آرای پنهانی به کمک پاشینیان آمدند

انتخابات پارلمانی ارمنستان با اعلام پیروزی غیرمنتظره حزب پاشینیان به پایان رسید

آرای پنهانی به کمک پاشینیان آمدند

اگرچه نظرسنجی‌های انتخاباتی در ارمنستان تا قبل از برگزاری انتخابات اخیر، حکایت از شکست پاشینیان نخست‌وزیر این کشور و حزب متبوعش داشت اما پس از برگزاری انتخابات نتیجه دیگری رقم خورد! مطابق نتایج اعلام شده، پاشینیان و حزب او توانسته‌اند بار دیگر در انتخابات پیروز شوند. رقبای پاشینیان‌، نتایج انتخابات را نپذیرفته و آن را متقلبانه خوانده‌اند.

انتخابات پارلمانی پیش از موعد در ارمنستان با یک غافلگیری همراه بود. حزب نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر این کشور کسب با ۹/۵۳‌درصد آرا پیروز شد. روبرت کوچاریان رئیس‌جمهوری سابق ارمنستان این نتیجه را «متقلبانه» خوانده است. روبرت کوچاریان، رئیس‌جمهوری سابق ارمنستان در انتخابات پارلمانی این کشور ۴/۲۱ درصد آرا را کسب کرد. این در حالی است که حزب «پیمان مدنی» ۹/۵۳‌درصد رای آورده است. کوچاریان از صدها مورد تقلب ساماندهی شده در حوزه‌های انتخاباتی خبر داده و تاکید کرده که نتیجه انتخابات را تا رسیدگی کامل به تخلفات قبول نخواهد کرد.
رقابت حساس در ایروان
احزاب وابسته به سه رئیس‌جمهور پیشین ارمنستان شامل پتروسیان، کوچاریان و سرکیسیان در ائتلافی با یکدیگر با حزب پیمان مدنی به رهبری پاشینیان رقابت می‌کردند. بر اساس گزارش شبکه آلمانی دویچه وله، دادستانی کل ارمنستان می‌گوید ۳۱۹ گزارش از تخلف و بی‌نظمی در حوزه‌ها دریافت کرده و شش پرونده نیز برای رسیدگی به رشوه‌خواری احتمالی در جریان مبارزات انتخاباتی تشکیل داده است. انتخابات ارمنستان با نظارت سازمان همکاری و امنیت اروپا برگزار شد. قرار است این ناظران ‌جمع‌بندی خود از سلامت حوزه‌های رای‌گیری را اعلام کنند.۲۱ حزب و چهار فراکسیون در انتخابات پیش از موعد پارلمانی ارمنستان شرکت داشتند که از همیشه بیشتر بود. حد نصاب قانونی برای ورود احزاب به مجلس ۵ درصد و برای فراکسیون‌ها ۷ درصد است که اکثر آنها به چنین حدنصابی دست نیافته‌اند.  میزان مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی ارمنستان حدود ۵۰ درصد اعلام شده است. پاشینیان که ۴۶ سال دارد در سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات خطاب به هواداران خود گفت: «پس از آزمون‌های سخت گذشته اکنون نوبت وحدت ملی رسیده است.»
بازی دو سر برد برای روسیه
از نظر مسکو، پیروزی پاشینیان تضمینی است بر توافق آتش‌بس ایروان و باکو که با میانجی‌گری روسیه به دست آمد .انتخابات پارلمانی ارمنستان تحت تاثیر درگیری نظامی اخیر ایروان و باکو بر سر منطقه قره‌باغ قرار داشت. این جنگ که شش هفته طول کشید با عقب‌نشینی ارمنستان در ماه اوت ۲۰۲۰ به پایان رسید. طرفین در این منازعه خونین، بیش از ۶۵۰۰ کشته دادند. ارمنستان بخش بزرگی از قره‌باغ را که از دهه ۱۹۹۰ در کنترل خود داشت، به جمهوری آذربایجان تسلیم کرد .پاشینیان در سال ۲۰۱۸ در یک انقلاب مخملی با وعده‌ مبارزه با فساد نخبگان بر سر کار آمد، اما شکست نظامی از باکو به وجهه او آسیب جدی زد. انتخابات زودهنگام در اصل واکنشی بود به مطالبه ارتش و مردم برای کناره‌گیری دولت پس از ناکامی در جنگ قره‌باغ. افکار عمومی پاشینیان را عامل شکست و کشته شدن سربازان و غیرنظامیان می‌دانست و خواهان استعفای او بود. پاشینیان اما گفته بود که آتش‌بس را برای خروج کشور از بحران پذیرفته است.  این در حالی است که روبرت کوچاریان، رئیس‌جمهوری سابق ارمنستان پاشینیان را بی‌کفایت خوانده و دوره قدرت خودش در فاصله سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ را دهه‌ طلایی این کشور می‌داند. روبرت کوچاریان ۶۶ ساله از دوستان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است.
نقش آرای پنهان
بدون شک نمی‌توان نقش پدیده‌ای به نام آرای پنهان را در انتخابات پارلمانی اخیر در ارمنستان نادیده انگاشت. اگرچه برخی شهروندان این کشور، از ابراز حمایت علنی از پاشینیان( مخصوصا پس از شکست در جنگ قره‌باغ) خودداری می‌کردند اما در اصل، تصمیم گرفتند آرای خود را به سود حزب او به گردش در آورند. یکی از اصلی‌ترین دلایل رای‌دهندگان، می‌تواند رویکرد اقتصادی دولت ارمنستان و دیگری، بروز برخی نا‌بسامانی‌ها در دوران ریاست جمهوری کوچاریان بوده باشد. در هر حال، همین آرای پنهانی سبب شدند تا کوچاریان در حالی که خود را برای نخست وزیری ارمنستان و حضور حداکثری حزب متبوعش در پارلمان آماده می‌کرد، امروز در مقابل نتایجی غیرمنتظره قرار گیرد. اختلاف آرای دو حزب رقیب به اندازه‌ای زیاد است که بعید است حتی در صورت پذیرش همه شکایت‌های انتخاباتی، تغییری در کلیت آن ایجاد شود. در هر حال، پاشینیان اکنون فرصت دوباره‌ای برای حضور در راس معادلات اجرایی ایروان پیدا کرده است. وی ‌پس از مشخص شدن نتایج انتخابات اظهار کرد‌:  «مردم ارمنستان به حزب ما مأموریت دادند که کشور را رهبری کند و من نیز کشور را به‌عنوان نخست‌وزیر هدایت می‌کنم. ما می‌دانیم که در انتخابات پیروزی را به دست آوردیم و در مجلس یک اکثریت قاطع خواهیم داشت.»




صدای پای بحران در ایروان
اگرچه پاشینیان و دولت ارمنستان، حزب متبوع خود را پیروز نهایی انتخابات در این کشور خوانده‌اند اما چنانچه اشاره شد کوچاریان و دیگر سیاستمداران ارمنی‌، این موضوع را نپذیرفته‌اند. فراتر از آن، هنوز اعتراضات زیادی از سوی نظامیان و چهره‌های مطرح در ارمنستان در خصوص شکست در جنگ قره‌باغ وجود دارد. در چنین شرایطی بعید به نظر می‌رسد ایروان روزها و حتی هفته‌های آرامی را پیش رو داشته باشد! برخی منابع خبری در ایروان، از احتمال برگزاری اعتراضات و حتی اغتشاشات انتخاباتی در پایتخت ارمنستان و دیگر شهرهای این کشور خبر می‌دهند.