گفتاردرمانی  در مذاكرات پذیرفتنی نیست

گفتاردرمانی در مذاكرات پذیرفتنی نیست


ویژگی مهم دور جدید مذاكرات وین سیاست‌های غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی ایران است كه مورد اجماع تمام اركان نظام قرار دارد. بر مبنای این سیاست،‌ حتما باید تحریم‌های ظالمانه علیه ایران لغو شود و ما بعد از اطمینان از راستی‌آزمایی‌ها، محدودیت‌هایی را كه در چارچوب برجام در بخش هسته‌ای اعمال كردیم، مرتفع كنیم. در عین حال رویكرد تیم مذاكره‌كننده ایران نشان داده كه دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی نتیجه‌گرا است.
جمهوری اسلامی نمی‌پذیرد كه مذاكرات طولانی شود. به عبارت دیگر معقد به نتیجه‌گرایی هستیم، نه گفتاردرمانی. به طور معمول اروپایی‌ها درپی آن بودند تا با طولانی كردن مذاكرات، رضایت ایران را جلب كنند. اما ما در این مقطع تنها به نتیجه‌‌‌ای كه حقوق ملت را تامین كند، رضایت پیدا می‌دهیم.
 نكته دیگر این‌كه جمهوری اسلامی در شرایط فعلی مصمم است تا باتوجه به رویكرد صلح‌آمیزی كه در ارتباط با استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای دارد، همكاری‌های خود با آژانس را در چارچوب مقررات و قوانین پذیرفته‌شده، همچنین در چارچوب مفاد برجام ادامه دهد و به‌رغم این‌كه به‌ دلیل بدعهدی اروپا و آمریكا،‌ ایران می‌توانست رویكرد سختگیرانه‌تری را نسبت به آژانس داشته باشد، اما مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز به این جمع بندی رسیدند كه جمهوری اسلامی درپی آن است كه حسن نیت خود را نسبت به همكاری با آژانس نشان دهد. درواقع این رویكرد مثبت ایران هم كاملا برای جامعه جهانی ثابت شده‌است.
از سویی دیگر طی چند ماه اخیر رژیم صهیونیستی كه معمولا سعی داشت ایران را به ساخت بمب اتمی و استفاده غیرصلح‌آمیز‌ از انرژی هسته‌ای متهم كند، امروز در ضعیف‌ترین موقعیت خود قرار گرفته است. این رژیم هم در بعد داخلی در حوزه مدیریت بحران، با مشكلات جدی دست در گریبان است و هم به عنوان رژیمی آپارتاید از سوی كشوری مثل فرانسه معرفی
 شده است.
گذشته از این، مانور نظامی پیامبر اعظم 17 در منطقه خلیج‌فارس، ترفندهای رژیم صهیونیستی را مبنی بر تمایل به حمله به ایران را خنثی كرد و اسرائیلی‌ها هم متوجه شدند كه اگر بخواهد تهدیدات خود را نسبت به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران عملی كند با پاسخ كوبنده نیروهای مسلح كشورمان مواجه خواهد شد.
 نكته قابل تامل این‌كه حربه متهم كردن ایران به ساخت بمب اتمی، هم در عرصه بین‌المللی كمرنگ شده و حتی كشورهای غربی و آمریكا هم براساس اطلاعات و گزارش‌هایی كه بعضا منتشر می‌شود، به این نتیجه رسیدند كه ایران درپی استفاده غیرصلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای نیست. در مقطع كنونی از صحبت‌ها و مواضع هر دو طرف مذاكره‌كننده مشخص می‌شود كه برای آنها قابل پیش‌بینی است كه مذاكرات سختی را پیش رو دارند، اما در عین حال امیدوارند كه
 به نتیجه برسند.
 البته گرچه موضوع ادامه مذاكرات و رسیدن به نتیجه‌ای مبنی بر لغو تحریم‌های ظالمانه، برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت برخوردار است، اما در سیاست‌‌های دولت سیزدهم بارها اعلام شده كه اقتصاد كشور معطل مذاكرات نخواهد ماند و اگر هم مذاكرات پیش رو به نتیجه نرسد، اتفاق خاصی
 نخواهد افتاد.
 ایران امروز هم در سطح بین‌المللی و هم در سطح منطقه‌ای از اقتدار كافی
 برخوردار است.
 همچنین اوضاع اقتصادی ایران به مراتب بهتر از گذشته است و شركای اقتصادی دوجانبه هم در سطح بین‌المللی و هم در سطح نهادهای منطقه‌ای با جمهوری اسلامی همكاری خواهند كرد. بنابراین حتی اگر مذاكرات با كارشكنی‌های آمریكا به نتیجه نرسید، ما كماكان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را دنبال خواهیم كرد. البته در آن مقطع، دیگر محدودیتی برای مسیر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و همچنین غنی‌سازی قائل نخواهیم بود.