رایان بسپار صنعت طراح و تولیدکننده معتبر در حوزه پلیمر ایران

شرکت دانش بنیان «رایان بسپار صنعت» در حوزه زمینه مهندسی پلیمر محصولات متنوعی را به صنایع مختلف کشور ارائه می دهد

رایان بسپار صنعت طراح و تولیدکننده معتبر در حوزه پلیمر ایران

تمام وسایل برقی خانه از هود گرفته تا نایلون‎های مورد استفاده با کمک دانش پلیمر تهیه و ساخته می‎شوند. بسیاری از قطعات پر کاربرد د خودروها و وسایل و تجهیزات صنعتی بر پایه پلیمر طراحی شده‎اند و هر روز هم در حال پیشرفت و ارتقای کیفیت هستند. پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و بهره‎گیری از دانش‎‏آموختگان این پژوهشگاه و سایر مراکز علمی مطرح در زمینه مهندسی پلیمر و با استفاده از کلیه امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی این مرکز، فضایی را فراهم کرده تا افراد علاقه‎مند بتوانند در این زمینه تحصیل کرده و با شناسایی نیازهای کشور گامی موثر در این بخش بردارند. شرکت دانش‎بنیان «رایان بسپار صنعت» با کاردری متخصص در زمینه مهندسی پلیمر، فعالیت خود را از سال 1393 در قالب دو دپارتمان کامپاندها، مستربچ ها و افزودنی‎های پلیمری و همچنین دپارتمان پژوهشی و آزمایشگاهی آغاز کرده است. این شرکت در دل پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران متولد شده و اکنون برنامه‎های زیادی برای صادرات و ارتقای محصولات خود دارد.

دکتر «محمد جواد شیرکوند» مدیر کارخانه و عضو هیئت مدیره این شرکت درباره خدمات رایان بسپار به جام‎جم می‎گوید:  «شرکت رایان بسپار صنعت با دارا بودن گروه‎های تخصصی، قادر به انجام پروژه‎های صنعتی از طراحی خط تولید و طراحی فرمولاسیون گرفته  تا نوآوری در محصول و ارتقای کیفیت
 آن است.
 این شرکت همچنین پروژه‎های مشاوره‎ای (مشکلات فرآیندی و دستگاهی صنایع، افزایش بهره‎وری و بالابردن سطح کیفیت و…) در زمینه صنایع پلاستیک و افزودنی‎های پلیمری را هم انجام می‎دهد. تیم رایان بسپار صنعت با در اختیار داشتن دستگاه‎ها و تجهیزات آزمایشگاهی (رئولوژی، خواص فیزیکی و مکانیکی، میکروسکوپ الکترونی روبشی و…) آمادگی همکاری در زمینه انجام آنالیز و آزمون های شیمیایی و پلیمری با صنایع و دانشگاه‏ها سراسر ایران را اعلام می‎کند.»
مهم‎ترین محصولات رایان بسپار چیست و در چه صنعتی کاربرد دارد؟
فرآورده‎های ضد شعله
یکی از محصولات مهم رایان بسپار محصولات بر پایه هالوژن یا غیر هالوژنی بوده با بالاترین استانداردها و دارای تاییدیه از مرکز پژوهشی متالورژی رازی است که علاوه بر خواص ضد شعله خواص دیگری از قبیل هدایتی، ضد سایش و مقاومت ابعادی را دارد. این محصولات دارای استاندارد (V-0 (UL-94 هستند که برای نمونه می‎شود به کامپاند ضد شعله برپایه پلی‎اولفین‎ها (پلی‎اتیلن و پلی‎پروپیلن)، برپایه ABSو پلی‎آمید اشاره کرد. اساسی‎ترین خواص این کامپاندها افزایش مقاومت پلاستیک‎ها در برابر آتش، کاهش سرعت پخش شعله و کاهش دود و حرارت تولید شده ناشی از آتش است. پلی پروپیلن که با عناوین ضدشعله، خود خاموش شونده و یا نسوز هم شناخته می‎شود غالبا در صنایع مرتبط با لوازم خانگی به کار می‎رود که برای نمونه می‎شود به هودهای خانگی اشاره کرد. در واقع فن داخل این هودها باید از مواد اشتعال‎ناپذیر مثل پلی‎پروپیلن ساخته شود.
سازگارکننده‎ها و اصلاح کننده‎ها
دیگر محصول دانش‎بنیان رایان بسپار، سازگارکننده‎های ضربه‎پذیر است. این مواد با عنوان کامپاند پلی‎آمید تقویت شده الیاف بایسته شناخته می‎شود که توانایی تولیدش در کشور وجود داشت و رایان بسپار تلاش کرده تا خاصیت ضربه‎پذیری را هم برای آن فراهم کند. به این ترتیب محصولی آماده شد که نیاز کشور را به خارج در این حوزه برطرف کرده است. این محصول در صنایع خودروسازی و لوازم الکتریکی به کار می‏‎رود.
پایدارکننده در برابر نور
محصولات پایدار کننده در برابر نور یا آنتی UV در داخل کشور ما از قدیم کاربردهای زیادی داشته است، این محصولات در تهیه و ساخت نایلون‎های گلخانه‎ای، قطعات خودرو و ... به کار می‎رود. در گذشته عموما از مستربچ‎ها و افزودنی‎های خارجی استفاده می‎شده چون اعتماد کافی به تولید داخل وجود نداشته است به همین خاطر بسپار رایان به این حوزه وارد شد تا مستربچ‎ها را تولید کند. در این مدت با فروش محصولات بسپار به صنایع مصرف‎کننده مستربچ رضایت کافی به دست آمده و در بعضی موارد حتی نمونه‎های تولید شده توسط بسپار کیفیت بالاتری نسبت به نمونه‎های خارجی داشته است. استفاده از مواد اولیه مرغوب دنیا  هم چون مواد آلمانی کمک کرده تا در کنار کیفیت و دقت در تهیه آن جایگاه محبوبی در میان صنایع پیدا کند.
رایان بسپار با چه چالش‏هایی
 روبه رو بوده است؟
دکتر شیرکوند دغدغه های بسپار رایان را این طور توضیح می‎دهد: «تحریم‏ها در چند سال اخیر باعث شده ما در تامین مواد اولیه خارجی دچار مشکل شویم. به دلیل چالش‎های زیادی که در نقل و انتقال وجه از ایران با کشورهای دیگر داشتیم، خرید بعضی از مواد برایمان عملا غیر ممکن شد.  در واقع برای تولید‎کننده خارجی فروش اقلام مختلف به ایران عملا ریسک محسوب می‎شود. از طرفی تورم و افزایش هزینه‎ها کار خرید مواد را برای ما سخت‏‎تر هم کرده است.»
افق پیش روی رایان بسپار
دکتر شیرکوند می‎گوید: «هدف ما برای آینده رایان بسپار این است که تولیدکننده ایرانی بتواند در بازار سهم قابل توجهی را به خود اختصاص دهد و باوجود تمام سختی‎هایی که کار با بازار بین‎المللی دارد تلاش کنیم تا در این حوزه هم فعالیت داشته باشیم.  یکی از زمینه‎های کاربردی و جالب برای رایان بسپار، صنایع بسته‏بندی است که از بازارهای اصلی و مهم به حساب می‎آید و می‎شود برای فعالیت در آن برنامه‎ریزی کرد. صادارت شرکت ما تا اکنون به‌صورت خرد بوده و هنوز وارد مرحله کلان نشده اما برای آن هم برنامه‎های مشخصی وجود دارد.»


چرا محصولات پلیمری رایان بسپار انتخاب درستی است؟

آنچه مسلم است این است که تولیدکنندگان زیادی در ساخت قطعات خودروسازی فعال هستند اما رایان بسپار با گروه تخصصی و دارا بودن آزمایشگاه مجهز و دقیق، آنالیزهای مواد را با دقت بسیار بالا انجام می‎دهد و سعی دارد با استفاده از تجربه دیگر تولیدکنندگان خارجی سطح کیفی کار خود را ارتقا بخشد.
 از طرفی پایین بودن هزینه محصولات تولید شده در داخل باعث می‎شود صنعتگران داخلی بتوانند به راحتی آن را تهیه کرده و در حوزه کاری خود استفاده کنند.