ایران را باید به یک كشور سازنده نیروگاه هسته‌ای تبدیل كنیم

اسلامی در دیدار با خانواده شهید علی‌محمدی:

ایران را باید به یک كشور سازنده نیروگاه هسته‌ای تبدیل كنیم



محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در سالروز شهادت مسعود علی‌محمدی، به دیدار خانواده این شهید رفت و با اعضای خانواده او گفت‌وگو كرد.
وی در این دیدار با بیان این‌كه دكتر علی‌محمدی حق بزرگی به گردن ما دارند، اظهار كرد: «سازمان انرژی اتمی به هر صورت سازمان مهمی است و بخشی از ظرفیت اقتدار و عزت ملی است. جایی نیست كه سیاسی یا گروهی و حزبی اداره شود. هزینه‌هایش را ملت می‌دهد. هیچ امكاناتی را رایگان به ما نمی‌دهند و باید هزینه كنیم. این ملت هزینه هنگفتی داده است، هم برای رسیدن به این ظرفیت و تراز، شهید داده و هم كاركنان و مدیرانش تلاش گسترده شبانه‌روزی داشته و دارند.»
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح كرد: «تحریم‌هایی كه به بهانه هسته‌ای به كشور تحمیل می‌كنند، هزینه‌های زیادی را برای كشورمان به همراه داشته است. الان حدود ۱۳ هزار كلاهك هسته‌ای در اختیار ۹ كشور از جمله رژیم غاصب صهیونیستی است. پنج كشوری كه دارای حق و تو هستند، كنترل و نظارت می‌كنند و چهار تای دیگر هم كه اصلا عضو معاهده NPT نیستند.» اسلامی گفت: «ما با چنین شرایطی مواجه هستیم. بدون این‌كه در راستای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای هیچ‌گونه اقدام عملی كرده باشیم و در حالی كه در دكترین امنیت ملی و دفاعی ما نبوده است، این‌طور ما را متهم می‌كنند. خودشان هم می‌دانند كه اصلا صحت ندارد و ما اصلا وارد این موضوع نشده‌ایم.»
وی خاطرنشان كرد: «هرجا از طریق دانش بومی وارد شدیم، ممارست داشتیم، متعهدانه تلاش كردیم و فناوری و سیستم صنعتی‌اش را خودمان ایجاد كردیم، آن مسیر، مسیر ماندگاری بوده و توانستیم در آن مسیر پیشرفت و ارتقاء پیدا كنیم. این راه، راه انقلاب اسلامی است كه مسیر آن استقلال، عزت و سربلندی است. به یاری خدا مستحكم این راه را ادامه می‌دهیم.»
رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه این دیدار در پاسخ به سوالی درخصوص محورهای دستاوردها و فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران، گفت: «چهار محور اساسی در دستور كار فعالیت‌های سازمان است. یكی از محورهایی كه فلسفه وجودی سازمان بر آن اساس است، برق هسته‌ای است كه پاك‌ترین انرژی‌ها است. امروزه این انرژی در دنیا با استقبال متفاوتی مواجه شده است. این منبع انرژی اقتصادی است و ارزش افزوده بالایی دارد.»
اسلامی ادامه داد: «متأسفانه در این مسیر عقب هستیم و باید در گذشته بیشتر كار می‌كردیم. در حال حاضر یك هدف‌گذاری ۱۰ هزار مگاواتی كه جدیدا برنامه‌ریزی كرده‌ایم را در دستور كار داریم تا بتوانیم كشورمان را به یك كشور سازنده نیروگاه هسته‌ای تبدیل كنیم.»
وی اعلام كرد: «محور دوم فرآیند، چرخه سوخت است كه غنی‌سازی در راستای تولید سوخت برای نیروگاه‌های هسته‌ای را دربر می‌گیرد، همچنین در بخش دیگر تولید ایزوتوپ‌های پایدار برای تولید رادیو داروها و كاربرد پرتوها در صنعت، پزشكی و كشاورزی را می‌توان نام برد.»
رئیس سازمان انرژی اتمی محور سوم را تولید تجهیزات حوزه كاربرد پرتوها بر شمرد كه وارداتی هستند و افزود: «در حال حاضر ۱۲ قطب را برای صنعت كشاورزی و غذایی سازماندهی كردیم كه در این بخش می‌توانیم با پرتودهی به محصولات آسیب‌پذیری و آفت‌پذیری آنها را كاهش داده و انبارمانی این محصولات را افزایش دهیم.» این حركت به لحاظ اقتصادی و پایداری كیفیت تولید و استاندارد و سلامت مواد غذایی كار
بزرگی است.
اسلامی همچنین محور چهارم را تحقیقات و توسعه خواند و گفت: «دانشگاه‌های ما باید بتوانند با فرصت‌هایی كه سازمان انرژی اتمی برای‌شان ایجاد می‌كند، در حوزه تكنولوژی‌های نو كار كنند. حوزه آینده و دنیای آینده دنیای فیزیك و زیست فناوری است كه دنیا شتابان به آن سمت حركت می‌كند.»