فرمول آمریکا ‌ کُشی

تیم‌ملی والیبال ایران چطور در 48ساعت متحول شد؟

فرمول آمریکا ‌ کُشی

چطور می‌شود به  تیم بدون برد لیگ ملت‌های والیبال یعنی بلغارستان 3 بر صفر باخت و چند روز بعد مقابل تیم صدرنشین و بدون باخت همین رقابت‌ها یعنی آمریکا 3 بر صفر به برد دست پیدا کرد؟ این را باید از بهروز عطایی سرمربی تیم‌ملی والیبال ایران پرسید.

واقعیت این است که برد تیم‌ملی والیبال ایران مقابل آمریکا در لیگ ملت‌های 2022 والیبال به شدت سوژه شد. خیلی‌ها با این برد، والیبال را به فوتبال چسباندند و گفتند ما در شرایط حساس، متخصص بردن آمریکا هستیم. اگر در والیبال، آمریکا را می‌بریم حتما چند ماه بعد در جام‌جهانی فوتبال هم این تیم را شکست می‌دهیم.  از این حرف‌ها گذشته، واقعا برای ما قابل پیش‌بینی نبود که شاگردان بهروز عطایی در تیم‌ملی والیبال ایران مقابل آمریکا بتوانند حتی یک بازی خوب ارائه بدهند چه رسد به این‌که این تیم، صدرنشین لیگ ملت‌ها را هم 3 بر صفر شکست بدهد. 
 برتری فنی و روحی
نخستین فرمول پیروزی مقابل صدرنشین لیگ ملت‌ها این بود که برخلاف دیدارهای قبلی، اشتباهات فردی از بازیکنان تیم‌ملی ندیدیم. اگر هم چنین چیزی وجود داشت بسیار کمتر بود، به خصوص در مقایسه با دیدار  با بلغارستان. البته از درخشش امیرحسین اسفندیار هم نباید گذشت. 
نکته دیگر این که بازی حریف به خوبی از سوی بازیکنان ایران کنترل شد. به خصوص در ست دوم، که  اسپکرهای آمریکا تا حد زیادی از سوی مدافعان ایران کنترل شدند. دریافت‌های خوب هم نکته بارز دیدار با آمریکا بود، چیزی که در دیدار قبلی یعنی بلغارستان در حد افتضاح توصیف شد. اصلا باید اینگونه تحلیل کنیم که تیم ایران هر چقدر مقابل بلغارستان افتضاح بود مقابل آمریکا به عنوان یک تیم درخشان و منطقی ظاهر شد.
تیم‌ملی ایران در دیدار با آمریکا هم انرژی و انگیزه لازم را داشت و هم از لحاظ فنی پیشرفت قابل توجهی کرده بود.  البته به یک نکته بسیار مهم دیگر هم باید توجه کرد. 
جان اسپراو ، سرمربی تیم‌ملی والیبال آمریکا، سه بازیکن ستاره و مهم تیمش را بازی نداد، اسمیت، راسل و شوجی. اگر این سه بازیکن در مسابقه حضور داشتند  چه اتفاقی می‌افتاد؟ به هر حال آنچه که تیم ایران را به پیروزی رساند برتری از هر دو جنبه روحی و فنی بود. این برنده روحی و فنی در ادامه لیگ ملت‌ها چه خواهد کرد؟

هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش