پناهجویان در آستانه اخراج از انگلیس

پناهجویان در آستانه اخراج از انگلیس

پارلمان انگلیس لایحه‌ بحث‌برانگیز مربوط به اخراج پناهجویان از این کشور را امضا کرد که به موجب آن دولت اجازه دارد پناهجویانی را که به‌صورت غیرقانونی وارد این کشور می‌شوند، اخراج و به روآندا منتقل کند. ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس در راستای تصویب این لایحه قانونی اعلام کرده که پروازهای اخراج مهاجران این کشور از ماه جولای آغاز می‌شود.

سوناک به همراه اعضای حزب محافظه‌کار انگلیس به‌دنبال تصویب قانونی هستند که قضات این کشور را ملزم کند کشور آفریقای شرقی را به‌عنوان یک کشور ثالث امن در نظر بگیرند. آنها همچنین قصد دارند تا به وزرا و قانون‌گذاران در مورد رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی این اختیار را بدهند تا بخش‌هایی از قوانین بین‌المللی و داخلی حقوق بشر جهت دور زدن حکم دادگاه عالی انگلیس مبنی بر غیرقانونی‌بودن ارسال مهاجران با بلیت یک‌طرفه به کیگالی، پایتخت روآندا را نادیده بگیرند. به این ترتیب پس از کشمکش‌های فراوان میان اعضای مجلس اعیان و عوام انگلیس بر سر اصلاح لایحه مذکور، در نهایت این لایحه بدون هیچ اصلاحیه‌ای پذیرفته و به مرحله تصویب رسید. به واسطه تصویب این لایحه در هر دو پارلمان در نهایت، لازم‌الاجرا شدن آن قطعی شد. در عین حال، موسسات خیریه انگلیس ضمن مخالفت با این طرح عنوان کرده‌اند که اجرای آن غیرممکن بوده و کمک چندانی به کاهش حجم درخواست‌های پناهندگی در این کشور نمی‌کند. با این حال ریشی سوناک ضمن حمایت از آن عنوان کرده که تا 10 الی 12 هفته دیگر اولین پرواز پناهجویان به روآندا انجام خواهد گرفت و تاکید کرده که اجرای این قانون بدون هیچ اما و اگری عملی خواهد شد. وی در جریان حمایت از لایحه مذکور عنوان کرد: پروازها را آغاز خواهیم کرد و قایق‌هایی راکه مهاجران غیرقانونی را به این کشور می‌آورند، متوقف می‌کنیم.

رونمایی لندن از بزرگ‌ترین بسته کمک نظامی به اوکراین
چند روز پس از تصویب کمک 61 میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین،‌ لندن نیز از برنامه‌های خود برای ارائه بزرگ‌ترین بسته کمک نظامی انگلیس به کی‌یف رونمایی کرده است.  شبکه روسی راشاتودی گزارش کرد، ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس امروز (سه‌شنبه) در سفر به «ورشو» برای گفت‌وگو با دونالد تاسک، همتای لهستانی خود رسما طرح کمک‌های جدید به اوکراین را اعلام خواهد کرد. دفتر سوناک در بیانیه‌ای اعلام کرد که بسته فوق به ارزش 617 میلیون دلار است و شامل بیش از 400 وسیله نقلیه، 60 قایق و تعداد فاش‌نشده‌ای از موشک‌های دوربرد «سایه توفان» است و آن‌ را «بزرگ‌ترین عرضه مهمات حیاتی» خواند. سوناک در توجیه این کمک مالی چند صد میلیونی، مدعی شده است دفاع از اوکراین در برابر جاه‌طلبی‌های وحشیانه روسیه برای امنیت ما و تمام اروپا حیاتی است. وی ادامه داد: اگر به پوتین اجازه داده شود که در این جنگ متجاوزانه پیروز شود، در مرز لهستان متوقف نخواهد شد. جدیدترین دور کمک‌های تسلیحاتی لندن، کمک‌های نظامی انگلیس به کی‌یف را فقط در سال جاری میلادی به سه میلیارد پوند می‌رساند. این بسته همچنین شامل 1600 موشک تهاجمی و پدافند هوایی و نزدیک به چهار میلیون گلوله مهمات سلاح‌های سبک خواهد بود.

پاشینیان: فعلا بازگشت ارامنه به قره‌باغ امکان‌پذیر نیست
نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت که در شرایط کنونی هیچ شانسی برای بازگشت ارامنه به منطقه قره‌باغ کوهستانی نمی‌بیند. پاشینیان در مصاحبه تلویزیونی تصریح کرد: علاوه بر این، من می‌خواهم بگویم که هیچ ارمنی قرار نیست برای قره‌باغ کوهستانی بجنگد. طبق این گزارش، پاشینیان همچنین افزود: ما هیچ چشمداشتی به خارج از مرزهای به ‌رسمیت شناخته‌شده بین‌المللی نداریم و امیدواریم تمامیت ارضی ارمنستان در روند مرزبندی احیا شود. باکو و ایروان دیروز اعلام کردند گروه‌های کارشناسی از جمهوری آذربایجان و ارمنستان روند شفاف‌سازی مختصات در مرز بین دو کشور را بر اساس اندازه‌گیری‌های زمین‌سنجی (geodetic) آغاز کرده‌اند. ایروان اخیرا با تقاضای باکو برای بازگرداندن روستاهای بغانیس آیریم، آشاغی اسکیپارا، هیریملی و کیزیل‌خاجیلی که در جنگ اول قره‌باغ اشغال شده بود، موافقت کرد؛ تحولی که در هشتمین نشست کمیسیون دولتی تعیین حدود مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بر سر آن توافق شد. نخست‌وزیر ارمنستان بر لزوم حل‌وفصل اختلافات باقیمانده مرزی با جمهوری آذربایجان برای جلوگیری از جنگ جدید تاکید کرده است. وی همچنین تعیین حدود مرزها را تغییر قابل‌توجهی خواند، زیرا دو کشور به جای خط تماس، مرز خواهند داشت که نشانه صلح است. در طرف دیگر، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان نیز توافق صلح گسترده‌تر با طرف ارمنستانی را در دسترس خوانده است.