توسعه محدوده مرزی ریمدان شتاب می‌گیرد

توسعه محدوده مرزی ریمدان شتاب می‌گیرد


با امضای تفاهم‌نامه تأمین مالی و همکاری مشترک فی‌مابین گروه توسعه صنایع و معادن شهر و شرکت تأمین سرمایه امین و با تأمین مالی 50 هزار میلیارد ریالی توسعه صنعتی و اقتصادی منطقه محروم و مرزی ریمدان ( محدوده متعلق به منطقه آزاد چابهار ) وارد فاز عملیاتی شده و شتاب می‌گیرد.
طی مراسمی با حضور مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره شرکت گروه توسعه صنایع و معادن شهر (از هلدینگ‌های معتبر بانک شهر) و شرکت تأمین سرمایه امین ( نخستین شرکت تأمین سرمایه در عرصه بانکداری سرمایه‌گذاری در کشور) تفاهم‌نامه تأمین مالی و همکاری مشترک فی‌مابین به امضای طرفین رسید. براساس مفاد این تفاهم‌نامه برای اجرای پروژه آماده‌سازی و توسعه زیرساخت‌های 1000 هکتار از اراضی منطقه آزاد چابهار در محدوده منفصل مرزی ریمدان مبلغ 10 هزار میلیارد ریال و برای ایجاد و احداث کارخانجات صنعتی و تولیدی واحدهای بازرگانی و خدماتی مبلغ 40 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده که شرکت تأمین سرمایه امین مبلغ مذکور را از طریق تشکیل شرکت پروژه‌محور و انتشار اوراق بدهی و سایر ابزارهای تأمین مالی در چارچوب قوانین و مقررات بازار سرمایه پرداخت خواهد کرد.
شایان ذکر است محدوده مرزی ریمدان به عنوان دومین مرز رسمی ایران و پاکستان در فاصله 120 کیلومتری بندر چابهار و 70 کیلومتری بندر گوادر پاکستان قرار دارد که به عنوان یک ظرفیت گذرگاهی و کوریدور زمینی و مسیر ترانزیتی غیردریایی بین ایران، پاکستان و چین میتواند کشورمان را به بازار دو میلیارد نفری شبه قاره هند و آسیای شرقی متصل کند. همچنین با توجه به سرمایه‌گذاری گسترده چین در بندر گوادر پاکستان، مرز ریمدان به عنوان مهم‌ترین محل ایجاد مراکز لجستیک مشترک و حمل و نقل منطقه‌ای و مکانی امن برای احداث صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و انرژی تجدیدپذیر به شمار می‌آید.
لازم به یادآوری است با توجه به قرابت فرهنگی بین اهالی بلوچستان پاکستان و منطقه مرزی ریمدان، پتانسیل‌های فراوانی برای ایجاد شرکت‌های صنعتی مشترک با کشور پاکستان خصوصا در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی، نساجی و نیروگاهی وجود دارد که با توسعه آن می‌توان ظرفیت‌های فراوانی را برای خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق تهاتر کالا با پاکستان و چین (با توجه به امضای تفاهم‌نامه همکاری 25 ساله بین ایران و چین) فراهم آورد.
گروه توسعه صنایع و معادن شهر در ماه‌های اخیر با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با سازمان مناطق آزاد چابهار مسوولیت ایجاد و توسعه زیرساخت‌های 1000 هکتار از اراضی (متعلق به سازمان مناطق آزاد چابهار) در محدوده مرزی ریمدان را با هدف ایجاد کارخانجات صنعتی، تولیدی و خدماتی عهده‌دار گردیده است.