كابوس را پایان دهید

گسترش اعتراضات مردم انگلیس به عملكرد دولت جانسون در زمینه كرونا

كابوس را پایان دهید

پایتخت انگلیس، این روزها ناآرام است و صحنه تظاهرات مردمی است كه به عملكرد دولت این كشور در حوزه‌های مختلف اعتراض دارند، از وضع محدودیت‌های شدید كرونایی گرفته تا حمایت‌های تسلیحاتی از رژیم‌صهیونیستی.
به گزارش اسپوتنیك، مردم شهر لندن در اعتراض به محدودیت‌های سفت و سخت كرونایی اعمال شده از سوی دولت انگلیس در خیابان‌های این شهر تجمع اعتراضی برگزار كرده‌اند.
رویترز هم گزارش داده نزدیك به ۱۰هزار نفر از مردم انگلیس در اعتراض به محدودیت‌های كرونایی از مركز لندن راهپیمایی كردند كه این تظاهرات با دخالت پلیس به خشونت انجامید، هرچند پلیس این كشور به تظاهركنندگان درباره كاهش رعایت مقررات كرونایی هشدار داده بود.
بر اساس این گزارش، در جریان این تجمع كه توسط گروهی موسوم به «مجمع مردم» در شهر لندن سازماندهی شده بود، معترضان خواستار برقراری وضعیت عادی در زندگی عمومی شهروندان شدند.
این در حالی‌است كه چند تجمع و كمپین اعتراضی دیگر از جمله كارزار طرفداران حقوق مردم فلسطین و معترضان به قدرت بی‌حد و اندازه تفویض شده به نیروهای پلیس نیز در شهر لندن برگزار شد.
به گزارش روزنامه دی ولت آلمان، معترضان در لندن به سمت پارلمان حركت كردند و خواستار لغو همه محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت شدند.
در مقابل پارلمان برخی تظاهر‌كنندگان، توپ‌های تنیس را با برچسب‌های انتقادی و توهین آمیز به سمت نرده‌های پارلمان پرتاب كردند.
معترضان پلاكاردهایی در دست داشتند كه روی آن استفاده از ماسك و واكسیناسیون علیه كرونا مورد تمسخر قرار می‌گرفت. از بین شركت كنندگان در این اعتراضات فقط تعداد محدودی به قواعد ضد كرونایی پایبند بودند.
بسیاری از معترضان هم با در دست گرفتن دست‌نوشته‌هایی نسبت به سانسور اخبار مربوط به این اعتراض‌ها در رسانه‌های انگلیسی از جمله بی‌بی‌سی اعتراض كردند.
اعتراضات مردم انگلیس، بخشی از تجمعات اعتراضی است كه در هفته‌های گذشته سراسر اروپا را در بر گرفته و مردم كشورهای اروپایی نسبت به عملكرد دولت‌های‌شان در خصوص وضع محدودیت‌های كرونایی اعتراض دارند و البته تمركز این تجمع‌ها در دو كشور آلمان و انگلیس بوده‌است.
دستگیری معترضان توسط پلیس
تظاهرات مردم انگلیس كه از چند روز قبل آغاز شده در مقاطعی با دخالت پلیس این كشور به خشونت كشیده شده‌است.
بر اساس گزارش‌ها، معترضانی كه مقابل پارلمان تجمع كرده بودند با مأموران پلیس درگیر شدند و پلیس هم با صدور بیانیه‌ای از دستگیری ۱۴نفر از آنها خبر داد.
معترضانی كه به تصمیم دولت بوریس‌جانسون در مدیریت كرونا اعتراض داشتند، شعارنوشته‌هایی را حمل می‌كردند كه روی آن نوشته بود «این كابوس را پایان دهید»، «قرنطینه بس است» و «ما طرفدار آزادی اجتماعی هستیم». آنها همچنین با انتقاد از طرح دولت برای واكسینه كردن نوجوانان شعار می‌دادند «فرزندان ما موش آزمایشگاهی نیستند.»
دولت انگلیس به دلیل گسترش ویروس جهش‌یافته هندی در این كشور طرح لغو محدودیت‌ها را كه برای 21ژوئن تصمیم گیری شده بود به مدت چهار هفته به تعویق انداخت.
اخیرا تعداد مبتلایان به كرونا در انگلیس به دلیل شیوع گسترده ویروس هندی افزایش چشمگیری داشته‌است.
به دلیل شیوع گسترده ویروس هندی دلتا در انگلیس كارل لایترباخ، مشاور دولت آلمان ممنوعیت سفر برای انگلیسی‌ها در این اتحادیه را درخواست كرد.
 روند افزایش مبتلایان جدید در انگلیس در حالی ادامه دارد که این کشور با سرعت کمپین سراسری واکسیناسیون را دنبال می‌کند.
بر اساس جدیدترین آمارها در عرض24 ساعت 15هزار و 296نفر در انگلیس به کرونا مبتلا شده و 18نفر هم بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.
به این ترتیب از زمان شیوع کرونا در انگلیس حدود چهارمیلیون و699هزار و 868نفر به کرونا مبتلا شده و 128هزار و 66 نفر هم بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.
استعفای وزیر بهداشت پس از رسوایی اخلاقی
همزمان با نابسامانی در مدیریت کرونا در انگلیس و افزایش اعتراضات در این کشور، رسوایی وزیر بهداشت این کشور نیز بر حاشیه‌ها در این زمینه افزوده‌است.
این حاشیه‌ها پس از آن ایجاد شد که تصاویری از رابطه غیراخلاقی وزیر بهداشت انگلیس با یکی از مشاورانش منتشر شد و او را مجبور به کناره‌گیری از مسؤولیت خود کرد.  مت هانکوک در نامه استعفای خود خطاب به نخست‌وزیر انگلیس نوشته که محدودیت‌های کرونایی را نقض کرده و تمایلی ندارد مسائل مربوط به زندگی شخصی او، باعث انحراف تمرکز دولت در زمینه خروج از بحران کرونا شود.
بر اساس اعلام رسانه‌های انگلیسی، وی پس از دست به دست شدن فیلم و تصاویر این ارتباط غیراخلاقی با خانم جینا کولادانگلو، مشاور مالیاتی‌اش، مجبور شد بازدید خود از یک مرکز واکسیناسیون کرونا را کنسل کند و پس از آن در انظار دیده نشد.
روزنامه‌های انگلیسی گزارش دادند بسیاری از نمایندگان حزب محافظه کار این کشور خواستار اخراج وزیر بهداشت انگلیس بعد از این رسوایی شده‌بودند.
بوریس جانسون البته عذرخواهی وزیر بهداشت را پذیرفته و پرونده را مختومه اعلام کرده‌بود.
تظاهرات برای توقف فروش سلاح به اسرائیل
در روزهای گذشته تجمعاتی هم در اعتراض به عملکرد دولت انگلیس در قبال مساله فلسطین و اسرائیل برگزار شده‌است و هزاران نفر در انگلیس با برگزاری تظاهراتی مخالفت‌شان را با فروش سلاح‌های تولید این کشور به اسرائیل اعلام کردند.
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، تظاهرکنندگان همچنین توقف صادرات اسلحه به اسرائیل، توقف دخالت‌های خارجی دولت و محافظت از جان غیرنظامیان را خواستار شدند.
در این تظاهرات هزاران نفر قبل از شروع راهپیمایی به سمت دفتر بوریس‌جانسون، نخست‌وزیر این کشور در مناطق هاید پارک و پورتمند لند لندن تجمع کردند.
معترضان بنرهایی با عنوان آزادی برای فلسطین و اسرائیل یک رژیم آپارتاید است را به همراه داشتند.
پیشتر کمپین مبارزه با تجارت اسلحه (CAAT) انگلیس طی گزارشی با استناد به داده‌های وزارت تجارت بین‌المللی این کشور از ادامه فروش سلاح به اسرائیل خبر داد. علاوه بر فعالان فلسطینی و عرب، کریس نایم از اعضای ائتلاف جنگ را متوقف کنید ضمن حضور در این تظاهرات گفت:«هزاران انگلیسی امروز در اعتراض به حمایت دولت از سیاست وحشیانه اسرائیل علیه فلسطینی‌ها تظاهرات کردند.»
 سه‌شنبه هفته گذشته نیز تظاهرکنندگان تاکید کردند به اعتراضات خود تا زمانی که فلسطینی‌ها به حقوق‌شان در آزادی، عدالت و برابری دست پیدا کنند، ادامه خواهندداد.  شش گروه از حامیان ملت فلسطین در انگلیس، در برگزاری این تظاهرات شرکت کردند. تظاهرکنندگان از برابر ساختمان پارلمان و نیز ساختمان نخست‌وزیری انگلیس در لندن عبور کردند. همچنین شهر منچستر هم شاهد برگزاری تظاهرات مشابه با عنوان آزادی برای فلسطین بود.