نقش حقوق رسانه‌ها در جامعه

نقش حقوق رسانه‌ها در جامعه

 فناوری‌ها از همان ابتدا باعث تغییرات بسیاری در زندگی اجتماعی افراد شده‌است و با فراگیری و روبه‌رو شدن با عصر تکنولوژی و گسترش آن خود مفاهیم جدیدی چون واقعیت مجازی و فضای سایبری را به همراه آورد و در نتیجه همه ساختارها و فرآیندهای مادی و معنوی بشر دگرگون شد.

امروزه رسانه (وسایل ارتباط‌جمعی) از جمله پدیده‌هایی هستند که بر تمامی وجوه زندگی انسان‌ها سایه افکنده‌است و به آن سمت و سو می‌دهد. پیرو گسترش رسانه‌ها رشته‌ای به عنوان حقوق رسانه‌ها که شاخه‌ای از علم حقوق است، شکل گرفت و نقشی به سزا در تحول آفرینی جوامع در حال توسعه داشته‌ است.
در بخش‌هایی از برنامه چهارم و پنجم توسعه ایران به مبحث حقوق رسانه‌ها و به رسمیت شناخته شدن انواع رسانه‌های مکتوب و مجازی پرداخته شده‌است و این حقوق مجموعه مقرارتی است که اشخاص به این دلیل که در اجتماع هستند حکومت می‌کند و یکی از ویژگی‌های مهمی که برای توسعه‌یافتگی جوامع در نظر گرفته می‌شود میزان استفاده از رسانه‌هاست.
 رسانه‌ها باعث تقویت یا ضعف نظام حکومتی است و به این دلیل به رسانه لقب قوه چهارم دولت داده شده‌است. اگر در دنیای امروز رسانه‌ها نباشند، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر چنین شود میان بشر فاصله طبقاتی عمیقی ایجاد می‌شود و باعث عقب‌افتادگی درتمام عرصه‌ها می‌شود. رسانه‌ها در تار و پود زندگی بشر چنان رخنه کرده‌اند که زندگی بدون آنها غیرممکن است و در آخر قانونی که مخاطبان آن را رعایت نکنند و افرادی آن را  نقض کنند و کیفر نبینند اثر وجودی خود را از دست خواهدداد. به امید رعایت و حفظ حقوق افراد در رسانه و رسانه در میان افراد.

عارفه کریم پور سرجمعی - گروه رسانه