عایق ضدحریق ایرانی، رقیب محصول آلمانی

یك كارشناس مخترع بازنشسته از فولاد مباركه با تكیه بر دانش و تجربه خود و همكارانش موفق به اختراع نوعی عایق ضدحریق برپایه مواد معدنی شده كه در كارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها كاربرد وسیعی دارد

عایق ضدحریق ایرانی، رقیب محصول آلمانی

با صنعتی‌شدن جوامع بشری یكی از مشكلاتی كه روزانه صنایع مختلف با آن دست به گریبان هستند، خطرات آتش‌سوزی تجهیزات، كابل‌ها و سازه‌های صنعتی و ساختمانی است كه راهكار آن استفاده از عایق‌های ضدحریق است. این عایق‌ها عموما از مواد آلی تهیه می‌شوند كه در مواجهه با آتش، گازهای سمی تولید می‌كنند. در این رابطه كارشناسان شركت دانش بنیان «نوآوران كیمیا مهراز» با تكیه بر دانش بومی، محصول عایق ضدحریق برپایه مواد معدنی تولید كرده‌اند كه تمام مواد اولیه آن داخلی است. این محصول به‌صورت پوشش روی سطح كابل‌ها، تجهیزات صنعتی و همه سطوحی قرار می‌گیرد كه در معرض خطر آتش‌سوزی است و در هنگام حریق مانع پیشرفت آتش می‌شود.

سید مرتضی حسینی، مدیرعامل شركت دانش‌بنیان نوآوران كیمیا مهراز كه تحصیلاتش كارشناسی برق و كارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی است و از طرفی اكنون بازنشسته فولاد مباركه است، در مورد ایده شكل‌گیری این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: «از آنجا كه در فولاد مباركه كارشناس لیزر 12 كیلووات و ناظر خرید و واردات مواد اولیه مورد نیاز كارخانه بودم، باتوجه به این‌كه رشته تحصیلی‌ام برق بود، متوجه شدم عایق ضد حریق كاربرد زیادی در همه صنایع و به‌خصوص فولادسازی دارد. به همین دلیل بعد از بازنشستگی براساس تجربه 30 ساله و دوستان خوبی كه در هیات علمی دانشگاه داشتم، تیمی متشكل از مهندسان و استادان نخبه را تشكیل دادم و با تاسیس شركت نوآوران كیمیا مهراز، بعد از 22 ماه تحقیق به محصولی دست پیدا كردیم كه عایق ضد حریق است. این محصول در سال 98 با عنوان عایق ضدحریق و تحت برند پرلی فایركی-20 ثبت اختراع شد. البته از آنجا كه قبلا این محصول وارداتی بود و نمونه داخلی نداشت، استاندارد تدوین‌ شده‌ای برای آن نداشتیم. لذا با مسؤولان سازمان استاندارد جلسه‌ای گذاشتیم و چون محصولات وارداتی طبق استانداردهای اروپایی بود، قرار بر این شد كه آزمایشی طبق استاندارد اروپایی در آزمایشگاه مرجع استاندارد روی محصول ما انجام شود و به این صورت توانستیم تاییده استاندارد محصول را بگیریم.
ویژگی‌های عایق ضد حریق
«نوآوران كیمیا مهراز»
مدیرعامل شركت نوآوران كیمیا مهراز عنوان می‌كند: «محصول تولیدشده در این شركت برعكس نمونه‌های خارجی كه برپایه مواد آلی هستند، از مواد معدنی و كاملا بومی ساخته شده كه طبق نظر متخصصان دارای برتری‌های خاصی نسبت به نمونه خارجی است. این محصول متورم‌شونده و برپایه مواد معدنی است كه به‌صورت پوشش برسطوح كابل‌ها، تجهیزات و سازه‌های صنعتی، ساختمانی و كلیه سطوحی كه در معرض خطر آتش‌سوزی هستند، قرار می‌گیرد و هنگام حریق مانع از پیشرفت آتش می‌شود. در تولید این محصول از ضایعات پشم سنگ كه در طبیعت غیرقابل بازیافت و مشكل‌آفرین است، استفاده می‌شود.
مكانیسم عملكرد پوشش ضد حریق شركت نوآوران كیمیا مهراز به این شكل است كه دربرابر آتش، بخار آب تولید می‌كند. این محصول بر پایه آبی، فاقد تركیبات كلردار بوده و دوستدار محیط‌زیست است و وقتی در معرض آتش قرار می‌گیرد برعكس نمونه خارجی خود گازهای سمی تولید نمی‌كند. این محصول دارای تخلخل پایدار دربرابر اكسیژن و حرارت است و در آن از تركیبات پف‌كننده آلی استفاده نشده است.»
مهندس حسینی این را هم اضافه می‌كند كه محصول تولیدی این شركت عایق ضد حریق است و براساس آن عایق ضد سایش و عایق فلاكسیبل و حتی عایقی برای ایركولر در فولاد هرمزگان تولید كرده‌اند.
چشم‌انداز شركت دانش‌بنیان
نوآوران كیمیا مهراز
مدیرعامل نوآوران كیمیا مهراز با بیان این نكته كه محصول ما قابل استفاده در كلیه شركت‌های فولادی، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، حمل‌ونقل ریلی و كارخانه‌های سیمان است كه متأسفانه اكنون از محصولات خارجی یا تحت لیسانس در حال استفاده هستند، می‌گوید: «با فولاد هرمزگان وارد قرارداد شده‌ایم و با فولاد مباركه هم در حال رایزنی هستیم. همچنین استاندارد IEC60332 را در این مورد دریافت كرده‌ایم، كد تأمین‌كنندگی فولاد هرمزگان و فولاد مباركه را نیز علاوه بر حمایت پدافند غیرعامل كشور از محصول تولیدی‌مان داریم. برای صادرات به كشور افغانستان نیز اقداماتی انجام شده است.»
او در پایان با بیان این مطلب كه در حال حاضر شركت نوآوران كیمیا مهراز به عنوان پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه است و عایق ضد حریق ما با تلفیق یافته‌های علمی و تجربه صنعتی تولید شده است، اضافه می‌كند: «باتوجه به این‌كه رهبر معظم انقلاب امسال را سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی اعلام كرده‌اند و از آنجا كه محصول ما محصولی انحصاری است كه به‌عنوان محصول برتر در استان هرمزگان معرفی شده است؛ نیاز به حمایت داخلی و حاكمیتی داریم تا بتوانیم خط تولیدمان را در شهرك صنعتی راه‌اندازی كرده و پروانه بهره‌برداری را از وزارت صمت دریافت كنیم. امید است با تكیه بر توان شركت‌های دانش‌بنیان، این محصول جایگزینی برای محصولات وارداتی شده و ضمن جلوگیری از خروج ارز، با تولید انبوه، زمینه صادرات و ارزآوری را برای كشور عزیزمان فراهم کند.»



مزایای رقابتی عایق ضد حریق معدنی
مدیرعامل شركت نوآوران كیمیا مهراز كه رقبای اصلی خود را شركت‌های اروپایی و مخصوصا ‌آلمانی می‌داند، در مورد مزایای رقابتی محصول تولیدی این شركت با اشاره به این‌كه شركت‌های دیگری نیز در زمینه تولید عایق ضدحریق در ایران هستند كه به نوعی رقبای غیرمستقیم تجاری محسوب می‌شوند، به جام‌جم می‌گوید: «این شركت‌ها معمولا تحت لیسانس فعالیت می‌كنند به این شكل كه مواد اولیه را وارد كرده و در داخل كشور تركیب می‌كنند و بعد محصول را می‌فروشند. این محصولات از مواد آلی تولید می‌شوند و در مواجهه با آتش، گازهای NOx كه گازهای سمی و خطرناك است را تولید می‌كنند، در حالی كه محصول شركت نوآوران كیمیا مهراز برپایه مواد معدنی است و در مواجهه با آتش فقط بخار آب تولید می‌كند. همچنین این محصول در واحد اچ‌اس‌ئی (HSE) فولاد مباركه و فولاد هرمزگان آزمایش شده و این تست در هر دومجموعه فیلمبرداری شده است. جالب اینجاست كه خود مسؤولان فولاد هرمزگان اعلام كرده‌اند محصول ما نسبت به محصول آلمانی برتری دارد.»
مهندسی حسینی ادامه می‌دهد: «از مهم‌ترین مزایای رقابتی ما این است كه فرمولاسیون محصول در اختیار خودمان است و با تغییر عناصر، می‌توانیم كاربردهای مختلفی از محصول بگیریم. برای مثال در فولاد هرمزگان، لوله‌های صنعتی در كوره‌ها وجود دارد كه تعدادشان به 230 نوع می‌رسد و این لوله‌ها وظیفه انتقال گاز، آب و روغن‌های صنعتی در اطراف كوره‌ها را به عهده دارند و نامشان فلاكسیبل است. در گذشته عایق سیلیكونی وارداتی روی آنها می‌كشیدند كه متری شش میلیون تومان هزینه داشت و عمر آن بین پنج تا هفت روز بود. اما محصول ما به‌طور میانگین 25 روز تحت همان شرایط عملكردی دوام دارد و با قیمتی در حدود یك‌سوم محصول خارجی عرضه می‌شود. نمونه دیگر این‌كه در سقف كوره‌های فولاد هرمزگان لوله‌های آبگردی وجود دارد كه پاشش مواد مذاب به آنها باعث خوردگی‌شان می‌شود. ما برای آنها محصولی ضدسایش تولید كرده‌ایم كه نمونه خارجی هم ندارد.»
این فناور داخلی ادامه می‌دهد: «یكی دیگر از مهم‌ترین مزایای رقابتی محصول تولیدی ما در مقایسه با نمونه خارجی این است كه ساختار محصول ما متخلخل است و در آن عنصر سیلیس به جای عنصر كربن به كار گرفته شده است.»
مهندس حسینی این را هم اضافه می‌كند كه ایركولرهای فولاد هرمزگان به خاطر شدت گرما دچار مشكل شده بودند و بیش از ده نوع ماده برای عایق آن تست كرده بودند كه هیچ‌كدام جواب نداده بود و ما توانستیم این كار را برای‌شان انجام دهیم.