صادرات، یک شبه اتفاق نمی‌افتد

صادرات، یک شبه اتفاق نمی‌افتد


 بر خلاف ذهنیت رایج، وقتی شرکتی در حوزه فناوری‌های پیشرفته به مرحله صادرات می‌رسد بیش از 10 سال صرف تحقیق، بررسی، تولید، تحقیق و توسعه و ارتقای محصول کرده است تا امکان رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را داشته باشد. از طرف دیگر چند سالی نیز در حال بررسی بازارهای بین‌المللی، بررسی قوانین و تهیه الزامات مورد نیاز برای ورود به بازار هدفش بوده است. هیچ شرکتی یک شبه موفق به ارائه محصول در بازار جهانی نمی‌شود؛ بی‌شک راه زیادی را برای رسیدن به این نقطه طی کرده است. ما نیز از این قاعده مستثنا نبودیم؛ زمانی از یک زیرزمین استیجاری در سال 72 فعالیت خود را در قالب استارت‌آپی آغاز کردیم، سال 74 شرکت خود را به ثبت رساندیم و اکنون توانسته‌ایم فعالیت خود را به شکل گروه صنعتی دانش‌بنیان با 700 نیروی انسانی توسعه دهیم.
ورود به بازار جهانی محصولات فناورانه مستلزم حصول چند نکته است؛ اول این که کیفیت محصول باید در سطح جهانی مورد قبول باشد. در خصوص محصول ما باید کیفیت تولیدمان به میزانی می‌بود که توانایی تطابق با سیستم‌های مخابراتی مختلف شرکت‌های بین‌المللی مختلف را داشته باشد و بتواند از تست‌های مورد نظر کشور هدف با موفقیت عبور کند.  موضوع دیگر توان رقابت بر سر قیمت با دیگر محصولات موجود در بازار بود. رقابت بر سر قیمت با تولیدکنندگان چینی که ارزان‌ترین تولیدکنندگان در سطح جهانی به شمار می‌روند کار بسیار دشواری است. یکی از علت‌ها این است که چین کشور بسیار پهناور و پرجمعیتی است و تولیدکنندگان این کشور حتی اگر قرار باشد فقط نیاز کشورشان را تأمین کنند باید با تیراژهای بسیار بالایی تولید کنند و این موضوع موجب کاهش چشمگیر هزینه‌های تولید خواهد شد. به همین خاطر برای برتری‌یافتن به رقبای چینی باید حاشیه سود خود را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دادیم. این در حالی است که یکی از مهم‌ترین موانع کنونی ما برای صادرات مشکلات ناشی از تحریم‌ها و دشواری تبادلات مالی بین‌المللی است، که خود هزینه مازاد بسیار زیادی را به تولیدکننده تحمیل می‌کند. به همین خاطر برای رسیدن به نقطه کنونی چند سال در حال بررسی و امکان‌سنجی بودیم. هدفگذاری ما برای صادرات روسیه و کشورهای حوزه سی‌آی‌اس بود؛ زیرا علاوه بر وسعت و جمعیت روسیه و کشورهای دیگر این منطقه که ظرفیت قابل توجهی را برای تجهیزات مخابراتی و تلفن همراه تولید شده در شرکت ما ایجاد می‌کند، استانداردهای مورد نیاز برای ورود به بازار روسیه در بیشتر کشورهای دیگر این منطقه که سطح فناوری پایین‌تری دارند نیز مورد پذیرش است. خوشبختانه سفارت ایران در روسیه و به ویژه بخش همکاری‌های فناورانه که زیرمجموعه‌ای از معاونت علمی و فناوری در سفارت ایران در روسیه نیز حمایت خوبی از ما کردند ودر نهایت توانستیم در کنار شرکتی روسی دو برنده اصلی مناقصه برای ساخت 50 درصد از تجهیزات مورد نیاز در یک پروژه خارجی شویم.
البته شرایط پرالتهاب کنونی روسیه و کاهش ارزش روبل شرایط اجرای مناقصه را با دشواری‌هایی روبه‌رو کرده است، اما از سوی دیگر در شرایطی که روسیه در معرض تحریم‌های اروپا و ایالات متحده قرار دارد، برای ما که از پیش تحت شرایط تحریم فعالیت کرده‌ایم برتری ایجاد خواهد کرد که فعالیت‌های گسترده‌تری در این کشور داشته باشیم.