سوداگری با دفترچه

درسی که از اتفاق بهبهان می‌توان گرفت

سوداگری با دفترچه



 
هنوز کاربران فارسی فضای مجازی در شوک ویدئوی قیچی زدن به موهای دانش‌آموزان بودند که یکباره ویدئوی دیگری تایم‌لاین فارسی را فتح کرد. ماجرا حالا آنقدر دیده و دست به دست شده که نیازی به بازگویی آن نیست اما قصه ضرب و شتم خانم منشی یک درمانگاه در بهبهان، برای شهروندان هم چندان تازگی ندارد. واکنش‌ها به این ویدئو آنقدر بود که همان شب دادستان بهبهان «دستور بررسی و پیگیری موضوع» را صادر کرد و چند ساعت بعد هم خبر به نقل از علی دهقانی، رئیس‌کل دادگستری خوزستان اعلام شد «متهم بازداشت شده‌است و به رفتار عامل این برخورد نامناسب، در چارچوب قانون رسیدگی خواهد شد.» اما روایت حاشیه این اتفاق که کمتر مورد توجه قرارگرفت، قابل تامل است.
 روایتی که به نقل از منشی مضروب اعلام شده و دلیل برخورد فرد هتاک «اصرار در استفاده از دفترچه بیمه فرد دیگر» عنوان شده‌است. یکی از مهم‌ترین دلایل به راه افتادن نسخه الکترونیک، در کنار مزایایی همچون تشکیل پرونده سلامت برای مراجعان، جلوگیری از سوءاستفاده از دفترچه‌های بیمه بوده‌است. روش‌های سوءاستفاده از دفترچه‌ها هم آنقدر زیاد است که تنها فهرست آنها می‌تواند سیاهه پر و پیمانی شکل دهد، که یکی از رایج‌ترین آنها، استفاده از داروهای خاص و فروش آن در بازار آزاد است.
سوداگران با اجاره یا خرید دفترچه بیمه و با داشتن پزشکان آشنا، نسخه‌ای برای دریافت داروی‌بیماری خاص تهیه می‌کنند و داروها را در بازار آزاد به قیمت‌های گزافی می‌فروشند. روایت یکی دیگر از کاربران از روش سوءاستفاده از دفترچه بیمه هم قابل توجه است. او نوشته یکی دیگر از روش‌های سوءاستفاده از دفترچه، مربوط به خلافکاران می‌شود. روش آنها این است که در زمان ارتکاب جرم، دفترچه بیمه خود را به فرد دیگری می‌دهند و او به ترفندهایی، همان روز در درمانگاهی بستری می‌شود. به این ترتیب در صورت به دام افتادن احتمالی خلافکار، او مدعی می‌شود آن روز، در درمانگاهی بستری بوده‌است. البته کامنت‌های منتشر شده در رابطه با اتفاق اخیر بهبهان، همراه با تاسف بسیاری است؛ چرا که از قرار معلوم همچنان استفاده از  دفترچه بیمه برای افراد دیگر، امری معمول محسوب می‌شود.