حمایت از كارگاه‌های تولید صنایع‌دستی با اختصاص سهمیه سوخت

حمایت از كارگاه‌های تولید صنایع‌دستی با اختصاص سهمیه سوخت

صنایع‌دستی و اشتغال خانگی، از بخش‌های مهم اشتغال‌زا و درآمدزا در كشور ماست و همان طور كه بارها در همین صفحه به آن پرداخته‌ایم، در یك دهه اخیر مورد توجه بخش دولتی قرار گرفته و با پرداخت تسهیلات و برگزاری نمایشگاه‌ها و حمایت‌های دست‌كم زبانی، برای احیا و رونق بازارش تلاش شده است. این یك روی ماجراست، روی دیگر آن، مشكلات فراوانی است كه تولیدكنندگان و فعالان این حوزه به ویژه در سال‌های اخیر با آن روبه‌رو شده‌اند، آنقدر كه برخی فعالیت در این عرصه را ترك كنند و كارگاه‌های زیادی هم به حالت نیمه‌تعطیل یا تعطیلی كامل درآید. عمده مشكلات و چالش‌هایی كه فعالان این حوزه با آن درگیرند،​ گرانی مواد اولیه و چند برابر شدن هزینه‌های تولید و بی‌رونق شدن بازار فروش به دلیل پایین آمدن توان خرید مردم است؛ مشكلاتی كه در شرایط سخت اقتصادی امروز و تاكنون گویا راه چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده. طی روزهای اخیر اما خبری از معاونت صنایع‌دستی به ما رسید كه حكایت از توجه این معاونت برای رفع بخشی از مشكلات فعالان صنایع‌دستی است. این توجه در قالب ابلاغیه از سوی وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نمود پیدا كرده؛ ابلاغیه‌ای با هدف اجرای سیاست‌های ساما‌ندهی حامل‌های انرژی، حمایت از تولید و اشتغال پایدار به‌منظور تامین سوخت مورد نیاز كارگاه‌های تولید صنایع‌دستی. معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درخصوص جزئیات این ابلاغیه جدید گفت: با پیگیری‌ها و مساعدت‌های جدی دكتر مونسان، وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی توانستیم از طریق همكاری مشترك با ستاد مبارزه با قاچاق ارز و كالا و سوخت و شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به تفاهم خوبی دست ‌یابیم. براین اساس، برای كارگاه‌هایی كه در نقاطی قرار دارند كه لوله‌كشی گاز ندارند، سوخت گرمایشی تخصیص داده می‌شود.
پویا محمودیان افزود: برای برخی كارگاه‌ها مثل سفالگری و شیشه‌گری سنتی و رشته‌های مشابه، سوخت پروسه تولید تخصیص یافت و برای بعضی رشته‌ها سوخت فرآیندی مانند باتیك و چاپ قلمكار در نظر گرفته شد. البته معاونت صنایع‌دستی آذربایجان شرقی در سنوات قبل در یك اقدام خودجوش این سهمیه را برای باتیك‌كاران شهر اسكو از طریق وزارت محترم صمت تأمین می‌كرد.
معاون صنایع‌دستی كشور گفت: این كار منوط به این است كه رشته‌های صنایع‌دستی را مشخص كنیم كه هركدام از آنها چه سوختی و به چه مقدار مورد نیازشان است. در این خصوص مقرر شد دفتر فناوری اطلاعات وزارت این اطلاعات را روی سامانه‌ای كه منتج به صدور مجوزهای صنایع‌دستی می‌شود، وارد كند؛ همچنین یك وب‌سرویس برای ارتباط مشترك وزارتخانه با شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی فراهم شود تا پل ارتباطی همكاری ما با آنها باشد.
به سامانه مراجعه كنید
محمودیان به اقدامات دیگری در این زمینه اشاره كرد و گفت: معاونت‌های صنایع‌دستی 31 استان را به‌عنوان امین خود و ناظر بر این موضوع معرفی كردیم كه متقاضی وقتی به سامانه تجارت آسان به نشانی الكترونیك
 newtejaratasan.niopdc.ir  مراجعه و ثبت‌نام می‌كند، با تأیید معاون صنایع‌دستی استان به سامانه شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی معرفی و سوخت به آنها بر اساس این تأییدیه تخصیص داده شود. محمودیان درباره نوع سوختی كه قرار است به این واحدها اختصاص یابد هم گفت: این سوخت فقط سوخت مایع یعنی نفت و گازوئیل است و ارتباطی به سوخت بنزین خودرو ندارد. كارگاه‌های صنایع‌دستی كه از ما مجوز تولید معتبر دارند، می‌توانند از این خدمات استفاده كنند. متقاضیان واجد شرایط می‌توانند از ابتدای بهمن 98 با مراجعه به سامانه الكترونیك ذكرشده نسبت به ثبت‌نام اقدام كنند و بر اساس قول همكاران محترم شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در اسرع وقت سهمیه خود را دریافت كنند. معاون صنایع‌دستی كشور پرونده بسته ابلاغیه وزارتخانه شان را با این سخنان بست كه سوخت پروسه تولید و سوخت فرآیندی اصولا باید به نرخ‌های تجاری تأمین می‌شد كه از مقامات عالی ستاد مبارزه با قاچاق ارز و كالا، قول‌های مساعدی برای تخصیص این دو نوع سوخت به صنعتگران محترم صنایع‌دستی، در راستای حمایت از رونق تولید، دریافت كردیم/ جام‌جم دیلی