقه» سروده طاهره شهابی به‌تازگی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روانه بازار کتاب شده است.این کتاب شامل ۲۶قطعه شعر با عنوان‌های «شکوفه، شکفتن بهار، آرزو، سفر، داستان عاشقانه، رعد و برق، سبز، رفیق، هدیه، سؤال، مکث، تلاقی، شادی، هنوز، رقص، پنج و ده دقیقه، زلال، گل‌یخ، خاطره، زمین، پل، سپیدار، رویا، پرواز، پیله و به جای تو» است.طاهره شهابی این کتاب را به زنده‌یاد مادرش تقدیم کرده است که عشق به شعر و ادبیات را در جانش ریخته است.در شعر «داستان عاشقانه» این کتاب می‌خوانیم: صخره‌های جلبکی/ فسیل‌ها/ موجی از ستاره‌های آهکی/ در سرم/ چرخ می‌خورد هزار شکل/ کاش امتحان/ بی‌سؤال و بی‌جواب بود/ جای این نوشته‌ها/ داستان عاشقانه‌ای در این کتاب بود.تصویرگری جلد کتاب پنج و ده دقیقه را که در ۳۲ صفحه با شمارگان هزار نسخه برای نوجوانان بالای ۱۵ سال سروده شده است‌، رضوان خاوری برعهده دارد.علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را با قیمت ۳۵ هزار تومان از فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور خریداری کنند.

روزی که حماسه‌سرای بزرگ کتابش را تمام کرد
آنچه می‌بینید، تصویری از شاهنامه طهماسبی یکی از شاهکارهای نگارگری ایران است که به ماجرای کشته‌شدن خسروپرویز مربوط است. امروز بنا به نظر بسیاری از کارشناسان ادبی و استادان ادبیات، به استناد یکی از ابیات شاهنامه فردوسی، روزی است که این حکیم بزرگ زبان فارسی، کتاب ارجمند خود را به پایان برد. البته این دیدگاه در میان استادان ادبیات مخالفانی هم دارد اما نظر غالب بر این است که 25 اسفند سالروز پایان یافتن شاهنامه است.