بوی پوشال یک نوستالژی زنده

شاید باورتان نشود ولی چند روزنامه‌نگار و نویسنده و مستندساز دورهم جمع شده‌اند تا درباره کولر حرف بزنند

بوی پوشال یک نوستالژی زنده

نمی‌دانیم الان که دارید این روزنامه را می‌خوانید، پایتان را انداخته‌اید روی پایتان و زیر باد کولر گازی، آن را ورق می‌زنید یا در بی‌برقی نشسته‌اید و با 16صفحه دیگر روزنامه خودتان را باد می‌زنید و هفتگ جام‌جم می‌خوانید.
اگر در شرایط دوم هستید و دارید عرق می‌ریزید و جیره بی‌برقی‌تان را سر می‌کشید، باید بگوییم خواندن این شماره هفتگ جام‌جم برای شما مثل دیدن صفحه‌های اینستاگرامی معرفی غذا و رستوران‌گردی در روزهای ماه رمضان است.
البته تلقین همیشه اثر خودش را می‌گذارد. مهم نیست این فرضیه را دانشمندان اثبات کرده‌اند یا نه، مهم این است اگر در شرایط بی‌برقی نشسته‌اید، این تنها راه جلوی پای شماست. چشمان‌تان را ببندید و بوی پوشال خیس کولر آبی را تصور کنید.
بوی پوشال خیس کولر حس عجیبی است که از طریق مشام درک می‌شود اما به طرز عجیبی تمام بدن آدم را خنک می‌کند، حتی اگر در واقعیت کولر باد سرد نداشته باشد. بوی پوشال خیس کولر علاوه بر این توانایی خارق‌العاده، یکی از نوستالژیک‌ترین حس‌ها بین ما ایرانی‌هاست. (حالا این که بین مردم کشور دیگر هم هست یا نه را نمی‌دانیم) تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا بوی پوشال کولر به یک حس نوستالژیک تبدیل شده است که همچنان هم می‌شود آن را از نزدیک لمس کرد؟
اگر به ساندویچی‌های نوستالژی‌فروش سطح شهر دقت کنید، می‌بینید این ساندویچی‌ها سعی می‌کنند چیزهایی را عرضه کنند که الان در مغازه‌ها و رستوران‌های امروزی پیدا نمی‌شود. متعلق به چند دهه پیش بوده و طی چند دهه با پیشرفت تکنولوژی یا به صرفه نبودن کنار گذاشته شده و جایگزین برایش پیدا شده است. یا مثلا وقتی از یک کارتون نوستالژیک صحبت می‌کنیم، داریم از کارتونی حرف می‌زنیم که احتمالا کیفیت ساخت پایینی دارد و در زمان کودکی ما پخش شده و دیگر از رده پخش تلویزیون کنار گذاشته شده است. اما این بوی پوشال خیس کولر چه‌جور چیزی است که هم نوستالژیک است و هم هنوز هم قابل درک. یعنی طی این همه سال هنوز از چرخه مصرف کنار گذاشته نشده است.
ماجرا از این قرار است که ما بیش از 50 سال است داریم از همین کولرهای آبی با همین سر و شکل و ساز و کار استفاده می‌کنیم، بدون ذره‌ای اختلاف و تفاوت.
در این شماره از هفتگ جام‌جم که صفحه‌های روزنامه روی پیشخوان دکه‌ها از گرما دم می‌کشند، سراغ موضوع کولر رفته‌ایم تا چهار صفحه با این یار قدیمی دمخور شویم.
 روایت‌ها و گزارش‌های کولری را در گرما بخوانید و اگر فکر کردید تیم هفتگ چقدر بی‌کار است که سراغ چنین سوژه‌هایی می‌رود، گفت‌وگو با کارگردانی را بخوانید که پنج قسمت مستند درباره همین مکعب آبی دوست داشتنی ساخته است.