تقویت پیوند اندیشه و رسانه ضرورت تحول

گپی با میثم مهدیار، جامعه‌شناس

تقویت پیوند اندیشه و رسانه ضرورت تحول

ضرورت اجرایی کردن سند تحول در صدا و سیما موضوعی اساسی است که گرچه غالب کارشناسان با آن موافق هستند اما همچنان اظهارنظرهای مختلفی درباره شیوه عملیاتی کردن آن و قدم گذاشتن در این راه تحول در بخش‌های گوناگون ساختاری و محتوایی تا رسیدن به نقطه مطلوب مطرح می‌شود.

دکتر میثم مهدیار، دانش‌آموخته جامعه‌شناسی و پژوهشگر در مورد لزوم تحول و همچنین مسیری که برای رسیدن به آن، نیاز به پیمایش دارد، به جام‌جم می‌گوید: صداوسیما نیازمند این است که در عرصه رسانه‌ای و هم در عرصه خبری، مرجعیت خود را بیش از پیش بازیابی کند.
رقابت رسانه‌های اجتماعی و سنتی
تزلزل مرجعیت محصول دو اتفاق است؛ یک اتفاق تحولاتی است که در حوزه تکنولوژی رخ داده و رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان رقیب رسانه‌های سنتی سر برآوردند و دوم این که رقبای خبری رسانه صدا و سیما در یکی دو دهه اخیر بسیار فعال و پر‌کار بودند و توانستند تاحدی جای خود را در افکار‌عمومی ایرانیان باز کنند. 
در این خصوص لزوم تحول احساس می‌شود و باید مدیران و برنامه‌سازان در رسانه ملی با سرعت بیشتری در میدان حاضر باشند تا رسانه به‌عنوان مرجع در بخش‌های مختلف اعم از خبر، آثار نمایشی، غیر‌نمایشی، ترکیبی و... به فعالیت‌اش ادامه بدهد.
تقویت قرارگاه رسانه‌ای
از مهدیار می‌پرسیم برای این که صداوسیما جایگاهش را به‌عنوان یک قرارگاه رسانه‌ای تبدیل تقویت کند نیاز به چه اقداماتی است. 
او پاسخ می‌دهد: اولین مساله این است که صدا و سیما بهتر است محافظه‌کاری را کنار بگذارد. نباید این رسانه دچار یک محافظه‌کاری غیر‌لازم شود، زیرا چابکی و شتاب لازم برای پاسخگویی به اخبار روز را از آن می‎‌گیرد. 
دوم این که پیوند بین اندیشه و رسانه نباید کم‌اهمیت پنداشته شود. بی‌توجهی به تلازم حوزه رسانه و اندیشه باعث می‌شود که رسانه با ماجراهای سطحی مواجه شود و به عمق ماجراها و اتفاقات توجه چندانی نشان ندهد. مثلا بدنه کارشناسی که در حوزه سیاسی، خبر و بخش‌های فرهنگی ــ اجتماعی به کار گرفته می‌شود بازنمای داشته‌های کارشناسی ما در بخش‌های گوناگون کشور نیست و این موجب می‌شود نوع واکنش رسانه‌ای، خبری و فرهنگی ــ اجتماعی به پدیده‌ها خیلی جدی و تاثیرگذار و عمیق نباشد. بنابراین باید به این موضوعات توجه شود تا شاهد تحول در رسانه باشیم.