قصه پرغصه پرستــاری

نگاهی به آثار تلویزیونی که پرستاران، نقش مؤثری در آن داشتند

قصه پرغصه پرستــاری

شرط اول موفقیت یک اثر ادبی، جذابیت و سرگرم‌سازی است. بعد از این مرحله ما به‌دنبال جهان‌بینی، آموزش و هدف آن اثر می‌رویم. وقتی اثری هدف اولیه را که جذابیت و سرگرمی است رعایت کرده، می‌تواند مخاطب را به‌دنبال خود بکشاند. تا به امروز آثاری از تلویزیون پخش شده که در بخشی از قصه، به زندگی حرفه‌ای پرستاران و مسائلی که در زندگی شخصی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، پرداخته است. در این آثار سعی شده به قشری بپردازند که زحمت بسیاری می‌کشند اما کمتر دیده می‌شوند. در واقع سازندگان آثار نمایشی تلاش کردند در قالب قصه دراماتیک مردم هم فرهنگ درمان را بدانند و هم این‌که به بینندگان آگاهی داده شود تا بدانند در بیمارستان‌ها چه اتفاقاتی می‌افتد. همچنین این شب‌ها سریال «موج اول» از شبکه سه پخش می‌شود که بخشی از این سریال هم روایتگر زندگی پرستاران در روزهایی است که تازه ویروس منحوس کرونا وارد ایران شده بود. این اثر روایتگر مشکلات پرستاران است که چطور تلاش می‌کنند جان بیماران را نجات بدهند. البته در دنیا چندین سریال تا به امروز درباره پرستاران ساخته و دوبله شده که اگر قرار باشد شهره‌ترین این آثار را نام ببریم، حتما سریال «پرستاران» خواهد بود که نسخه استرالیایی آن از شبکه تلویزیونی ما پخش شده است. در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به برخی سریال‌هایی که محوریت بخشی از قصه آنها، زندگی حرفه‌ای و شخصی پرستاران بوده که از شبکه‌های سیما پخش شده‌است.

 شغل، بهانه‌ای برای زندگی خانوادگی
سریال: پرستاران
شخصیت: پاک‌نهاد، سمیه
کارگردان: علیرضا افخمی، محمودرضا تخشید و شهرام شاه‌حسینی
اورژانس یعنی سینما، به‌دلیل این‌که اتفاقات بسیاری خارج از حالت عادی رخ می‌دهد و زمانی که یک فیلمساز به بیمارستان برای فیلمبرداری می‌رود، انگار طراحی صحنه برایش آماده است و جذابیت بصری وجود دارد. تمام کسانی که در اورژانس هستند از بیماران تا کادر بیمارستان با خود یک درام دارند. کادر پرستاری در این سریال دیالوگ مناسبی داشتند. در واقعیت، زمانی که به بیمارستان‌ها می‌رویم کادر پرستاری و پزشکی به شکلی صحبت می‌کنند که بیمار متوجه بیماری که دارد، نشود. در این سریال نیز از این شیوه استفاده شده بود. در سریال پرستاران، عاطفه رضوی نقش شخصیت پاک‌نهاد یک سوپروایزر جدی را به‌عهده داشت که از خطای هیچ پرستاری نمی‌گذشت. لیندا کیانی هم نقش پرستاری به نام سمیه را داشته که تلاش می‌کرد با مهربانی با بیماران صحبت کند. این مجموعه تلویزیونی که سال 95 روی آنتن رفت، زندگی چند پرستار را نمایش داد که در یک اورژانس فعالیت می‌کنند. البته در این سریال پرستاری، شغلی بود تا بهانه‌ای باشد به زندگی خانوادگی آنها پرداخت شود.





 قصه مینا
سریال: چرخ فلک
شخصیت: مینا
کارگردان: عزیزا... حمید نژاد
این سریال تلویزیونی در قالب اپیزودهای چند قسمتی روی آنتن می‌رفت که موضوع اصلی سریال مفاهیم اخلاقی بود که در هر یک از داستان‌ها این موضوع تکرار می‌شد و بیشتر بازیگران ابتدای هر قصه آدم فرعی بودند که در قصه بعدی به بازیگر اصلی بدل می‌شدند. در اولین اپیزود این مجموعه که در قالب چند قسمت با نام قصه کامران پخش می‌شد، بخشی از فضای این قصه در بیمارستان می‌گذشت و زندگی چند پرستار را نشان می‌داد که با چه مسائلی رو به رو هستند. البته فقط به زندگی کاری آنها اشاره نمی‌کرد، بلکه درباره مسائل شخصی آنها هم می‌گفت. در این اپیزود سرپرستاری به نام مینا بود که نقش آن را اندیشه فولادوند بازی می‌کند. او بسیار در کار سختگیر و منضبط بود و مرتب با دیگر پرستاران بخش به خاطر نداشتن نظم بحث می‌کرد. نقش یکی از آن پرستاران را بهناز جعفری بازی می‌کرد که در ادامه قصه دیدیم مرتب کار می‌کند تا هزینه جهیزیه دخترش را تامین کند، به همین دلیل به موقع سر کار حاضر نمی‌شد. همچنین وقتی دوربین به خانه مینا رفت، نشان داد او به دلیل رفتار نامناسب مادرش در دوران کودکی با مشکلات زیادی سر وکله می‌زد.





 یک سوپروایزر دلسوز
سریال: موج اول
شخصیت: آفاق
کارگردان: امیرسجاد حسینی
این سریال تلویزیونی که هم‌اکنون روی آنتن تلویزیون است از روزهای اولی روایت می‌کند که ویروس نامنحوس کرونا وارد ایران شد که نه‌تنها مردم، حتی خیلی از پزشکان و پرستاران هم از این ماجرا بی‌اطلاع بودند و یکدفعه شاهد تعدادی بیمار بی‌حال بوده که روانه بیمارستان می‌شوند. موج اول تصویرگر حماسه کادر درمان و نیروهای جهادی است که با زحمات‌شان تلاش می‌کنند تا جان بیماران را نجات بدهند. یکی از شخصیت‌های اصلی سریال، سوپروایزری مهربان و دلسوز است که تلاش می‌کند جان مردم را نجات بدهد. با این‌که او در آستانه بازنشستگی قرار دارد اما وقتی با تعدادی بیمار کرونایی رو‌به‌رو می‌شود تلاش می‌کند شرایط بیمارستان را برای پذیرش بیماران فراهم کند ولی او با مشکلات جدی رو به روست. این نقش را فریبا متخصص بازی می‌کند که
در کنار دیگر بازیگران این سریال که نقش پرستاران را به‌عهده دارند روایتگر سختی‌های پرستاران در بیمارستان است که جان‌شان را کف دست‌شان می‌گذراند تا بتوانند جان مردم را نجات بدهند.




یک تجربه از قبل
سریال: روزگار قریب
شخصیت: کاویانی
کارگردان: کیانوش عیاری
سریال روزگارقریب روایتگر زندگی دکتر قریب از مقطع کودکی تا مقطع مرگ بود. از آنجا که دکتر قریب در بیمارستان مشغول به کار بود، به همین دلیل عیاری در بخشی از این سریال روایتگر زندگی پرستاران بود که با چه مسائلی رو به رو بودند.  مریم کاویانی در این سریال نقش سرپرستاری به نام کاویانی را بازی می‌کرد که بد اخلاق بود و رفتار مناسبی با دیگر پرستاران نداشت و همین منجر به گلایه میان دیگر پرستاران شده‌بود. نکته جالب این بود مریم کاویانی قبل از آن‌که وارد عرصه بازیگری شود، خودش پرستار بوده و بعد وارد دنیای بازیگری شده‌است، به همین دلیل می‌دانست برای ایفای این نقش چه ویژگی‌هایی باید داشته‌باشد. البته خودش در یکی از گفت‌وگوهایی که با اهالی رسانه داشت، تاکید کرده‌بود زمانی که پرستار بوده، مهربان بود اما در سریال روزگار قریب نقش یک پرستار بد اخلاق را داشت. در کنار کاویانی در سریال روزگار قریب بازیگرانی همچون فریماه ارباب و شهناز شهبازی نقش پرستاران را بازی می‌کردند. عیاری در این سریال به زندگی کاری پرستاران اشاره کرده‌بودند و مخاطبان می‌توانستند آنها را در بیمارستان شاهد باشند که چگونه با بیماران
رفتار می‌کردند.





 پرستاری از دل جنگ
سریال: سفر به چزابه
شخصیت: مریم قندی
کارگردان: زنده‌یاد رسول ملاقلی پور
سفر به چزابه عنوان مجموعه‌ای بود بر اساس دو فیلم سفر به چزابه و نجات‌یافتگان سریال، داستان گروهی گردشگر بود که به مناطق جنگی می‌روند و هر یک از آنها از زمان جنگ داستانی در ذهن دارند. در این مجموعه، که ادامه فیلم سینمایی با همین نام است، نامه‌ای برای وحید، کارگردان فیلم‌های جنگی، مریم امدادگر روزهای جنگ، فؤاد نویسنده رمان‌های جنگی، جواد جانباز روشندل و دیگران ارسال می‌شود که آنها را به بازدید از مناطق جنگی دعوت می‌کنند. در این سریال عاطفه رضوی نقش پرستاری به نام مریم قندی را بازی می‌کرد که تلاش می‌کرد تا جان بقیه را نجات بدهد. نقشی که رضوی در این سریال داشت با نقشش در سریال پرستاران که آنجا هم نقش پرستار را به عهده داشت، متفاوت بود.





 سرپرستاری به نام خانم کرامتی
سریال: زمین انسان ها
شخصیت: خانم کرامتی
کارگردان: ابوالحسن داوودی
داستان این سریال در یک بیمارستان می‌گذرد که در آن چند پزشک در حال گذراندن دوره هستند تا تخصص خود را در رشته مغز و اعصاب بگیرند. داوودی در این سریال فقط به زندگی پزشکان نپرداخت و بخشی از قصه زمین انسان‌ها روایتگر قصه پرستاران بیمارستان بود. افسانه ناصری نقش سرپرستار بیمارستان به نام خانم کرامتی را بازی می‌کرد که هم مهربان بود و هم رفتارش با دیگر پرستاران همچون مادر بود. ناصری در همان مقطع زمانی که سریال پخش می‌شد، تاکید کرده بود با نقش‌هایش کلنجار می‌رود تا آنها را مال خودش کند و وقتی قرار شد نقش سرپرستار را بازی کند کلی درباره این قشر زحمتکش
تحقیق کرده‌بود.





داستان فرشتگان
سریال: فرشتگان بی‌بال
شخصیت: الهام
کارگردان: امیرحسین عنایتی
نزدیک به دو سال است و کادر درمان همچون فرشتگان بر بالین بیماران حاضر هستند و مشغول درمان. این فرشتگان بی‌آن‌که فکر کنند خودشان هم درگیر این بیماری می‌شوند، خالصانه در کنار مردم حضور دارند. همین موضوع باعث شده تا امیرحسین عنایتی این سوژه را دستمایه ساخت یک سریال تلویزیونی کند که مرداد ماه امسال از شبکه پنج پخش شد. این سریال با محوریت جهاد و ایثار کادر درمان و پرستاران و تاثیرات ویروس کرونا بر زندگی مردم و اجتماع تولید شد و در آن به زندگی پزشکان و پرستارانی پرداخت می‌شد. الهام یکی از شخصیت‌های قصه بود که نقش آن را رزیتا غفاری بازی می‌کرد. او شبانه‌روز در بیمارستان تلاش می‌کرد بی‌آن‌که خسته شود. در کنار او پرستاران دیگر هم نشان داده می‌شد که کارگردان سراغ غیر‌چهره‌ها رفته بود.