گانتز در راه امارات

گانتز در راه امارات


دفتر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اخیرا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «بنی گانتز» برای افتتاح غرفه این رژیم در نمایشگاه صنایع نظامی امارات به دبی سفر می‌کند. بر‌اساس این بیانیه، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در روزهای آتی عازم این سفر خواهد شد. در بیانیه دفتر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به موضوع تلاش برای ادامه روند عادی‌سازی روابط میان این رژیم و امارات به‌عنوان دیگر هدف این سفر اشاره شده است. از سوی دیگر، امیر حایک، سفیر رژیم صهیونیستی در ابوظبی استوارنامه خود را تحویل خالد عبدا... بالهول، معاون وزیر خارجه امارات متحده عربی داد. یائر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ماه جولای امیر حایک را به‌عنوان سفیر این رژیم در امارات متحده عربی تعیین کرد.
به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین اهداف سفر بنی گانتز به امارات بررسی تحولات جنگ یمن و شکست ابوظبی در این میدان است. واقعیت امر این است که اهداف چهار بازیگر هم‌پیمان مستقیم و غیر‌مستقیم دخیل در جنگ یمن، یعنی رژیم صهیونیستی، آمریکا، عربستان و امارات متحده عربی تحقق پیدا نکرده است. در این میان نگرانی‌ها به‌دلیل اخباری که از مأرب می‌رسد روز به روز بیشتر می‌شود. امارات نگران است انصارا... طرحی را برای پیشروی به سمت المهره آماده کند. المهره منطقه‌ای استراتژیک در یمن محسوب می‌شود.
 امارات اخیرا به انصارا... ابلاغ کرد که به‌زودی الحدیده را ترک کرده و نیروهای جنوبی را مجبور به بازگشت به المخا خواهد کرد و شهر را بدون درگیری تحویل خواهد داد و این چیزی است که طی روزهای گذشته اتفاق افتاد بدون این‌که کسی از ماجرا خبر داشته باشد. حتی فرستاده‌های بین‌المللی که رهبری مذاکرات را برعهده دارند و حتی ساکنان جنوبی از این موضوع اطلاع نداشتند. ابوظبی به روش‌های مستقیم اطلاع یافت که باید به‌صورت نهایی از یمن خارج شده و همکاری با اسرائیل در دریای سرخ یا بحرالعرب را متوقف کند و به همراه عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس غرامت کافی برای بازسازی یمن بدهند. امارات می‌خواهد با این اقدامات، انصارا... را قانع کند تا از حمله به باب‌المندب دست بردارد اما این مساله هنوز نهایی نشده است. فراتر از آن، اماراتی‌ها در جریان یک حقیقت انکارناپذیر در یمن قرار گرفته‌اند؛ این‌که در جنگ هفت ساله با مقاومت یمن شکست سنگینی خورده‌اند و اکنون صرفا باید در‌صدد مدیریت هزینه‌های شکست بر‌آمد.
نکته مهم‌تر این‌که امارات متحده عربی تنش‌زدایی با دمشق و تهران را نیز در دستور کار قرار داده است؛ موضوعی که صهیونیست‌ها را نگران ساخته و به نقطه آشکار‌ساز شکست منطقه‌ای آنها در مواجهه با ایران و سوریه تبدیل شده است.
اخیرا انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس دولت امارات در نشستی مدعی شد که ابوظبی در‌صدد است تا تنش‌ها با ایران را کاهش دهد. او در اظهارات خود که در مغایرت با اکثر مواضع رسمی امارات طی سال‌های گذشته بوده است، مدعی شد: می‌توان اعتمادسازی کرد و از این راه به سمت وضعیتی پایدار رفت. البته به نفع ایران است تا همکاری با همسایه‌های خود داشته باشد. درگیری راه درست نیست و دیپلماسی و تعامل بهترین راه است. ما در‌تلاشیم تا با تمامی کشورها حتی با آنهایی که تنش‌هایی وجود دارد، تعامل داشته باشیم. هفته گذشته رسانه‌های اماراتی از رایزنی تلفنی عبد‌ا... بن زاید، وزیر خارجه امارات و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان خبر دادند. در این تماس طرفین روابط دو‌جانبه و زمینه‌های همکاری مشترک ایران و امارات را مورد بحث و بررسی قرار دادند. این در‌حالی است که بهمن ماه سال گذشته تایمز اسرائیل در گزارشی اعلام کرده بود که رژیم صهیونیستی، امارات و بحرین به‌دنبال منصرف کردن دولت بایدن از بازگشت به برجام با همان شرایط پیشین این توافق هستند.در هر حال، سفر بنی گانتز به امارات به بهانه حضور در نمایشگاه نظامی دبی، در میان انبوهی از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها (‌از سوی رژیم صهیونیستی) صورت می‌گیرد. بدون شک در این معادله، گانتز که وزیر جنگ کابینه‌ای غیریکدست، متزلزل و رو به افول است به‌مانند ماه‌های گذشته قدرت ایجاد تغییر در محاسبات اماراتی‌ها را نخواهد داشت. مثلث ریاض-ابوظبی- تل‌آویو اکنون بیش از هر زمان دیگری در معرض آسیب قرار گرفته و مهم‌ترین دلیل آن، نبود دستیابی این سه بازیگر به اهداف خاص خود در دو کشور سوریه و یمن و شکست در این میادین است.