مهم‌ترین چهره‌های علمی که در سال1400  شمع عمرشان خاموش شد

مهم‌ترین چهره‌های علمی که در سال1400 شمع عمرشان خاموش شد


دکتر پرویز کردوانی
از پیشگامان کویرشناسی ایران

دکتر پرویز کردوانی، زاده گرمسار و دارنده نشان درجه‌یک دانش، چهره ماندگار و مشهور به «پدر علم کویرشناسی ایران» بود که 27مرداد1400 در 90سالگی پس از یک دوره بیماری در اثر ابتلا به سرطان دارفانی را وداع گفت. وی مدیریت‌کل دفتر مطالعات آموزشی دانشگاه تهران را در بین سال‌های‌۱۳۴۸تا‌۱۳۵۴ برعهده داشت و بنیانگذار و رئیس مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی ایران‌(۱۳۵۴‌تا‌۱۳۵۸)‌بود. دکتر کردوانی مطالعات میدانی فراوانی در مناطق کویری و بیابانی ایران انجام داده بود و خدمات او نقش مهمی در پیشبرد علم کویر‌شناسی و مقابله با خشکسالی داشت. وی که استاد نمونه دانشگاه تهران بود، پیوسته در مصاحبه با رسانه‌ها تأکید می‌کرد که طرح‌های انتقال آب همچون انتقال آب‌خزر به سمنان و انتقال آب خلیج‌فارس و دریای‌عمان به خراسان‌جنوبی و رضوی و... مشکل کم‌آبی در این مناطق را رفع نخواهد کرد.



دکتر محمود منصور
چهره ماندگار روان‌شناسی

دکتر محمود منصور، زاده اراک، استاد روان‌شناسی بالینی و تحولی دانشگاه تهران و چهره ماندگار رشته روان‌شناسی 19خرداد1400 رخ  در نقاب خاک کشید. او تحصیلات عالی خود را در دانشگاه ژنو و زیرنظر بزرگ‌ترین روان‌شناسان بالینی اروپا که همه استادان بنام در زمان خود بودند‌ به پایان رساند.
دکتر منصور از سال۱۳۴۴ عضو هیأت‌علمی دانشگاه‌تهران شد. از این استاد عالیقدر کتاب‌های ارزشمندی از قبیل «روان‌شناسی ژنتیک:تحول روانی از تولد تا پیری»، «ساخت، پدیدآیی و تحول شخصیت» و «گفت‌وگوهای آزاد با ژان پیاژه» منتشر و بارها تجدید چاپ شده است. کتاب‌های «روان‌شناسی ژنتیک:تحول روانی از تولد تا پیری» و «ساخت، پدیدآیی، تحول شخصیت» به ترتیب در دوره‌های هشتم و هجدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزیده شدند.





دکتر علی هاشمی
از دانشمندان هسته‌ای

دکتر علی هاشمی از دانشمندان گمنام انرژی هسته‌ای، زاده شهرستان کبوراهنگ در ۲۸ دی ۱۴۰۰ بر اثر خونریزی داخلی ریه درگذشت.
وی فارغ التحصیل رشته شیمی از دانشگاه صنعتی شریف در مقطع کارشناسی بوده و کارشناسی‌ارشد و دکتری خود را از دانشگاه بوعلی‌سینا با رتبه عالی در دفاع پایان نامه بود. دکتر هاشمی جزو برترین دانشمندان هسته‌ای کشور بود و از پزوهشگران مشغول به کار در مجتمع آب سنگین اراک بود. از خدمات او می‌توان به مشارکت و همکاری در طراحی و ساخت دستگاه تمام ایرانی تولید نانو ذرات فولرن با کاربردهای مختلف صنعتی، دارویی و همچنین همکاری در توسعه فعالیت‌های اقتصادی و دانش‌بنیان در حوزه سنتز و ساخت نانو‌ذرات در قالب شرکت‌های مستقر در مرکز رشد اشاره کرد.




دکتر بهزاد قره‌یاضی
رییس سابق انجمن
ایمنی‌-زیستی ایران

دکتر بهزاد قره‌یاضی، زاده تهران، رئیس سابق انجمن ایمنی‌-زیستی جمهوری اسلامی ایران، رئیس سابق پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و سردبیر فصلنامه ایمنی زیستی 15خرداد۱۴۰۰ در اثر ابتلا به بیماری کووید-19 جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.
تأسیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، ارائه اولین طبقه بندی علمی برنج‌های ایرانی با استفاده از نشانگرهای دی‌ان‌ای در سطح جهان، ایجاد اولین گیاه تراریخته ایرانی از طریق مهندسی ژنتیک، ثبت دو ژن در بانک‌های ژن بین‌المللی به نام جمهوری اسلامی، انتشار بیش از ۲۳۰ مقاله علمی در نشریات معتبر داخلی و بین‌المللی و همایش‌ها و سمینارهای داخلی و خارجی را در کارنامه علمی و تحقیقاتی خود داشت.
وی همچنین در دوران حیاتش، ریاست دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی کشور، ریاست کمیته ایمنی زیستی و کمیته بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی، ریاست کمیته بیوتکنولوژی غذایی کدکس وابسته به موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، ریاست کمیته بیوتکنولوژی ایزو وابسته به موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، ریاست انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران، ریاست اتحادیه انجمن‌های علوم کشاورزی مدرن و... را بر عهده داشت.




استیون واینبرگ
برنده جایزه نوبل فیزیک

دانشگاه تگزاس در آستین 2مرداد‌1400 اعلام کرد استیون واینبرگ‌
(Steven Weinberg)‌فیزیکدان مشهور که به دلیل یکپارچه‌سازی نیروی الکترومغناطیسی با نیروی ضعیف و شکل‌دادن مفهوم برهمکنش الکتروضعیف به همراه دو دانشمند دیگر برنده جایزه نوبل شده بود‌ در
 ۸۸‌سالگی درگذشت.
او که زاده‌1312 در نیویورک بود‌ همراه با شلدون گلاشو و محمد عبدالسلام موفق شد جایزه نوبل فیزیک را‌ سال‌1358شمسی/‌۱۹۷۹میلادی برای طرح یکپارچه‌سازی نیروی الکترومغناطیسی با نیروی ضعیف و شکل‌دادن مفهوم برهمکنش الکتروضعیف از آن خود کند.
‌‌او سال 1383/‌۲۰۰۴‌ موفق به اخذ مدال بنجامین فرانکلین از مجمع فیلسوفان آمریکا شد. این مجمع از واینبرگ به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین فیزیکدانان آن روز نام برده بود. واینبرگ از مشهورترین فیزیک دانان معاصر است و مقالات و کتاب‌های او در رشته فیزیک از منابع مهم دانشگاهی است.