درمان سینوزیت  در مبتلایان به آسم

درمان سینوزیت در مبتلایان به آسم

 آسم در بین کودکان از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن و از اصلی‌ترین بیماری‌های تنفسی است. علائم آسم زمانی رخ می‌دهد که مسیر هوا ملتهب و عضلات اطراف آن منقبض شود و مقدار هوای کمتری به ریه‌ها می‌رسد. این وضعیت به «حمله آسم»، سرفه و گرفتگی قفسه سینه منجر می‌شود. شایع‌ترین علامت آسم صدای خس‌خس هنگام نفس‌کشیدن است. همه افرادی که به آسم مبتلا هستند این علائم به‌خصوص را تجربه نمی‌کنند و ممکن است اولین نشانه ابتلا به آسم حمله آسم نباشد. برخی از بیماری‌های دیگر در افراد مبتلا به آسم بیشتر رخ می‌دهد ازجمله بیماری ریفلاکس معده و مری، التهاب سینوس و بینی و آپنه خواب انسدادی.
بسیاری از افراد عفونت‌های سینوسی و سینوزیت را به همراه آسم دارند و افرادی که به آسم متوسط تا شدید مبتلا هستند، سینوزیت مزمن دارند. سینوس‌ها گروهی از چهار حفره توخالی هستند که در نزدیکی گونه‌ها و چشم‌ها قرار دارند و به راه‌های تنفسی بینی متصل شده و به گرم، مرطوب و فیلتر کردن هوای تنفسی کمک می‌کنند. سینوزیت، التهاب یا عفونت این سینوس‌هاست. سینوس‌ها می‌توانند با آلرژن‌ها یا عفونت‌ها تحریک و متورم شوند. وقتی بافت سینوس‌ها تحریک می‌شود، فشارهای دردناکی در سینوس‌ها احساس می‌شود. اگر سینوس‌ها به مدت زیادی بسته شده باشند، عفونت‌های ثانویه ایجاد و به سینوزیت مزمن منجر می‌شود. سینوزیت همراه با آسم در خانم‌ها بیشتر از آقایان است و در افرادی که داری آسم‌های شدید هستند، درمان سینوزیت کمی دشوار است. در کل برای تشخیص سینوزیت در افراد مبتلا به آسم و اقدامات کنترلی و درمانی سینوزیت و آسم حتما باید به پزشک مربوط مراجعه شود تا با پیگیری و اجرای درمان‌های تجویزشده، بیماری فرد کنترل شود و بهبود یابد.
در پایان تأکید می‌کنم استفاده خودسرانه از داروها و آنتی‌بیوتیک‌ها و ضدحساسیت‌ها و نیز درمان‌های سنتی برای مقابله با سینوزیت و آسم را کنار بگذارید و فراموش نکنید تمام مداخلات دارویی و درمانی باید زیر نظر پزشک مربوط انجام شود.