کم‌کاری خودمان را گردن فناوری نیندازیم

یادداشت

کم‌کاری خودمان را گردن فناوری نیندازیم

نباید همه‌چیز را بر گردن فضای مجازی انداخت؛ فضای مجازی بیشتر از این‌که تهدیدی برای زیرسوال بردن فرهنگ عمومی جامعه و کاهش سرانه مطالعه باشد، می‌تواند بهترین فرصت برای ارتقای کیفیت آگاهی باشد. 
البته طبیعتا نحوه استفاده از آن بسیار مهم است اما لازم است تحقیقاتی علمی‌ و تخصصی‌تر درارتباط با فناوری و کتابخوانی صورت بگیرد.بدیهی است اختصاص وقت زیاد به فضای مجازی می‌تواند باعث کاهش رغبت و تمایل افراد به کتابخوانی و کسب اطلاعات از منابع دیگر باشد.اما چرا همان محتوای مورد نیاز کاربر را در فضای مجازی بارگذاری نمی‌کنیم؟
کتابخوانی، محدود  به کتاب کاغذی نیست و انواع کتاب‌های صوتی، پی‌دی‌اف‌، پادکست‌ و... هم می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر افزایش سرانه مطالعه داشته‌باشد.
کمبود طرح‌ها، آموزش‌ها، دوره‌ها و کارگاه‌های اطلاع‌رسانی و فرهنگ کتابخوانی است که امروز ما را به اینجا رسانده‌است؛ چنان‌که می‌توانیم همین اقدامات را در فضای مجازی گسترش بدهیم و یک تیر و دو نشان بزنیم. اما چقدر در این راه و در این مسیر موفق بوده‌ایم؟ چقدر از محتوای تولید‌شده را به کتابخوانی، برگزاری مسابقات و... اختصاص داده‌ایم؟ باید بگویم بسیار کمتر از آنچه این فضا گنجایش آن را داشته ‌است و حالا به این فکر می‌کنیم که نکند فضای مجازی، کتاب‌خوانی‌مان را دستخوش تغییر کرده‌است؟ 
بهتر است از همه فرصت‌ها و امکاناتی که فناوری، گجت‌ها و فضای مجازی در اختیارمان قرار داده‌اند  برای معرفی آنچه کمبودش را در فرهنگ و جامعه احساس می‌کنیم، استفاده کنیم. آن‌وقت است که می‌توانیم تعادلی میان این ابزار برای زندگی بهتر برقرار کنیم.

غفور شیخی - جامعه‌شناس