برد مقابل آمریکا، ضعف‌های ما را نپوشاند

برد مقابل آمریکا، ضعف‌های ما را نپوشاند

تغییر نسل در تیم‌ملی والیبال شرایط خاص خودش را دارد. ما در این ارتباط احساسی عمل می‌کنیم و من بارها بر روی این موضوع تاکید کرده‌ام. برنامه‌ریزی ما بر اساس پیدا کردن جایگزین برای بازیکنان با تجربه تیم‌ملی نیست.

تغییر نسل باید طبق اصول علمی و بر اساس الگوبرداری از تیم‌های بزرگ دنیا باشد. برای خیلی از تیم‌های ملی والیبال این جوانگرایی رخ داده است. تیم‌های بزرگ طوری برنامه‌ریزی می‌کنند در عین جوانگرایی، شکل و توازن خود را به هم نمی‌زنند. ما در این زمینه علمی نیستیم و احساسی عمل می‌کنیم. تیم‌ملی ما تا قبل از دیدار با آمریکا عملکرد مثبتی در لیگ ملت‌ها نداشت.
به نتیجه‌گیری کاری نداریم. به این کار داریم که تیم جدیدی از ایران تشکیل شده که اسم جوانگرایی را نمی‌توانیم روی آن بگذاریم. این تیم با ادوار گذشته تفاوت دارد.  این تیم جدید در دیدار با آمریکا بازی چشم‌نوازی ارائه داد اما تا قبل از آن مشکلات زیادی داشت. اکنون تیم در جریان مسابقات قرار دارد و نمی‌توان برای مشکلات راهکار ارائه داد مگر این‌که این راهکار برای آینده باشد.  به هر حال در دیدار با آمریکا بازی متفاوتی را از تیم ایران دیدیم. شکل بازی با آمریکا و هماهنگی بازیکنان تفاوت زیادی با دیدارهای قبلی داشت. نقش مربیان هم در این پیشرفت به چشم آمد و آنها توانستند در این شرایط خاص به تیم‌ملی کمک کنند. 
من بعد از هر مسابقه تجزیه و تحلیل انجام می‌دهم اما برای دیدار ایران و آمریکا هنوز این کار را انجام نداده‌ام چون تصمیمات جان اسپراو (سرمربی آمریکا) را نمی‌توانم درک و تحلیل کنم. تیم او در صدر بود و رنکینگ برایشان اهمیت دارد با این وجود او سه بازیکن تاثیرگذار خود را کنار گذاشت. قطعا حضور این سه بازیکن می‌توانست شرایط را برای تیم آمریکا تغییر بدهد. واقعا تصمیم اسپراو برای من عجیب بود، او یکی از بزرگ‌ترین مربیان جهان است و تفکرات جالبی دارد. این بازی به دل مردم نشست. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و مختص دیدار با آمریکا نباشد. تیم باید در لحظات سخت تصمیمات خوبی بگیرد. 
وقتی درباره تیم‌ملی صحبت می‌کنیم باید منافع ملی را در نظر بگیریم. هیچکس دوست ندارد تیم‌ملی ایران بد بازی کند. اعتقاد دارم با وجود ضعف در دیدارهای قبلی، برتری مقابل آمریکا دوباره نظر مردم نسبت به تیم‌ملی والیبال را عوض کرد. این مردم باید به این تیم و بازیکنانش علاقه‌مند باقی بمانند. از طرف دیگر این برد ارزشمند مقابل آمریکا نباید باعث پوشانده شدن ضعف‌های ما شود. با یک برد همه چیز را فراموش نکنیم. باید معقولانه برنامه‌ریزی کنیم تا نه تنها تیم‌ملی جایگاهش را حفظ کند بلکه بتواند در آینده آن را ارتقا دهد. 

ناصر شهنازی -  کارشناس والیبال