رفع نیاز به سوزن‌های بیوپسی با  بیتامد

شرکت دانش‌بنیان «دایا دانش گستر آرمان» اولین و تنها تولیدکننده سوزن‌های بیوپسی در کشور است

رفع نیاز به سوزن‌های بیوپسی با بیتامد

یکی از حوزه‌هایی که به جدیدترین تجهیزات روز همواره نیاز دارد، حوزه‌ بهداشت و درمان و پزشکی است که به دلیل حساسیت بالایی که دارد، باید همواره از ابزارهای روز دنیا استفاده شود تا خطاهای پزشکی به حداقل برسد. یکی از این ابزارهای حساس، سوزن‌های بیوپسی یا نمونه‌برداری است که در امر تشخیص اهمیت زیادی دارد. تاکنون تمام نیاز کشور به این ابزار از کشورهای خارجی تأمین می‌شد که سالیانه باعث خروج حجم بالای ارز از کشور می‌شد اما شرکت دانش‌بنیان «دایا دانش گستر آرمان» به‌عنوان تنها تولیدکننده سوزن‌های بیوپسی در سال‌های اخیر توانسته است با بومی‌سازی این تجهیز، نیاز کشور را برآورده کند.

رضا ملاعلی‌زاده کلوخی، بنیانگذار شرکت دانش‌بنیان «دایا دانش گستر آرمان» درباره محصولات تولید شده در این مجموعه
به جام‌جم می‌گوید: «این شرکت با نشان تجاری «بیتامد BITAMED» از سال 96 شروع به فعالیت کرد. ما در زمینه سوزن‌های بیوپسی فعالیت خود را شروع کردیم و در حال حاضر اولین و تنها تولیدکننده سوزن‌های بیوپسی در ایران هستیم. سوزن‌های بیوپسی سبد گسترده‌ای شامل 15 محصول دارد. مهم‌ترین محصولی که دارد، سوزن بیوپسی مغز استخوان است که به دلیل فناوری‌ای که دارد، یک سوزن باریک باید وارد استخوان ایلیاک شود و به همین دلیل سوزن باید سختی زیادی داشته باشد تا به‌راحتی بتواند از یک جسم سخت مانند استخوان عبور کند. فناوری آن تا پیش از این، بیشتر در دست آلمان، ژاپن و ایتالیا بود و در خاورمیانه و کشورهای دیگر جز ترکیه، کشور دیگری را نداریم که سوزن بیوپسی تولید کند. صنعت تولید سوزن بیوپسی در ترکیه هم شبیه آلمان است و ماشین‌آلات موردنیاز را از آلمان وارد کرده و در کشور تولید می‌کنند و به عبارتی، سوزن‌های تولید شده آنها بومی‌شده نیست.»
هدف، تأمین نیاز کشور بود
هر سال فهرستی از کسری‌های کشور از سوی دفتر ریاست جمهوری به شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام می‌شود تا تولیدکنندگان روی این موارد کار کنند. یکی از زمینه‌های کاری هم سوزن‌های جراحی است که سوزن بیوپسی هم در خانواده سوزن‌های جراحی قرار می‌گیرد. این شرکت دانش‌بنیان در سال 96 توانست روند تولید را آغاز کرده و محصولی با کیفیتی در سطح محصولات شرکت‌های اروپایی و ژاپنی وارد بازار کند. به گفته ملاعلی‌زاده، نمونه سوزن‌های بیوپسی تولید داخل با حدود یک چهارم قیمت نمونه‌های خارجی وارد بازار شد. اما روند اخذ تأییدیه‌ها حدود دو سه سالی طول کشید تا این که مجوزها در سال 98 تکمیل شد. مؤسس این شرکت عنوان می‌کند این شرکت در واقع، زاییده یک شرکت توزیعی است که از سال 89 کار تجهیزات پزشکی را انجام می‌دادیم و تیم متشکل از تعدادی مهندس پزشک آنها را انجام می‌دادیم و چند کالا را مورد هدف قرار دادیم و مشغول تولید آنها شدیم. ورود ما هم به تولید سوزن‌های بیوپسی، نیاز کشور به این محصول و عدم تولید آن در داخل بود که با توجه به تحریم‌ها، این نیاز بیشتر احساس می‌شد و کشور به‌شدت با کمبود آن مواجه بود.
تغییرات مفیدی را حین مهندسی معکوس
انجام دادیم
سوزن‌های بیوپسی در گام نخست، توسط محققان داخلی که در قالب این شرکت فعالیت می‌کنند، مهندسی معکوس شد. به طوری که توانستند به دانش و فناوری تولید ابزار دست پیدا کنند. کار اصلی که در فرآیند مهندسی معکوس روی سوزن‌های بیوپسی خارجی انجام شد، به این شکل بود که در فرآیند تولید بخش‌هایی به آن اضافه و کارهای ایمن‌تری روی آن انجام شد. در نهایت این محصول ارتقای بیشتری پیدا کرد و روانه بازار شد.
ملاعلی زاده در ادامه با اشاره به رفع برخی خطاها در مهندسی معکوس محصول و افزودن مزیت‌هایی به آن می‌گوید: «یک نمونه بحث نشانه‌گذاری روی سوزن‌ها بود. ما در برند ترکیه‌ای یا ایتالیایی این موضوع را نداشتیم و بحث مارک‌دارکردن یا فاصله‌گذاری روی سوزن را هم انجام دادیم اما برند ژاپنی از این امتیاز برخوردار است. در فرآیند بیوپسی مغز استخوان، پزشک برای اطلاع از این که سوزن را تا چه عمقی در داخل استخوان وارد کرده، از روی نشانه‌گذاری می‌تواند متوجه شود. بسیاری از نمونه‌های خارجی این نشانه‌گذاری را ندارند که کار پزشک را دشوارتر می‌کند. گاهی پزشک نیاز دارد همزمان آسپیراسیون کند و به جای بافت اسفنجی، مایع مغز نخاع را بکشد. برای این کار، در قسمت سر سوزن، یک سرنگ قرار دادیم که در صورت نیاز، کار آسپیراسیون را انجام دهد. این دو تغییر اعمال شده، هم برای پزشکان و هم بیماران رضایت‌مندی به همراه دارد.»




انواع سوزن‌های بیوپسی
در حال حاضر چهار نوع سوزن بیوپسی در کشور تولید می‌شود. یکی سوزن بیوپسی مغزاستخوان است که مربوط به نمونه‌برداری از مغزاستخوان است. دیگری، سوزن آسپیراسیون است که بیشتر برای اطفال استفاده می‌شود. به عبارتی، در نمونه‌برداری از اطفال، به‌جای استفاده از سوزن مغز استخوان، از سوزن آسپیراسیون استفاده می‌شود که سوزن کوچک‌تری است و درجه تنظیم دقیق‌تری دارد. سوزن دیگر برای بافت نرم است که سوزن نیمه‌اتوماتیک است و برای نمونه‌برداری از بافت نرم مانند پستان، کلیه، کبد و پروستات به کار می‌رود. نوع دیگری از سوزن، سوزن شیباست که برای تزریق دارو و نمونه‌برداری از بافت‌های کوچک‌تر و همزمان با تصویربرداری انجام می‌شود. پزشک با کمک این سوزن می‌تواند نمونه مورد هدف خود را دقیقا ردیابی کرده و سوزن را در جای هدف وارد کند که به تصویربرداری همزمان و سی‌تی یا سونوگرافی نیاز است. مدیر این شرکت دانش‌بنیان می‌گوید: «ما در حال تولید انواع دیگری از سوزن ها هم هستیم که سوزن پورت شیمی‌درمانی که سوزن تمام اتوماتیک است، برای شیمی‌درمانی و تزریق داروها استفاده می‌شود. البته ما غیر از سوزن‌های بیوپسی، محصولات دیگری را هم در زمینه محصولات مصرفی و چشم‌پزشکی تولید می‌کنیم. ما برای اولین بار، ست‌های رابط سرم مربوط به دستگاه فیکو چشمی را تولید کردیم و در حال حاضر، مشغول کار روی تولید اینجکتور کارتریج چشمی و چاقی چشمی هستیم. اما محصول اصلی و دانش‌بنیان شرکت همان سوزن‌های بیوپسی است که امید می‌رود تا پنج سال آینده از نظر سبد سوزن‌های بیوپسی، کشور را بی‌نیاز کنیم و صادرات این محصول را به حد مطلوب برسانیم.»



سهم 20 درصدی از بازار
این شرکت دانش‌بنیان در زمینه صادرات هم تاکنون اقداماتی انجام داده اما بیشتر به صورت غیررسمی و حجم پایین صورت گرفته است. اما شرکت برای ورود رسمی به بازارهای جهانی نیاز به مجوزهای خارجی و از همه مهم تر مجوز CE (مجوز فروش در اروپا) دارد. این مجوز قوانین و استانداردهای بین‌المللی و شرایطی دارد که شرکت «دایا دانش گستر آرمان» به دلیل تحریم‌های موجود، قادر به دریافت این مجوز نیست. از طرف دیگر، هزینه‌های بالایی را هم شامل می‌شود. همچنین هر کدام از محصولات نیاز به اخذ مجوز CE دارد که اخذ هر مجوز حدود 20 هزار یورو برای تولیدکننده هزینه دارد.
ملاعلی‌زاده در ادامه درباره بازار سوزن‌های بیوپسی به جام‌جم می‌گوید: «بازار سوزن‌های بیوپسی ایرانی با توجه به جمعیت 80میلیونی کشور، سالیانه حدود 20 میلیارد تومان است که مربوط به بخش واردات این محصول با ارز 4200 تومانی می‌شود. تا پیش از ورود شرکت ما در تولید این سوزن‌ها، تمام نیاز کشور از واردات تأمین می‌شد. با توجه به جمعیت 400میلیون نفری کشورهای همسایه و پنج‌برابرکردن آن، می‌توانیم چیزی حدود 100 تا 150میلیارد تومان بازار این محصول را داشته باشیم.»
گفتنی است این شرکت در زمینه اشتغال‌زایی هم فعال بوده است و تاکنون 23نفر اشتغال‌زایی مستقیم و حدود 150نفر به‌طور غیرمستقیم با این مجموعه در ارتباط هستند. در حال حاضر 20درصد بازار سوزن‌های بیوپسی کشور از منبع این شرکت دانش‌بنیان تأمین می‌شود و 80درصد آن در دست واردات است. البته با آزادسازی ارز، رقبای خارجی توان رقابت نداشته و مراکز درمانی هم با توجه به کیفیت محصول، به سمت خرید محصول از داخل می‌آیند.
قیمت هر سوزن بیوپسی خارجی با ارز 4200 تومانی، بین هزار180 تا 200 هزار تومان است و با آزادشدن ارز، قیمت آن تقریبا چهار برابر می‌شود و حدود
 800 هزار تومان خواهد شد. اما محصولات این شرکت با توجه به این که کاملا در داخل تأمین می‌شود، حدود 220هزار تومان قیمت‌گذاری شده است و با آزادسازی ارز، قیمت محصولات داخلی ما یک چهارم قیمت نمونه‌های خارجی است.