من خادم جمهورم

رئیس‌جمهور منتخب در پاسخ به «جام‌جم» بر اراده دولت سیزدهم برای افزایش سرمایه اجتماعی و امیدآفرینی تأکید کرد

من خادم جمهورم

سید ابراهیم رئیسی، سیزدهمین منتخب ر‌یاست جمهوری در اولین نشست خبری خود که بافاصله دو روز از زمان اعلام رسمی نتایج انتخابات با حضور 380نماینده از 201رسانه داخلی و خارجی -198نماینده از 88رسانه داخلی و 182نماینده از 113رسانه خارجی برگزار شد، تصریح کرد: حماسه ملت بزرگ ایران در ۲۸خرداد۱۴۰0 به‌دنبال حماسه‌های بسیاری که مردم عزیزمان خلق کردند، جلوه‌ای از حضور با اراده مردم عزیزمان است و پیام مهمی برای همه جهانیان داشت.

حضور گسترده مردم به‌رغم گله‌مندی‌ها
وی ادامه داد: این حضور گسترده و بامعنای مردم باوجود شرایط کرونایی و دشمنی‌های بسیار و ایجاد جنگ روانی از طرف دشمنان ایران شکل گرفت. حضور ملت بزرگ ایران که ساعت‌ها پای صندوق‌های رأی بودند به‌رغم برخی گله‌مندی‌هایی بود که از وضع اقتصادی داشتند.
رئیسی گفت: این حضور پیام‌های مختلفی داشت. یک پیام، وحدت و انسجام ملی بود. پیام ملت ایران پیام ضرورت تغییر در شرایط اقتصادی و زندگی آنها بود. پیام ملت ایران، مبارزه با فساد، فقر و تبعیض و در یک‌کلمه، اجرای عدالت در تمام شئون زندگی مردم بود.
باید به عهدی که با مردم بستیم وفادار ماند
رئیس‌جمهور منتخب بابیان این‌که ما به عهدی که با مردم بستیم، وفاداریم تصریح کرد: با خدمتگزاری به مردم و باز کردن گره‌ها وفای به عهدمان را اثبات می‌کنیم و انشاءا... وضعیت و شرایط به نفع مردم تغییر خواهد کرد.رئیس‌جمهور منتخب گفت: سیاست داخلی و اولویت‌های ما در این دولت بهبود وضعیت کسب و کار و بهبود شرایط و وضعیت معیشت مردم خواهدبود و بهبود شرایط در دولت و در نظام اداری کارآمدی رقم خواهد زده شد که از بروکراسی که بعضا بسیاری از اقدامات تحولی را در کشور مانع می‌شود حتما این شرایط تغییر باید کند و یک نظام اداری کارآمدی سالم و قانون مداری توسط نیروهای کارآمد و انقلابی فساد ستیز در کشور شکل خواهد گرفت.وی خاطرنشان کرد: بدون تردید بعد از انقلاب توسط دولت‌ها خدمات بسیاری برای کشور انجام‌شده است.در این۴۰سال، شاهد زحمات بسیار،تلاش‌ها و اقداماتی در جهت توسعه‌یافتگی در کشور بوده‌ایم، لکن به‌رغم همه زحماتی که دولت‌ها تاکنون کشیده‌اند و باوجود همه تلاش‌هایی که شده در برخی حوزه‌ها به جایگاه عالی و قله‌هایی دست پیداکرده‌ایم اما در برخی حوزه‌ها به‌دلیل کم‌توجهی، سوءمدیریت‌ و بی‌توجهی به داشته‌های بسیاری که کشور از آن برخوردار است و نیروی کارآمد جوانی که در کشور می‌تواند منشأ بسیاری از تحولات باشد، مشکلاتی داریم.رئیسی با اشاره به عقب‌ماندگی در عدالت خاطرنشان کرد: محور تحول، اجرای عدالت بر بستر گام دوم انقلاب اسلامی است. به تمام اسنادبالادستی یعنی قانون اساسی جمهوری اسلامی، سیاست‌های مصوب نظام برنامه‌های توسعه توجه خواهدشد و ما در آستانه تشکیل دولت جدید برنامه توسعه هفتم را با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس دنبال خواهیم کرد.
اعتماد مردم به‌دلایلی مخدوش شده
رئیس‌جمهور منتخب گفت: امید داریم اقدامات ما در جهت بهبود شرایط، از زندگی مردم گره‌گشایی جدی کند و امید را به مردم برگرداند و اعتمادی که به‌دلایلی مخدوش شده،به مردم عزیز و جوانان برگردد به‌نحوی‌که احساس همگان این باشد که دولت، دولت امیدآفرین است و برای یک جریان خاص نخواهد بود. دغدغه مردم و انقلاب دارند و دغدغه آنها رفع مشکلات مردم است. هر کس دلش برای مردم و انقلاب بتپد همکار ما در جای‌جای کشور خواهد بود. وی درباره سیاست خارجی ادامه داد: دنیا بداند وضعیت با این حضور حماسه‌ساز مردم عزیز ایران تغییر کرده و این وضعیت و شرایط جدید پیش روی دنیاست.رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: تا امروز فشار حداکثری بر مردم ما کارساز نشده است، باید تجدیدنظر کنند و برگردند.ملت ما نشان داده در مقابل فشارها،مقاومت و ایستادگی دارد و دنیا باید بداند سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود، چون به برجام هم محدود نخواهد شد.وی ادامه داد: ما تعامل با همه دنیا و همه کشورهای دنیا را به‌عنوان یک اصل تعاملی گسترده و متوازن در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد و در هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود، این مذاکره حتما موردحمایت خواهد بود ولی ما وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به مذاکرات گره نخواهیم زد.
اجازه نخواهیم داد مذاکره برای مذاکره باشد
رئیس‌جمهور منتخب گفت: اجازه نخواهیم داد به نحوی مذاکره برای مذاکره باشد، اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی باشد بلکه باید هر نشستی همراه با نتیجه باشد. نتیجه محوری موضوع ماست و باید آورده‌ای برای ملت بزرگ ایران داشته باشد. در راستای آورده‌ای برای مردم ، رفع محدودیت‌ها ، تحریم‌ها و راستی آزمایی مسأله ارتباطات را ادامه خواهیم داد.


بازتاب گسترده نخستین نشست خبری رئیسی
نخستین نشست خبری حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران با رسانه‌های داخلی و خارجی، بازتاب زیادی در سطح رسانه‌های بین‌المللی داشت.
دیروز هرکدام از رسانه‌ها بخش‌هایی از سخنان رئیس‌جمهور منتخب را پوشش دادند. در همین زمینه رویترز موضوع برجام و توافق هسته‌ای را برجسته کرد و از قول رئیسی نوشت که در جریان برجام، آمریکا بود که از توافق هسته‌ای خارج شد و نسبت به تعهدات خود بی‌اعتنایی کرد.
سی‌ان‌ان عربی هم اظهارنظرهای حجت‌الاسلام رئیسی با محوریت بازگرداندن اعتماد ملت به دولت، بهبود وضعیت معیشتی، تحقق عدالت، مبارزه با فساد و حل مشکلات اقتصادی را مورد توجه قرار داد و از قول رئیس‌جمهور منتخب نوشت که دولت آینده اجازه نخواهد داد مذاکرات هسته‌ای محدود به گفت‌و‌گو، برای گفت‌و‌گو باشد.این رسانه آمریکایی همچنین آورده است که آقای رئیسی پیام انتخابات ایران را وحدت و همبستگی دانست و گفت که دولت ما به جریان یا جهت خاصی ارتباط ندارد و هرکس و در هرنقطه کشور قلبش برای ملت و انقلاب اسلامی بزند، همکار ما خواهد بود.
به گزارش این رسانه، موضوع روابط با کشورهای همسایه از جمله عربستان، یکی دیگر از محورهای مورد توجه رئیسی بود و به گفته رئیس‌جمهوری منتخب ایران، ملت‌های یمن و فلسطین باید خود سرنوشت‌شان را تعیین کنند.
در همین زمینه خبرگزاری اسپوتنیک هم نوشت: رئیس‌جمهوری منتخب ایران با بیان این‌که تهران در دوره زمامداری دولت وی به مذاکرات احیای برجام ادامه می‌دهد، تاکید کرد که دیپلماسی کشور به این مساله محدود نمی‌شود.
این رسانه روسی به نقل از رئیسی افزود: سیاست خارجی ایران به توافق هسته‌ای محدود نخواهد شد. ما با جهان تعامل خواهیم داشت و منافع ملت ایران را به توافق هسته‌ای گره نخواهیم زد. تهران قصد ندارد مذاکرات هسته‌ای را صرفا برای مذاکره انجام دهد، بلکه نتیجه آن باید با منافع کشور مطابقت داشته باشد.
موضوع مذکرات هسته‌ای که از سوی رئیسی مورد اشاره قرار گرفت، از جمله مواردی بود که خبرگزاری فرانسه آن را برجسته کرد و در همین زمینه گزارش داد: رئیس‌جمهور منتخب ایران گفت که دولتش اجازه انجام مذاکرات صرفا برای مذاکره با قدرت‌های جهان را نخواهد داد.
موضوع پاسخ منفی رئیسی به سوالی درباره دیدار رئیس‌جمهوری آینده ایران با جو بایدن هم از نکات مورد توجه این رسانه بود.
همین نکته هم در گزارش آسوشیتدپرس بازتاب پیدا کرد و در بخشی دیگر از گزارش، از قول رئیس‌جمهور منتخب اشاره شد که «ایران در مورد برنامه موشک بالستیک و حمایت ایران از شبه‌نظامیان منطقه‌ای، مذاکره نمی‌کند».
«دِ استار» کانادا در پوشش خبر مذکور، به تاکید سید ابراهیم رئیسی بر عدم محدود شدن سیاست خارجی، پرداخت.
دیدار نکردن رئیسی با بایدن هم البته در رسانه‌های آمریکایی دیگر مانند «فاکس‌ نیوز»، «اِی‌بی‌سی نیوز» و همچنین رسانه‌های غیرآمریکایی مانند «ایندیا تایمز» بازتاب داشت.
«یورو نیوز» و «یو‌اس نیوز» نیز موضوع‌های مختلف سخنان سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری را منتشر کردند. «عرب نیوز»، تاکید رئیس‌جمهور منتخب بر قابل مذاکره نبودن موضوع موشکی ایران را تیتر کرد.
از دیگر رسانه‌های عربی که این نشست خبری را پوشش دادند، می‌توان به «العربیه» و «الشرق‌الاوسط» اشاره کرد.
از رسانه‌های آسیا و اقیانوسیه نیز «کانبرا تایمز» خبر نشست خبری سیدابراهیم رئیسی را با تاکید رئیس‌جمهوری منتخب ایران بر نقض برجام توسط آمریکا و انفعال طرفین اروپایی در این باره منتشر کرد.
واکنش توییتری به اولین نشست خبری
نخستین نشست خبری سیدابراهیم رئیسی ،رئیس جمهور منتخب مردم با حضور اصحاب‌رسانه با موجی از واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. گوشه‌ای از واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به این نشست خبری را با هم مرور می‌کنیم.
احسان شریف‌نیا
اولین کسی که زد زیر میز #رئیسی بود که جلوی هشت سال سانسور و برخورد با رسانه‌ها را گرفت!
اولین قدم، نشست خبری با حضور رسانه‌های دنیا.
 حاج حیدر
خبرنگار: آیا با رئیس‌جمهور آمریکا ملاقات خواهیدکرد؟
رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب: خیر.
[به عبارتی بایدن با ترامپ فرقی ندارد؛ بایدن هم شریک جرمِ قاتلِ حاج‌قاسم است]
سیدپویان حسین‌پور
این #خیر که آیت‌ا... رئیسی گفت، قدر یک موشک بالستیک نقطه‌زنِ با تخریب بالا که وسط کاخ‌سیاه یانکی‌های ملعون بخوره، ارزش داشت...
اسکیزوئید
رئیسی در پاسخ خبرنگار روس برای دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا یه‌جور محکم گفت خیر که صداش تا کاخ‌سفید رفت.
 حاج کمال
این خیر از صد تا حمله‌نظامی سوزنده‌تر بود.
 آقامحمد
با خیر به شیطان بزرگ، خیر به مردم خواهدرسید...
علیرضا گرایی
- آیا با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار می‌کنید؟!
+ رئیسی: خیر.
بعد از هشت سال، در ایران رئیس‌جمهوری روی کار آمده که برای گرفتن عکس یادگاری با رئیس‌جمهور آمریکا له له نمی‌زند و عزت ملتش را لگدمال نمی‌کند...


مهم‌ترین اظهارات رئیسی در پاسخ به خبرنگاران
در روز آغاز کار دولت اعلام خواهیم کرد که تمام بسترهای فسادزا که ایجاد رانت می‌کند، باید خاتمه داده شود.
اولین اقدام دولت توجه به وضعیت اشتغال و مسکن مردم است.
آمریکا برجام را نقض کرد و اروپایی‌ها نیز به تعهدات‌شان عمل نکردند.
آمریکا و اروپا باید به تعهدات خود در قبال برجام عمل کنند.
مطالبه ملت ایران از دولت مردمی، احقاق حق آنهاست و ما حق آنها را دنبال خواهیم کرد.
محور کارهای اقتصادی دولت، بر تولید قرار می‌گیرد.
نقدینگی باید به سمت تولید هدایت شود.
تولید را پرجاذبه و اقدامات غیرمولد را بی‌جاذبه می‌کنیم.
مالیات تولید را از 25 درصد به 10 درصد کاهش می‌دهیم.
برای کارهای غیرمولد و سوداگرانه، مانند سوداگری در ارز، طلا و مسکن مالیات ایجاد می‌کنیم.
تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کار خود را دنبال می‌کند. تیم سیاست خارجی ما نیز در حال بررسی کار عزیزان است.
آمریکا موظف است تمام تحریم‌های ظالمانه نسبت به ملت ایران را رفع کند.
رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی، محور بحث سیاست خارجی ما خواهد بود.
آمریکا باید به دنیا پاسخ بدهد.
مردم عزیز باید بدانند در چه شرایطی دولت جدید شروع شد.
تلاش می‌کنیم وضعیت موجود را به مطلوب نزدیک‌تر و فاصله را کم کنیم.
ما نه‌تنها هر  100 روز، بلکه شاید به صورت هفتگی و بعد ماهانه گزارش دهیم.
محور کار ما اقدام و عمل خواهد بود و هم دستگاه‌ها و هم بنده، مردم را در جریان پیشرفت امور می‌گذاریم.
ما امروز در جایگاه مدعی قرار داریم.
من از ابتدای مسؤولیت به عنوان یک حقوقدان و مدافع حقوق مردم بوده‌ام.
به وجودآورندگان داعش، مورد مؤاخذه قرار گیرند تا دنیا به صلح برسد.
افتخارم این است که هر جا بوده‌ام؛ از حقوق، امنیت و آرامش مردم دفاع کرده‌ام.
حتی بعد از لغو تحریم‌ها هم با بایدن دیدار نمی‌کنم.
اعتماد مردم را به بازار سرمایه برمی‌گردانیم.
بورس را قلّک دولت نمی‌کنیم.
نظارت‌ و سازوکارهای نظارتی را در بورس فعال خواهیم کرد.
 آقای بایدن چرا به تعهدات دولت‌های قبل متعهد و پاسخگو نیست؟
پیشنهاد من به دولت آمریکا، عمل به تعهداتش است.
ملت ایران از برجام خاطره خوشی ندارند.
مسائل منطقه‌ای و مسائل موشکی قابل مذاکره نیست.
شهادت دکتر بهشتی جلوه‌ای از جنایت منافقین و حمایت کشورهای مدعی حقوق بشر است.
همان‌طور که بارها اعلام کرده‌ام، به صورت مستقل وارد میدان شده‌ام.
انقلابی بودن، کارآمد بودن و مردم‌دار بودن از شاخص‌های دولت بنده خواهد بود.
قطعا روابط بسیار خوبی با کشور چین خواهیم داشت.
باید ارتباط سفره مردم را با دلار یا خارج از کشور قطع کنیم.
در ابتدای دولت، خودکفایی ملت و کشور را نسبت به کالاهای اساسی کلید خواهیم زد.
صهیونیست‌ها پیش از ایران، باید از مردم فلسطین وحشت کنند.
حملات سعودی‌ها علیه مردم یمن متوقف شود.
همه زمینه‌ها را برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم می‌کنیم.
ایران جزو امن‌ترین کشورها برای سرمایه‌گذاری اقتصادی است.
سامانه‌ای برای دریافت ایده‌‌های مردمی راه‌اندازی می‌کنیم.
ارتباط مردم با من از طریق اقوام، بستگان و خویشان نباید تنظیم شود.