نماینده خوبی برای شعر زنان

نماینده خوبی برای شعر زنان

شاعران خانم در برنامه «سرزمین شعر» حضور پررنگ و موفقی داشتند. شعرهای خوب و ماندگاری از شاعرانی چون زهرا شعبانی، آناهیتا آقابیگی و مهتاب ساحل در این برنامه شنیدیم ولی بانوی شاعری که تا مرحله پایانی این برنامه حضور داشت و شعرش از نظر داوران بهتر از بقیه بانوان محسوب می‌شد، آرزو سبزوار قهفرخی بود. او از شاعران جوانی است که در سال‌های اخیر در جشنواره‌ها و جایزه‌های ادبی درخشیده است.

اولین مجموعه غزل او به با عنوان «لب‌کوک» در بسیاری از جوایز معتبر ادبی همچون جایزه ادبی الوند، جشنواره قلم زرین، جایزه شعر زنده‌یاد حسین جلال‌پور، جایزه کتاب سال شعرجوان (قیصر امین‌پور) و جایزه دوسالانه کتاب فارسی غزل حسین منزوی حائز رتبه و برگزیده شده است. 

زمین کارزار ما تل‌آویو است
احتمالا خیلی از شما این شعر را شنیده‌اید که:
کجا دیدی که یک مظلوم تا این حد قوی باشد
اگرچه قدرت ما می‌شود تحریم، کتمان نه
دفاعِ از حرم یعنی قرار جنگ اگر باشد
زمین کارزار ما تل‌آویو است، تهران نه!
این شعر که به‌خصوص در وضعیت کنونی و پس از عملیات «وعده صادق» بیشتر مشهور شده، سروده شاعر جوان اصفهانی، محمدحسین ملکیان است که او نیز تا مرحله پایانی مسابقه سرزمین شعر بالا آمد. او که در شعر «فراز» تخلص می‌کند، از جمله چندین شاعر جوان و خوبی است که در سال‌های اخیر از شهرهای استان اصفهان به شعر امروز ایران معرفی شده‌اند. ملکیان که پیش‌تر برگزیده جشنواره شعر فجر هم شده است، کتاب‌هایی همچون نت‌های گریه‌دار، جمع مکسر، توارد شخصی، بدبیاری و تفسیر آه را منتشر کرده است و در شعر آیینی هم از شاعرانی است که بسیاری از سروده‌هایش را در مجامع مذهبی می‌خوانند. 

ز خاک سعدی شیراز بوی عشق آید
شعر سعدی از دیرباز مورد توجه آهنگ‌سازان و خوانندگان موسیقی ایران بوده و گزافه نیست اگر بگوییم پربسامدترین شعر فارسی که به‌صورت آواز در دستگاه‌های ایرانی اجرا شده، اشعار، به‌خصوص غزل‌های شورانگیز سعدی است. خوانندگان مشهور و مهم ایرانی در کارنامه کاری خود حتما چندین اثر از سعدی دارند. محمد معتمدی نیز از خوانندگانی است که به سعدی علاقه دارد؛ از جمله چند سال پیش، کنسرتی در آرامگاه سعدی برگزار کرد و از اشعار استاد سخن خواند.