رمز یک انتخاب رشته خوب

رمز یک انتخاب رشته خوب

وحیدجمالی مشاور تحصیلی


 این‌که داوطلب نمی‏تواند انتخاب‌رشته کند‌ دروغی بزرگ است. ‌داوطلبان می‏توانند به‌راحتی و بدون کمک مشاور تحصیلی، مشاور انتخاب‌رشته، رتبه‏های برتر آزمون‏های پیشین و حتی معلمان، انتخاب‌رشته کنند. تنها یک راه برای انتخاب رشته وجود دارد.
نباید فراموش کرد که استفاده از بسته‌ها و الفاظ رشته‏های پنهان و حتی دانشگاه‎های پنهان یا ظرفیت‎های خالی فقط ترفند برخی افراد فرصت‌طلب است‌.
 سوال اصلی اما این است که چطور می‎توان یک انتخاب‌رشته درست انجام داد؟
اولین نکته این است که داوطلب علایق خود را بشناسد و بداند که چه رشته‏ای را دوست دارد و می‏خواهد در کدام دانشگاه درس بخواند. بسیاری از داوطلبان هنوز نمی‎دانند چه رشته‌ای را دوست دارند و می‏خواهند در آینده چه‌کاره شوند؟
جواب دادن به این سوال، می‏تواند داوطلب را تا حد زیادی در انتخاب درست کمک کند.
 هر داوطلب 150 انتخاب دارد و اگر درست انتخاب کند، یکی از این انتخاب‎ها می‏تواند رشته‏ای باشد که او به‌زودی در دانشگاه مشغول تحصیلش می‌شود. فقط کافی است چند نکته را رعایت کند.
بهتر است در انتخاب‎های اول، تنها رشته‎هایی را که دوست دارد، بدون درنظرگرفتن رتبه قبولی، وارد کند، مهم نیست که او رتبه 4000 کسب کرده است. اگر رشته پزشکی در دانشگاه تهران را دوست دارد، این رشته را وارد کند، مهم نیست که او این رشته را قبول نمی‏شود. 50 انتخاب اول می‏تواند برای رشته‏هایی که داوطلب دوست دارد،
صرف شود.
رشته‏هایی که او دوست دارد در شهرها یا دانشگاه‏هایی غیر از محل تحصیل بخواند، می‏توانند انتخاب‎های دیگر او باشند. رشته‎هایی که به رتبه او می‏خورند و البته داوطلب بی‏میل به آنها نیست، می‌توانند در ردیف‏های دیگر انتخاب قرار بگیرند.
 همه می‎توانند در آزمون سراسری قبول شوند و در دانشگاه رشته‎ای را بخوانند که دوست دارند اما رسیدن به این مهم، کمی توجه، هوشمندی و دقت می‏خواهد. مهم نیست که رشته‏های درخواستی با چه اولویتی در لیست انتخاب‌رشته وارد می‌شوند، فردی می‏تواند در اولویت پنجم و داوطلب دیگری هم در اولویت 150 در رشته‏ای قبول شود، علایق و رتبه داوطلب در کنار خوانش دقیق دفترچه و آگاهی از همه دانشگاه‏ها، سهمیه‏ها، ظرفیت‏ها، پذیرش جنسیت‏ها و زمان شروع کلاس‏های دانشگاه، می‏تواند داوطلبان را در یک انتخاب درست کمک کند. فراموش نکنیم که تاریخ چندساله کنکور نشان داده است بسیاری از مشاوران تحصیلی که به دروغ مبالغ هنگفتی دریافت می‏کنند، آینده شغلی و درسی بسیاری از داوطلبین را خراب کرده‌اند.
ضمیمه قاب کوچک