حامد كرزای: حمله آمریكا به افغانستان علیه تروریسم نبود

حامد كرزای: حمله آمریكا به افغانستان علیه تروریسم نبود


حامد كرزای، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان گفت: آمریكا به بهانه مقابله با افراط‌گرایی و برقراری ثبات به افغانستان آمد و بعد از ۲۰سال در پی شكست در تحقق این دو هدف، كشور را ترك می‌کند.
به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا)، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس چند هفته قبل از خروج نیرو‌های آمریكایی و ائتلاف ناتو از افغانستان تصریح کرد: جامعه جهانی ۲۰سال پیش با این هدف مشخص یعنی مقابله با افراط‌گرایی و برقراری ثبات به كشور آمد اما امروز افراط‌گرایی همچنان در بالاترین سطح قرار دارد، ازاین‌رو آنها شكست خوردند و میراث آنها ملتی است كه جنگ، آنها را نابود كرده و این ننگ و فاجعه‌است.

كرزای افزود: تمام شكست‌های‌مان را به‌عنوان یك افغانستانی درك می‌كنیم اما درباره قدرت‌های بزرگی كه برای این هدف به اینجا آمدند چه؟ الان ما را در چه حالی ترك می‌كنند؟ سؤالم را این‌گونه پاسخ می‌دهم در ننگ و فاجعه كامل.
كرزای ادامه داد: حمله نظامی آمریكا و ائتلاف ناتو علیه افراط‌گرایی و تروریسم نبود بلكه حمله بیشتر علیه روستا‌های افغان و آمال آنها بود؛ افغان‌ها زندانی شدند و این اشتباه بزرگی بود.
این سخنان حامد كرزای در حالی مطرح می‌شود كه او در پی سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ به دست ائتلافی به سركردگی آمریكا روی كار آمد.