جدال در اروپا  بر سر ملاقات با پوتین

جدال در اروپا بر سر ملاقات با پوتین


بعد از مذاكرات طولانی و اصرار زیاد، عاقبت رهبران فرانسه و آلمان نتوانستند سایر اعضای اتحادیه اروپا را متقاعد كنند كه گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین یك ضرورت است. اما سردتر شدن روابط میان اروپاییان و روسیه می‌تواند در نهایت به نفع آمریكا تمام شود.
نشست سران ۲۷ كشور عضو اتحادیه اروپا كه روز پنجشنبه ۲۴ ژوئن در بروكسل برگزار شد، نتوانست به تعریف یك استراتژی كامل در قبال روسیه برسد. امانوئل ماكرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مركل، صدراعظم آلمان تلاش می‌كردند تا به اتفاق، نظر خود را به سایر اعضا بقبولانند، اما موفق نشدند.
به گزارش رادیو فرانسه، یك روز بعد از اجلاس، مسكو بابت موضع‌گیری منفی اتحادیه اروپا ابراز تأسف كرد. دیمیتری پسكوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت: «به طور كلی پوتین مایل است كه روابط كاری منظمی بین بروكسل و مسكو وجود داشته باشد. ولی ما اطلاع داریم كه شماری از كشورهای اروپایی با گفت‌وگو مخالفت كرده‌اند و می‌دانیم كه به‌خصوص جوانان، در این كشورها-مثل لهستان یا كشورهای حوزه بالتیك-معمولا بدون هیچ دلیل و برهانی از تهدید روسیه سخن می‌گویند ...»
تقریبا یك هفته بعد از آن‌كه جو بایدن در ژنو با ولادیمیر پوتین ملاقات كرد، امانوئل ماكرون و آنگلا مركل نیز خواستار تدارك دیداری با رهبر روسیه شدند تا امكان طرح برخی موضوعات اساسی مربوط به اتحادیه اروپا فراهم آید. اما علاوه‌بر سه كشور حوزه بالتیك و لهستان، كشورهای سوئد و هلند نیز با این موضوع مخالفت كردند.
آنها می‌گویند كه روسیه سیاستی تهاجمی و خطرناك دارد و باید به این خاطر مورد مجازات قرار گیرد. به گفته نخست‌وزیر لهستان گفت‌وگو با پوتین وی را گستاخ‌تر
خواهد كرد.
در مقابل، مسكو می‌گوید كه این كشورها فقط به دنبال آن هستند كه هرچه بیشتر نیروهای ناتو را در خاك خود پذیرا شوند.
مقامات روسی با ابراز تأسف از رد شدن اصل مذاكره، گفته‌اند كه اتحادیه اروپا به گروگان یك اقلیت كوچك پرخاشگر تبدیل شده است. اما رهبران فرانسه و آلمان همچنان معتقدند كه باید با روسیه گفت‌وگوی قاطعانه و بی‌اغماض داشت و در عین حال از منافع اتحادیه اروپا دفاع كرد.
روابط اتحادیه اروپا و روسیه با شروع بحران اوكراین و به ویژه تصاحب شبه‌جزیره كریمه در سال ۲٠۱۴ مدام بدتر شده است. مسموم شدن آلكسی ناوالنی، مخالف مشهور روس، این روابط را باز هم بدتر كرد. با اینحال امانوئل ماكرون و آنگلا مركل اصرار دارند كه فقدان گفت‌وگو میان اروپاییان و روسیه در نهایت به ضرر اروپا تمام خواهد شد، زیرا در این حالت، ابتكار عمل تماما به دست آمریكا خواهد افتاد.
به‌خصوص ماكرون نگران است كه تصمیم‌های مهم در مورد تسلیحات استراتژیك فقط توسط مسكو و واشنگتن اتخاذ شود و اتحادیه اروپا از صحنه كنار بماند.
دیپلمات‌های فرانسوی گوشزد می‌كنند كه جو بایدن دیپلماسی سنتی اما بسیار هدفمندی را پیش گرفته است: آمریكا از یك سو اعتراض‌های شدید و نمایشی خود را علیه نقض حقوق بشر توسط روس‌ها ادامه می‌دهد، تا جایی كه حتی جو بایدن، پوتین را آدمكش خواند، اما از سوی دیگر، همین بایدن برای ملاقات با رئیس‌جمهور روسیه به ژنو شتافت و كاری كرد كه بعد از چند ماه تنش، سفیر آمریكا به مسكو بازگشت.
روزنامه فرانسوی لوموند یادآوری می‌كند كه دو سال قبل، به مناسبت برگزاری اجلاس گروه هفت در فرانسه، امانوئل ماكرون از ولادیمیر پوتین دعوت كرد تا به برگانسون -اقامتگاه رسمی تعطیلات ریاست جمهوری فرانسه-برود.
ماكرون امیدوار بود كه این گفت‌وگوی غیررسمی آغازی برای حل مشكلات میان اروپا و روسیه باشد. اما در عمل نه‌تنها گره‌ای گشوده نشد كه حدود یك سال بعد، سوءقصد به جان ناوالنی همه رشته‌ها را پنبه كرد. در این وضعیت، به نظر می‌رسد كه آمریكا صبورانه مشغول بهره‌گیری از اختلافات میان اتحادیه اروپا و روسیه است.