رفعت هاشم‌پور، اسطوره یک زن کامل بود

یادی از دوبلور سرشناس که امسال به ابدیت پیوست

رفعت هاشم‌پور، اسطوره یک زن کامل بود

یکی از هنرمندانی را که در روزهای پایانی سال 1400 از دست دادیم، زنده‌یاد رفعت هاشم‌پور بود. دوبلور و هنرمند پیشکسوتی که در فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری با صدایش نقش‌ها را در ذهن مخاطبان هنردوست ماندگار کرد. ازجمله عمه هتی در «قصه‌های جزیره»، صفیه در فیلم «بازمانده»، سوفیا در «معصومیت از دست‌رفته»، حلیمه خاتون در «پهلوانان هرگز نمی‌میرند» و هند در فیلم «محمد رسول‌ا... (ص)». از این رو با شوکت حجت، مدیر دوبلاژ مجموعه «شکرستان» و گوینده پویانمایی‌های بسیاری چون: فوتبالیست‌ها، نیک و نیکو، دور دنیا در هشتاد روز و کارآگاه گجت و... که سال‌هاست با صدایش به کاراکترهای انیمیشنی جان می‌بخشد و در کنارش کار دوبله فیلم‌ها و سریال‌های خارجی بسیاری را برعهده داشته، در این باره گفت‌و‌گو کرده‌ایم. او درباره حضور زنده‌یاد رفعت هاشم‌پور در عرصه دوبلاژ و آشنایی و همکاری‌ای که با وی داشته، می‌گوید: خانم هاشم‌پور معمولا به جای نقش‌های خاصی صحبت می‌کرد. خیلی‌ها هم با شخصیت‌هایی که ایشان می‌گفت آشنا هستند و وقتی نام ایشان به زبان می‌آید، آن شخصیت‌ها در ذهنشان نقش می‌بندد. مثل خاله هتی در قصه‌های جزیره یا هند در محمد رسول‌ا... (ص).
وی ادامه می‌دهد: ایشان استاد من بود و من تنها چیزی که می‌توانم درباره ایشان بگویم این است که به عنوان یک زن کامل و یک زن مدیر و مدبر خیلی برای من ارزشمند و استادانه است. من می‌دیدم که ایشان در کمال سادگی، بسیار قدرتمندانه عمل می‌کرد و در عین جدی‌بودن، بسیار مهربان بود. نکته مهم دیگری که می‌توانم درباره زنده‌یاد هاشم‌پور بگویم این است که از هر لحاظ محافظ ما بود. منظورم از ما شاگردانش است. یعنی هم کار را به ما یاد می‌داد و از لحاظ اخلاقی عین یک مادر که مراقب فرزندانش است که خطا نکنند، از ما محافظت می‌کرد و در عین جدی‌بودن بسیار با ما صمیمی بود. می‌توانم بگویم همه صفات خوب اخلاقی را در وجود ایشان می‌توانستیم ببینیم.
وی می‌افزاید: خانم هاشم‌پور اسطوره یک زن کامل بود که می‌شد هم از ایشان درس گویندگی گرفت و هم درس زندگی و هم می‌شد به عنوان یک همکار روی ایشان حساب کرد. همه این چیزها را در وجودش داشت. واقعیت این است که من خیلی ایشان را دوست داشتم و برایشان احترام بسیاری قائل بودم و هستم و خواهم بود.