دومین سالگرد درگذشت اسلامی ندوشن

دومین سالگرد درگذشت اسلامی ندوشن

آیین یادبود دومین سالگرد درگذشت محمدعلی اسلامی ندوشن ساعت ۱۷ و 30 دقیقه امروز در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.در این مراسم هادی خانیکی، محمد دهقانی، محمدجواد حق‌شناس سخنرانی می‌کنند.محمدعلی اسلامی ندوشن (۳شهریور ۱۳۰۳ ــ ۵ اردیبهشت۱۴۰۱) شاعر،منتقد، نویسنده، مترجم، حقوقدان و پژوهشگر ایرانی بود.

او دانش‌آموخته حقوق بین‌الملل از فرانسه بود و پس از بازگشت به ایران، در آغاز قاضی دادگستری شد اما پس‌از چندی به دعوت فضل‌ا... رضا به دانشگاه تهران رفت.ندوشن از ۱۳۴۸ تا دو سال پس از انقلاب ۱۳۵۷ در دانشکده‌های حقوق و ادبیات دانشگاه تهران، حقوق و ادبیات تطبیقی درس می‌داد.وی فصل‌نامه هستی را پایه گذاشت و همزمان در شماری از مجلات ادبی ایران ازجمله نگین، سخن و یغما مقاله می‌نوشت. ندوشن از نویسندگان روزنامه اطلاعات و روزنامه اطلاعات بین‌المللی بود که همزمان در لندن و لس‌آنجلس منتشر می‌شد. 

اختتامیه جشنواره «طنزپهلو» در زادگاه «گل آقا»
عباس حسین‌نژاد، دبیر هشتمین جشنواره طنز پهلو با بیان این‌که امسال ۱۱۲۹ اثر به جشنواره رسید، گفت: ۲۴۴ اثر برای داستان کوتاه طنز، ۲۲۶ اثر برای کارتون و کاریکاتور، ۲۵۷ اثر برای شعر طنز،۱۰۱اثر برای طنز چند رسانه‌ای و ۳۰۱ اثر برای طنز مطبوعاتی به دست‌مان رسید. همچنین پنج استان بیشتر از بقیه مشارکت داشتند که بر این اساس، تهران با ۲۸۹ اثر در رتبه اول است. وی همچنین از تلاش برای برگزاری دو نشست آموزشی با همکاری حوزه هنری و دفتر طنز خبر داد. جشنواره طنز و رسانه (طنز پهلو) که هشتمین دوره را می‌گذارند، هفته آینده برترین‌های خود را خواهد شناخت؛ رویدادی که عنوان شده با افزایش دوبرابری آثار در این دوره همراه بوده است.تا سال ۱۴۰۱ جشنواره طنز و رسانه طی شش دوره به صورت استانی در شهر فومن در استان گیلان برگزار شده بود و امسال برای دومین بار است که در سطح ملی برگزار می‌شود. قرار است اختتامیه دوره هشتم روز ۱۱ اردیبهشت در شهر فومن برگزار شود.در این جشنواره به ۱۵ نفر از برگزیدگان در پنج بخش داستان کوتاه طنز، شعر طنز، نثر طنز، طنز چندرسانه‌ای، کاریکاتور و کارتون جوایزی ارزنده اهدا خواهد شد./ ایسنا

کتابی جدید در مولوی شناسی
کتاب «مولوی چنان که هست» نوشته محمد بقایی ماکان در روزهای اخیر به بازار کتاب عرضه شد که بنا به گفته مؤلف پیش‌گفتار این اثر «حتی برای خوانندگان آشنا به افکار مولوی تازگی خواهد داشت.»همان‌طور که ازعنوان کتاب برمی‌آید، مقصود ازاین تالیف شناخت دقیق‌تر مولانا از منظری تازه است. به برخی فصل‌های این کتاب ازجمله مولوی ومعنای زندگی،مولوی و ارزش‌های انسانی، انسان آرمانی مولوی، جهان هستی و آفریننده از نگاه مولوی، دین از نگاه مولوی، جهان هستی و آفریننده از نگاه مولوی، دین از نگاه مولوی، دنیای دیگر از منظر مولوی و مولوی و اندیشه‌ورزان اشاره کرد.