حبس عدالت، تبرئه نژادپرستی

افسر قاتل جورج فلوید، پس از متهم شدن به قتل درجه 2 تنها به 22 سال زندان محكوم شد

حبس عدالت، تبرئه نژادپرستی

درك شووین مامور سابق پلیس شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتای آمریكا، كه پیش از این در كلیه اتهامات وارده پرونده قتل جورج فلوید گناهكار شناخته شده بود، به ۲۲ سال و نیم زندان محكوم شد. به عبارت بهتر، با وجود آن‌كه عامدانه بودن قتل از سوی افسر نژادپرست آمریكایی به اثبات رسیده بود، دستگاه قضایی و امنیتی آمریكا نهایت تلاش خود را جهت كاهش محكومیت وی به‌كار گرفت.

یك سال پس از مرگ جورج فلوید، قاضی دادگاه مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتای‌ آمریكا، روز جمعه ۲۵ ژوئن/۴ تیر، درك شووین مامور پلیس سفیدپوستی را كه در تاریخ ۲۵‌می سال ۲٠۲۰ میلادی با قرار دادن زانوی خود به مدت ۹ دقیقه و ۲۹ ثانیه بر روی گردن جورج فلوید، باعث مرگ این شهروند سیاهپوست شد، به ۲۲ سال و شش ماه زندان محكوم كرد. نكته تلخ ماجرا اینجا بود كه درك شووین مأمور سابق پلیس، در اظهاراتی كوتاه پیش از قرائت حكم دادگاه، به خانواده جورج فلوید تسلیت گفت. مادر درك شووین نیز بر بی‌گناهی پسرش تأكید كرد! با این‌حال مقامات دادگاه كمتر این سوال را در جریان برگزاری جلسات مطرح كردند كه اگر وی واقعا در این‌خصوص بیگناه بوده است، چرا نزدیك به ده دقیقه و در بدترین وضعیت ممكن، زانوی خود را بر گردن جورج فلوید قرار داده است؟!
منت دستگاه قضایی آمریكا بر سر خانواده جورج فلوید
كیت الیسون دادستان كل ایالت مینه‌سوتا، درباره محكومیت درك شووین به خبرنگاران گفت: «این حكم یكی از سنگین‌ترین مجازات‌هایی است كه در تاریخ قضایی آمریكا علیه یك افسر سابق پلیس به جرم اِعمال خشونت كشنده و غیرقانونی، صادر شده است. به نتیجه رسیدن پیگرد قانونی مأموران پلیس در چنین مواردی، تا كنون بسیار نادر بوده است».
به گزارش رادیو فرانسه، كیت الیسون در ادامه از تمامی مجریان قانون در سراسر ایالات متحده آمریكا خواست كه صدور این حكم را نقطه عطفی در مسیر اصلاحات قلمداد كنند و تأكید كرد: «مجازاتی كه امروز صادر شد، عدالت نیست. اما اتفاقی مهم در مسیر عدالت و پاسخگویی در برابر آن است. بسیار مهم بود كه درد و رنج خانواده جورج فلوید به رسمیت شناخته شود».
وی تأكید كرد كه توجه افكار عمومی به این پرونده، او را برای صدور این حكم تحت‌تأثیر قرار نداده است. پیتر كیهیل، قاضی دادگاه در ادامه تصریح كرد: «من حكم خود را بر پایه فشار افكار عمومی بنا نمی‌كنم؛ من با این حكم درپی ارسال هیچ پیامی نیستم؛ وظیفه قاضی دادگاه این است كه قانون را اعمال‌كند».
آنچه مسلم است این‌كه مقامات قضایی آمریكا صدور این حكم حداقلی برای قاتل جورج فلوید را نقطه عطفی در تاریخ این كشور قلمداد می‌كنند! همین ادعا به‌وضوح نشان می‌دهد كه نژادپرستی سیستماتیك چگونه در جامعه آمریكا نهادینه شده و مرگ سیاهپوستان بی‌گناه بر اثر تیراندازی پلیس تا چه اندازه‌ای در ایالات متحده به رسمیت شناخته شده است!
تلاش بایدن برای توجیه نژادپرستی سیستماتیك در آمریكا
در این میان، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریكا كه پیش از این چندین بار با خانواده جورج فلوید صحبت كرده بود، در نخستین واكنش به حكم دادگاه درك شووین، اعلام كرد كه «این حكم مناسب به نظر می‌رسد.»
این در حالی است كه رادنی برادر جورج فلوید و براندون ویلیامز پسر خواهر او، از حكم دادگاه انتقاد كردند. زیرا این حكم كمتر از ۳٠ سال حبسی بود كه پیش از این دادستان پرونده درخواست كرده بود. براندون ویلیامز پس از صدور حكم دادگاه گفت: «ما دیگر هرگز نمی‌توانیم جورج را پس بگیریم».
بن كرامپ وكیل خانواده جورج فلوید نیز، در حساب كاربری خود در توییتر نوشت: «به خاطر داشته باشید كه جیانا، دختر جورج فلوید دیگر هرگز نمی‌تواند پدرش را در آغوش بگیرد و با او بازی كند؛ ما نباید چهره جیانا را از یاد ببریم، كسی كه بیش از همه از مرگ جورج فلوید آسیب دیده و ضربه خورده است».
در جریان آخرین جلسه دادگاه، همچنین جیانا دختر هفت‌ساله جورج فلوید، در ویدئویی احساس دلتنگی‌ خود را نسبت به پدرش بیان كرد.
مدت زمان حبس افسر قاتل كاهش می‌یابد!
ماجرا به این نقطه ختم نمی‌شود! احتمال می‌رود كه درك شووین مأمور سابق پلیس بتواند پس از تحمل ١۵ سال حبس، زندان را ترك كند. چنان كه طبق قانون ایالت مینه‌سوتا، اگر مجرمان در طول دوره حبس خود در زندان رفتار خوبی داشته باشند، پس از گذراندن دوسوم از محكومیت خود، می‌توانند یك‌سوم باقی مانده را با آزادی تحت نظارت بگذرانند. به گزارش رویترز، درك شووین همچنین به اتهام نقض حقوق مدنی جورج فلوید و پسر ۱۴ ساله‌ای كه در سال ۲۰۱۷ دستگیر كرده بود، تحت پیگرد قانونی فدرال است.
همچنین سه مامور دیگری كه در جریان اعمال خشونت علیه جورج فلوید، درك شووین را همراهی كرده بودند، قرار است سال آینده به اتهام مشاركت در پرونده قتل جورج فلوید، در ایالت مینه‌سوتا محاكمه شوند. البته قطعا حكم سبكی برای این افسران نژادپرست در نظر گرفته خواهد شد. نكته مهم‌تر این‌كه تا قبل از اعلام رسمی جرم و اثبات اتهام درك شووین، وی و وكلایش و مقامات پلیس آمریكا اصر ار داشتند كه شووین به صورت عامدانه جورج فلوید را به قتل نرسانده است. اما در تاریخ ٢٠ آوریل/٣۱ فروردین، ۱۲ عضو هیأت منصفه دادگاه مینیاپولیس، پس از سه هفته بررسی این پرونده و ادای شهادت ۴۵ نفر از شاهدان حاضر در صحنه مرگ جورج فلوید و نیز مقامات پلیس و كارشناسان و پزشكان متخصص، سرانجام درك شووین را در كلیه اتهامات وارده در قتل جورج فلوید گناهكار و مجرم اعلام كردند. اما این اعلام جرم به گونه‌ای بود كه درك شووین در نهایت به قتل درجه دوم محكوم شد! براساس رأی دادگاه، درك شووین مأمور سابق پلیس، در سه اتهام قتل غیرعمد درجه دو، قتل عمد درجه سه و آدم‌كشی درجه دو با ارتكاب فعل مجرمانه، گناهكار شناخته شده است.
پیش از این، وكلای مدافع درك شووین بر خلاف نظر دادستان‌ها، اتهام قتل غیرعمد و شبه‌عمد (درجه دو و درجه سه) را كاملا رد كرده و گفته بودند كه او در حین بازداشت جورج فلوید، براساس آموزه‌ها و شگردهای پلیس عمل كرده بود. آنها علت مرگ جورج فلوید را مصرف بیش از اندازۀ فنتانیل و سابقه بیماری دانسته بودند!
تبرئه نژادپرستی در آمریكا!
بدون شك حكم دادگاه اخیر در ایالت مینه‌سوتا، مصداق نژادپرستی نهادینه شده در آمریكا محسوب می‌شود. استقبال برخی نهادهای مدنی از این حكم به‌وضوح نشان می‌دهد كه افسران پلیس آمریكا، كمترین دغدغه‌ای در گذشته، حال و حتی در آینده بابت كشتار بی‌رحمانه و بدون دلیل رنگین پوستان نداشته و نخواهند داشت. بی‌دلیل نیست كه بسیاری از نهادهای مدنی در آمریكا اعلام كرده‌اند كه حكم دادگاه قاتل جورج فلوید را عادلانه نمی‌دانند و به مبارزات مدنی خود در قالب جنبش جان سیاهپوستان اهمیت دارد، ادامه می‌دهند.