ما همان غاز همسایه هستیم

گفت‌و‌گو با جواد خیابانی درباره فوتبال در سالی که گذشت

ما همان غاز همسایه هستیم

جواد خیابانی گزارشگری است که فوتبال را گزارش می‌کند و قطعا رژیم درست و درمانی گرفته که به شدت لاغر شده است. از این حرف‌ها گذشته کل ورزش ایران را بگردید شاید فقط جواد خیابانی و یکی، دو نفر دیگر باشند که بگویند آنچه در ورزش 1400 رخ داد اصلا مهم نبود. شاید این حرف عجیب برسد اما اگر کمی فکر کنیم متوجه می‌شویم که قطعا راست می‎گوید. ما زیادی روی برخی از اتفاقات و حواشی زوم کردیم. هر چه باشد خیابانی پیراهن‎ها در این ورزش پاره کرده و چیزهای زیادی به چشم دیده است. قطعا گفت‎وگو با او را بخوانید!

یک سال پرفراز و نشیب فوتبالی به خصوص درباره تیم ملی داشتیم. ما از جهنم وارد بهشت شدیم و بهترین صعود ما به جام جهانی رقم خورد. در ادامه اتفاقات دیگری رخ داد که مربوط به فدراسیون فوتبال است و واقعا بی‌سابقه بود. به هر حال سال 1400 را چگونه مرور می‌کنید؟
به نظر من مثل همه سال‌های دیگر بود و تفاوتی با سال‌های گذشته نداشت. از سال 1300 تا 1400 ورزش ایران دچار همین اتفاقات شده است. حالا سال‌های 1300 یا 1310 این اتفاقات کمتر بود. این اتفاقات فوتبالی و ورزشی در سال‌های 1320، 1330 و در ادامه بیشتر شد. اگر بخواهیم تاریخ ورزش ایران را مرور می‌کنیم هر
10 سال یکبار اتفاقات ورزشی و فوتبالی بیشتر شده است. در رابطه با عزل رئیس فدراسیون فوتبال باید بگویم این اتفاق در گذشته هم رخ داده است و البته به این شکل «رو» نبوده است و پشت پرده رئیس را عزل می‌کردند. به عنوان مثال گروهی تصمیم می‌گرفتند که رئیس فدراسیون نباشد و سپس با او تماس می‌گرفتند و می‌گفتند که تو دیگر نیستی. به عنوان مثال این اتفاق برای مصطفی مکری افتاد. جام جهانی کوچک 1951 او روی هوا (در هواپیما) متوجه می‌شود که دیگر رئیس فدراسیون نیست. او در برزیل رئیس فدراسیون فوتبال بود اما وقتی به تهران برگشت دیگر رئیس نبود. بعد از انقلاب نیز موارد مشابه دیگری وجود داشت، همانند آنچه که برای آبشناسان، علی‌محمد مرتضوی، امیر عابدینی و... رخ داد. الان نمی‌دانم چرا همه فکر می‌کنند که عزل عزیزی‌خادم اتفاق عجیبی است. این اتفاق خاصی نبود. هیات رئیسه تصمیم گرفت که او دیگر رئیس فدراسیون نباشد که البته عزیزی‌خادم همچنان می‌تواند با حضور در مجمع سالانه مجددا برگردد.
بازگشت عزیزی‌خادم امکان پذیر است؟
 این اتفاق (احتمال حضور عزیزی‌خادم در مجمع سالانه) یکی از اشکالات اساسنامه است. هیات رئیسه‌ منتخب مجمعی است که رئیس فدراسیون را برکنار کرده‌، حالا همان مجمع که هیات رئیسه را انتخاب کرده می‌تواند دوباره رئیس فدراسیون را برگرداند. من نمی‌گویم این اتفاق خوب است یا بد و دخل و تصرفی در اساسنامه ندارم. این آقایان مثل بازیکنان تیم‌ملی فوتبال ایران پرچمدار کشور من هستند. اگر فردی به عنوان ریاست فدراسیون فوتبال می‌رسد فقط باید به نفع فوتبال ایران کار کند. کسی هم که مربی تیم‌ملی ایران است فقط باید تلاش کند تا تیم تحت هدایت او ببرد. حالا هر کسی که می‌خواهد باشد و تفاوتی نمی‌کند. این‌که طرف چه کسی است مهم نیست، آنچه که اهمیت دارد این که او چه چیزی برای ارائه دارد. حالا این‌که مجمع تشخیص داده چیزهایی در رابطه با یک رئیس درست نبوده و بایدبرکنارش می‌کردند هیچ اهمیتی برای خبرنگاری مثل من ندارد. من کارم را انجام می‌دهم و گزارشم را ارائه خواهم کرد. من دخل و تصرفی نه در انتخاب رئیس داشتم و در برکناری‌اش. هیچکدام از این موارد به من ارتباطی ندارد. من هم مثل شما خبرنگاران نویسنده داستان هستم و به وجود آورنده آن نیستم. به نظر من اتفاقات ورزش ایران در سال 1400 به وفور در گذشته نیز رخ داده است. اصلا شما بگویید حذف تیم‌ملی فوتبال ایران از جام‌جهانی 2022 قطر. به خاطر می‌آورم که یک روز قبل از بازی ایران با هنگ‌کنگ برنامه زنده‌ای داشتم. آنجا گفتم که اصلا شما چرا می‌ترسید، ما چهار تا بازی داشتیم و همه را باید ببریم که این اتفاق رخ خواهد داد. در ادامه گفتم که فوتبال ایران نسبت به آن تیم‌ها برنده است.آن چهار تیم عراق، بحرین، هنگ‌کنگ و کامبوج بودند. عین این حرف را یادم می‌آید که گفتم تمام تیم‌های لیگ برتر ایران و حتی تمام تیم‌های لیگ یک و دو ایران کامبوج و هنگ‌کنگ را می‌برند. اصلا همین الان همه ما یک تیم تشکیل دهیم (اشاره به خبرنگاران تحریریه روزنامه جام‌جم) هنگ‌کنگ و کامبوج را می‌بریم. واقعا می‌بریم. ما که نباید از تیم‌هایی مثل اینها بترسیم.
اما به بحرین و عراق باختیم.
بله این اتفاقات رخ داد. اما آرامشی در تیم به وجود آمد که اسکوچیچ به وجود آورنده آن بود. او شناخت و دانش خوبی از فوتبال ایران در مدت هفت، هشت سال حضور خود در کشورمان به دست آورده بود. این موضوع باعث شد که تیم ایران خودش را پیدا کند. الان مهدی طارمی در فوتبال اروپا آقایی می‌کند. او یک ذره دیگر بجنبد شاید کاندیدای توپ طلا هم بشود.
واقعا می‌توان چنین انتظاری داشت؟
نمی‌گویم که توان بردنش را دارد یا خیر، اما می‌گویم که می‌تواند حداقل کاندیدای آن بشود. به هر حال کافی است او امسال در پرتغال آقای گل شود و در لیگ قهرمانان اروپا هم تیمش به بالاترین مراحل برسد.
او همین الان هم کاندیدای دریافت عنوان بهترین بازیکن فصل پرتغال است.
بله او می‌تواند به این موفقیت‌ها برسد. بهترین بازیکن فوتبال پرتغال در گذشته افرادی مثل کریستیانو رونالدو، لوئیس فیگو، دکو و... بوده‎اند که برخی از آنها توپ طلا را هم بردند. حالا هم مهدی طارمی کاندیدای بهترین بازیکن پرتغال شده است. چرا مهدی نتواند؟ ما باید خودمان را باور کنیم. همیشه قرار نیست مرغ همسایه غاز باشد. اینبار غاز خودمان هستیم. ما توانایی‌های زیادی داریم، بهترین خودمان هستیم. همین مهدی طارمی بهترین است، همین بچه بوشهر، همین کسی که قبلا مسخره‌اش می‌کردیم. ما عادت داریم همیشه همه چیز را مسخره کنیم. حالا ببینید برند ایرانی چقدر خوب است. همه اینها را می‌بینیم و مشاهده می‌کنیم برند ایرانی یعنی سردار آزمون، یعنی بیرانوند یا جلال حسینی. بهترین تیم‌های ایرانی الان مربیان ایرانی دارند. بهترین بازیکنان لیگ هم ایرانی هستند. ما بدترین بازیکنان خارجی را به فوتبال ایران می‌آوریم. بهترین بازیکن فوتبال خودمان را می‌دهیم به تیم‌های خارجی و به جای آنها بازیکن 35 ساله خارجی را می‌گیریم که فقط به خاطر دلار و دلالی است. خودمان که می‌دانیم داستان فوتبال ایران چیست. با یکی از فوتبالیست‌های خارجی شخصا صحبت کردم. او به من می‌گفت زمانی که در مراکش بازی می‌کردم ماهی پنج هزار دلار هم نمی‌گرفتم اما اکنون در فوتبال شما به یکباره 400 هزار دلار به دست آوردم. البته قرارداد او 900 هزار دلار هم دیگر هم داشت که مشخص است به دلال رسیده است. برای او هم اهمیت نداشت باقی قراردادش چه شده است. این فوتبالیست حتما خوب نبوده که در مراکش فقط پنج هزار دلار دریافتی داشت. به غیر از مرحوم ساموئل جی‌لوید و یکی دو نفر دیگر یک بازیکن خوب خارجی نام ببرید که به ایران آمد. یا آرمناک که بازیکن فوق‌العاده‌ای بود که به ایران آمد. او واقعا قدرت زیادی داشت. لئون استپانیان هم در گذشته در سپاهان برای خودش یلی بود و واقعا خوب بازی می‌کرد. الان کدام یک از بازیکنان شاغل در فوتبال ما تاثیرگذار هستند و در قهرمانی و بردن یک تیم نقش ایفا می‌کنند؟ آیا بازیکن خارجی فلان تیم همه کاره تیمش است؟ نام نمی‌آورم تا به کسی برنخورد. او مدام نیمکت‌نشین است و وقتی هم در ترکیب ثابت قرار می‌گیرد بلافاصله تعویض می‌شود. مشخص است که یک بساط دیگری برای آوردن این خارجی بی‌کیفیت وجود دارد. خواهش من این است که اگر دنبال چالش می‌گردید دنبال بازیکنان خارجی لیگ بروید.
حتما از داستان بازیکن خارجی گل‌گهر خبر دارید، نظرتان دراین‌باره چیست؟
 بله، او حتی بازی ملی هم نداشت. به اسم این‌که بازیکن ملی پوش بوده او را به ایران آوردند و دیدید که چه بلایی سر باشگاه گل‌گهر آمد.
این اتفاق فقط برای بازیکنان خارجی بی‌کیفیت نیست. مربیان صاحب سبک و صاحب کلاسی مثل کی‌روش به ایران می‌آید و بیشترین درآمدش را از همین جا کسب می‌کند.
بله در پرونده ویلموتس هم دیدیم چه اتفاقاتی افتاد که امیدوارم دیگر تکرار نشود.