63 سال پیش

63 سال پیش


قدمت دیدارهای فوتبالی ایران و کره‌جنوبی اما قدیمی‌تر از این حرف‌هاست. 63 سال پیش برای نخستین‌بار این دو تیم مقابل هم قرار گرفتند.     
نخستین دیدار دو قطب بزرگ فوتبال آسیا در بازی‌های آسیایی 1958 بود. البته نخستین دیدار مصادف شد با بدترین شکست تاریخ فوتبال ایران مقابل این تیم. ایران در آن مسابقه پنج گل از حریف خود دریافت کرد و هیچ حرفی برای گفتن نداشت.
در تاریخ این دو تیم نتایج به گونه‌ای رقم خورد که همه چیز وارد فاز حیثیتی شد. شاید یکی دیگر از به یادماندنی‌ترین دیدارهای تاریخ دو تیم همان مسابقه‌ای باشد که رضا قوچان‌نژاد زننده گل آن بود. این مسابقه از سری رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی 2014 برزیل برگزار شد و قبل از آن سرمربی کره‌ای‌ها حسابی برای ایران و سرمربی وقتش یعنی کی‌روش کری ‌خوانده بود. او در مصاحبه‌ای صریحا به طرفداری از تیم‌ملی ازبکستان (دیگر تیم همگروه ایران و کره‌جنوبی) پرداخته و گفته بود که به خاطر ازبک‌ها ایران را می‌برد. اما چنین نشد و گل گوچی ایران را به جام‌جهانی فرستاد. همین اظهارنظرها، همین گل‌های حساس و همین نتایج پرگل و انتقامی برای همیشه از دیدارهای ایران و کره جنوبی داستان جداگانه‌ای ساخته است.
اشک‌ها و لبخندها
ایران هم مقابل کره‌جنوبی گاه شکست‌هایی سنگین هم خورده است. یکی همان نخستین بازی بود که تیم ایران واقعا تبدیل به کیسه گل کره‎ای‎ها شد. دیگری دو نتیجه مشابه 3 بر صفر بود که به ترتیب در سال‌های 67 و 72 به سود کره‌جنوبی رقم خورد.
اما دیداری که بخواهد برای نخستین‌بار اشک کره‌ای‌ها را دربیاورد همان 6 بر 2 مشهور است. یکی از چیزهایی که از آن مسابقه باقی ماند اشک‌های سرمربی کره‌جنوبی روی نیمکت بود. یا خنده‌ها و شادی‌های بازیکنان تیم‌ملی فوتبال ایران.
این داستان، پر از نکات مهم و خواندنی و بی‌نظیر است. اشک، لبخند، تلخی، شیرینی، پیروزی، شکست، رجزخوانی، خط و نشان، 100هزار تماشاگر، گل حساس و کلی معیار وعامل دیگر...

قهرمانان نبرد بزرگ آسیا
تیم‌ملی فوتبال ایران در تاریخ 63‌ساله نبردهای خود با کره‌جنوبی ستاره‌های بزرگ و بی‌نظیری‌‌ را رو‌ کرده است. اما واقعا بزرگ‌ترین قهرمان ایرانی‌ها در دیدارهای مختلف با کره‌جنوبی کیست؟ علی کریمی که هت‌تریک کرد؟ قوچان‌نژاد که با گلش ایران را به جام‌جهانی 2014 برد؟ نکونام که در سال 91 و در مقدماتی جام‌جهانی 2014 گل بسیار حساسی زد؟ یا سردار آزمون که در دو دیدار پیاپی با کره‌جنوبی هر بار گل پیروزی‌بخش ایران را زد؟ اما باور کنید با تمام این اوصاف هیچ چیز و هیچ بازیکنی به پای علی دایی و آن چهار گلی که به آنها زد نمی‌رسد!
از خورشیدی تا آزمون
علی دایی برترین گلزن تاریخ دیدارهای ایران و کره با همان چهار گل است. بعد از او علی کریمی قرار می‌گیرد که سه گل زده است. سردار آزمون، ‌مسعود شجاعی، جواد نکونام، ‌کریم باقری، ‌حسن روشن و ‌غلامحسین مظلومی دو گله‌های تاریخ فوتبال ملی ایران مقابل کره‌جنوبی هستند.
رضا قوچان‌نژاد، حسین بادامکی، غلامرضا عنایتی، وحید هاشمیان‌، خداداد عزیزی، سیروس قایقران، کریم باوی، حمید درخشان، ‌حسین کلانی، علی جباری و ‌علیرضا خورشیدی یک گله‌های ایران هستند.
علیرضا خورشیدی هم نخستین گلزن تاریخ فوتبال ایران مقابل حریف قدرتمند آسیای شرق دور است. او سال 1350 در یک دیدار دوستانه در دقیقه 35 گل زد و نامش به عنوان «نخستین» ثبت شد.