تولید انواع سنسورهای با حساسیت بالا در کشور

گروهی از نخبگان دانشگاهی کشور در شرکت «سرآمدان راستین کاوشگران ورنا» با تکیه بر علم روز و تخصص بالا برای رفع نیاز ایران به محصولات تخصصی حوزه‌های متنوع به ویژه مهندسی پزشکی تلاش می‌کنند

تولید انواع سنسورهای با حساسیت بالا در کشور

محصولات پیچیده الکترونیکی و مغناطیسی از جمله تولیدات علمی پرکاربردی هستند که در صنایع بسیار متنوعی حضور دارند. یکی از مهم‌ترین این صنایع، حوزه مهندسی پزشکی است. دانشی حیاتی که به‌عنوان اصلی‌ترین نیاز جامعه برای تامین سلامت عمومی و ارائه خدمت بهتر و شایسته‌تر به بیماران مورد توجه است. در سال‌های اخیر درایران ما تلاش شده است تا با حمایت از موسسات فعال در تولید این دانش و نیز تکیه بر سرمایه انسانی داخلی در طراحی، ساخت و پشتیبانی ابزار و لوازم، قطع وابستگی به کشورهای خارجی در زمینه تأمین تجهیزات مهندسی پزشکی در اولویت قرار بگیرد.گروه‌های جوان بسیاری که از سال‌های گذشته فعالیت خود را در تحقیق و پژوهش و تولید علم آغاز کرده بودند و به نتایج قابل توجهی نیز رسیده بودند با اتکا بر حمایت‌های دولتی، شرکت‌های دانش‌بنیان را تاسیس کردند که یکی از آنها شرکت «سرآمدان راستین کاوشگران ورنا» است که در زمینه تولید تجهیزات الکتریکی، الکترونیکی و پزشکی فعال است.

فائزه شانه‌ساززاده، مدیر‌عامل شرکت «سرآمدان راستین کاوشگران ورنا» درباره سابقه تشکیل این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: «شرکت ما از گروهی پنج نفره از اعضای هیات‌علمی‌های دانشگاه‌های مختلف تهران تشکیل شده است. همه این افراد با یکدیگر از دانشگاه شریف و در آزمایشگاه ابررسانایی و ادوات پیشرفته آشنا بوده‌اند. این گروه با آگاهی از نیاز کشور در زمینه‌های مختلف و همچنین با همراهی استادان برجسته، به تحقیق و پژوهش در رابطه با فناوری به‌کاررفته در این حوزه پرداخته است. اعضای این گروه حدود 10 سال قبل فعالیت خود را آغاز کردند و تا قبل از تاسیس شرکت نیز محصولاتی اندک تولید و به بازار عرضه می‌کردند. سپس بعد از کسب تجربیات گوناگون، این موسسه دانش‌بنیان را در سال 99 تاسیس کردیم.»گفتنی است این مجموعه اکنون در مرکز رشد پارک علمی و فناوری دانشگاه صنعتی شریف مستقر است.

تولید سنسورهای حرارتی
       برای دستگاه زنده‌یاب
مدیر عامل این موسسه دانش‌بنیان در ادامه می‌افزاید:«بخش تابشی یا اپتیکی گستره وسیعی از سنسورها را شامل می‌شود.نمونه آن سنسورهای ابررسانا هستند که حساسیت فوق‌العاده‌ای دارند و می‌توانند برای تصویربرداری‌های خاص مانند تصویربرداری‌های امواج تراهرتزیا امواج حرارتی در دستگاه‌های زنده‌یاب که درحوادث طبیعی مانند زلزله کاربرد دارند، استفاده شود. از طرف دیگرسیستم‌های تراهرتز با عمق نفوذ و آسیب‌های کمتر برای بدن جایگزین مناسبی برای پرتو ایکس است. دانشی که کنترل مسائل امنیتی در محیط‌های پر ازدحام مانند نمایشگاه‌ها، ورودی‌  فرودگاه‌ها و اماکن مهم وابسته به آن است. به‌علاوه این گروه در زمینه مهندسی پزشکی روی طراحی و ارتقای سنسورها و ادوات این رشته تمرکز دارد. مانند ادوات میکروفلوئیدی که در تشخیص زودهنگام سرطان یا کرونا می‌تواند مورد استفاده باشد. ابزاری که در پایش شرایط فیزیکی بدن با سنسورهای پوشیدنی مورد استفاده است. محصول دیگر آرایه الکترودهای میکرونی برای بررسی‌های دارویی روی سلول‌ها یا در بحث سلول‌های بنیادی است که خوشبختانه ما در ارائه این محصول با پژوهشکده رویان همکاری می‌کنیم. آخرین مورد سامانه پایش میدان الکتریکی جوی با استفاده از سنسور حساس به میدان الکتریکی برای پیش‌بینی صاعقه حدود 10 دقیقه قبل از وقوع است. امری که در جلوگیری  از حوادث خطرناک به ویژه در فرودگاه ها نقش اساسی ایفا می‌کند.»
گفتنی است شرکت «سرآمدان راستین کاوشگران ورنا» علاوه بر تولید محصولات مورد اشاره، در زمینه اندازه‌گیری‌های انواع پارامترهای مغناطیسی مواد و ادوات، اندازه‌گیری میدان‌های الکتریکی با حساسیت بالا، طراحی مدارهای با نویز بسیار پایین و مشخصه‌یابی ادوات اپتیکی به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهد.

بی رقیب در تولید
برخی محصولات حساس
شانه ساززاده همچنین در رابطه با ویژگی خدماتی که این گروه ارائه می‌دهد تصریح می‌کند: «با توجه به تجربه بالای استادان و همکارانمان و ارتباطات بین‌المللی آنها، می‌توانیم این ادعا را مطرح کنیم که طراحی و تولید برخی محصولات این‌چینی در ایران تنها در انحصار ماست. در نتیجه در مقایسه با نمونه‌های وارداتی قطعا محصولاتی با قیمت بسیار مناسب‌تر، با حدود نصف قیمت و با کیفیتی قابل مقایسه با محصولات خارجی و البته با خدمات پس از فروش در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم.»

چالش بازاریابی محصولات با فناوری بالا
مدیر‌عامل شرکت «سرآمدان راستین کاوشگران ورنا» در پایان به برخی مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه‌های بسیار تخصصی اشاره می‌کند و می‌گوید: «متقاعدکردن مدیران صنایع در ارتقای فناوری مورد استفاده و بازاریابی محصولات با فناوری بالا از مشکلات ماست. برخی صنایع با وجود مشکلاتی که در استفاده از سامانه‌های قدیمی با آن مواجه هستند، همچنان به‌استفاده از همان روش‌ها اصرار دارند. در حالی که دانش طراحی‌، تولید و ارتقای این ابزار در ایران را شرکت‌ها‌یی مانند ما با قیمت بسیار مناسب در دسترس قرار می‌دهند. مسأله مهم دیگر حمایت دولتی از مؤسسات این‌چنینی در بخش تحقیق و توسعه و تهیه مواد اولیه با کیفیت قابل قبول است. حمایت ارزشمندی که به ارائه محصولات بیشتر و تخصصی‌تر
به بخش‌های حیاتی جامعه
منجر می‌شود.»



اندازه‌گیری سیگنال قلب بدون تماس با بدن
شانه‌ساززاده در ادامه به معرفی محصولات و خدمات این شرکت می‌پردازد و می‌گوید: «محصولات تخصصی ما در چهار دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شود: حوزه مغناطیسی، الکتریکی، اپتیکی و مهندسی پزشکی. ما مفتخریم در بحث سنسورهای مغناطیسی در کشور و منطقه قطب هستیم و انواع سنسورها را بنا به نیازهای متفاوت سازمان‌هایا صنایع به آنها ارائه می‌کنیم. سنسورهای مغناطیسی اسکوئید که مابه‌طور انحصاری در ایران تولید می‌کنیم فقط در تعداد معدودی شرکت در دنیاطراحی و تولید می‌شود. زمانی که نیاز باشد تغییر میدان مغناطیسی در یک منطقه اندازه گیری شود از این محصول استفاده می‌شود. برای مثال در ژئوفیزیک می‌توان برای پیش‌بینی زلزله از این سنسورها بهره جست. کاربرد مهم دیگر آن سیستم اندازه‌گیری سیگنال مغناطیسی قلب است. در واقع یک سیستم جایگزین به جای ای‌سی‌جی است که اکنون در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. با این تفاوت که در این روش اندازه‌گیری بدون تماس انجام می‌شود و این امر برای بیمارانی که حساسیت‌های پوستی بالایی دارند یا به دلیل سوختگی شدید تماس با دستگاه برای آنها مضر است بسیار حائز اهمیت است. همچنین برای بررسی سیگنال قلب جنین در رحم مادر نیز کاربرد دارد. از طرف دیگر به‌دلیل حساسیت بسیار بالا در اندازه‌گیری برای نقشه‌برداری‌های مغناطیسی در مرزها و یا زیر دریا کاربرد دارد. محصول دیگر این شرکت سنسورهای فوق‌حساس مغناطیسی است که به دلیل فناوری پایین‌تری که به نسبت سیستم‌های اسکوئید داراست و همچنین قیمت پایین‌تری که دارد در کاربردهای مشابه بالا البته با حساسیت کمتربسیار بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواردی مانند حذف نویزهای فعال که ممکن است در عملکردیک مجموعه یا دستگاه که به نویز مغناطیسی محیطی حساس هستند  اختلال ایجاد کند.»