«3گام» با هوش‌مصنوعی در مقابل غول کنکور

کارشناسان شرکت «برنامه‌پردازان آتی‌تک» با توسعه هوش‌مصنوعی در آموزش و راه‌اندازی سیستم «3‌گام»، دانش و مهارت را به‌صورت توأم به داوطلبان کنکور می‌آموزند

«3گام» با هوش‌مصنوعی در مقابل غول کنکور

غول کنکور و فضای استرس‌آلود، مسائل مالی و سختی‌های دیگری که به‌واسطه آن به‌وجود آمد‌ه‌است، هم خانواده‌ها و هم دانش‌آموزان را با خود درگیر کرد‌ه‌است. از طرفی حدود ۱۲سال است حرف از حذف کنکور زده می‌شود اما هیچ‌وقت این اتفاق نیفتاده و مشکلی بر مشکلات عدیده داوطلبان اضافه کرد‌ه‌است. کارشناسان شرکت خلاق و نوآور برنامه‌پردازان آتی‌تک در همین فضای غبارآلود کنکور، سیستم 3گام را با تکیه بر هوش مصنوعی راه‌اندازی و سعی کرده با کمک مشاوران متخصص، یک برنامه‌ریزی تخصصی، منعطف و با جزئیات بالا به داوطلبان ارائه و توام با علم‌آموزی، مهارت‌آموزی را در فضای کنکور به دانش‌آموزان و دانشجویان انتقال دهد.

علی سماواتیان، مدیرعامل شرکت برنامه‌پردازان آتی‌تک می‌گوید: «در کشورهای پیشرفته دنیا که آموزش توسعه‌یافته است، به فضای کنکور به شکل یک فضای مهارتی نگاه کرده و سعی می‌کنند به دانش‌آموز یاد دهند چگونه یک برنامه‌ریزی خوب داشت‌ه‌باشد و مرحله به مرحله پیشرفت کند و لذت یادگیری را بچشد».
او معتقد است مهارتی که در سایه آزمون کنکور به‌وجود می‌آید، به سرمایه‌ای ماندگار برای فرد تبدیل می‌شود که فارغ از نتیجه آزمون می‌تواند از آن استفاده کند.
سماواتیان می‌گوید: «وقتی افراد در جریان آماده شدن برای کنکور، مهارت برنامه‌ریزی  تبدیل یک کار بزرگ به چند مرحله کوچک یا چگونگی تخصیص منابع موجود به اهداف خود را یاد بگیرند، قطعا در فضای کسب‌و‌کار هم موفق‌تر هستند و برای کل زندگی آنها کفایت می‌کند. مدیرعامل شرکت برنامه‌پردازان آتی‌تک می‌گوید: «ما معتقدیم حضور یک‌سری مشاور مستقل در کنار یک دانش‌آموز یا دانشجو در مسیر موفقیت، این گارانتی را ایجاد می‌کند که علاوه‌بر یادگیری دروس، مهارت‌های زندگی هم یاد می‌گیر. به عبارتی، یعنی یک مشاور علاوه بر این‌که به دانش‌آموز و داوطلب می‌گوید چه کتاب‌هایی را بخواند، یک وظیفه بزرگ‌تر دارد و آن‌هم آماده کردن دانش‌آموز برای فرداست. ما مشاور را یک مربی می‌دانیم که علاوه بر بالا بردن علم و دانش داوطلب، مهارت‌های زندگی او را هم بالا ببرد.»
سماواتیان که سال ۸۹ به‌عنوان مشاور تحصیلی مشغول فعالیت بود‌ه‌است، بعد از تسلطی که به بحث مشاوره پیدا می‌کند، همراه یکی از همکاران خود به این نتیجه می‌رسند می‌توانند به کمک هوش مصنوعی، برای کاربران برنامه‌ریزی کرد. 
آنها بعد از ایجاد ایده اولیه طرح، یادداشت‌های خود را به‌صورت کاملا ابتدایی و بدون وبسایت برای بعضی داوطلبان پیاده می‌کنند تا ببینند چه بازخوردی دارد. سماواتیان می‌گوید: «سال 91 کار را شروع کردیم و حدود یک سال‌و‌نیم طول کشید تا به نسخه اولیه طرح رسیدیم. نسخه اولیه طرح مرداد سال ۹۲ شروع به کار کرد و از آنجاکه هرچه تعداد کاربر بیشتر باشد، شناخت ما از سیستم بهتر می‌شود، تقریبا یک سال اول تمام امکانات سیستم را رایگان ارائه کردیم تا همه استفاده کنند و بازخورد لازم را دریافت کنیم.»
برنامه‌ریزی  در «3گام»
سماواتیان با تأکید بر این‌که مجموعه برنامه‌پردازان آتی‌تک در سیستم 3گام این هوش مصنوعی را توسعه می‌دهد، اضافه می‌کند: «ما الان سیستمی داریم که می‌تواند بر مبنای داده‌هایی که از دانش‌آموز و کاربر می‌گیرد، نقاط ضعف و قوت او را بشناسد و برای هر فرد براساس مختصات روحی و علمی او، برنامه‌ریزی کند. در‌واقع دانش‌آموز اطلاعات خود را به سیستم 3گام می‌دهد و خروجی آن یک برنامه‌ریزی بر اساس همان داده‌هاست.»در سیستم 3گام که به گفته مدیرعامل شرکت برنامه‌پردازان آتی‌تک در نسخه و نسل ۴ سیستم هوش‌مصنوعی خود است، زمانی که کاربر وارد آن می‌شود، رفتارهای او به کمک ماشین‌لرنینگ دریافت و بررسی و بر مبنای آن رفتارها، برنامه‌ریزی تشکیل و تطبیق داده می‌شود، که این بستری برای یادگیری معکوس می‌شود.»
مدیرعامل شرکت برنامه‌پردازان آتی‌تک می‌گوید: «در حقیقت ما از طریق هوش‌مصنوعی بستری برای یادگیری ایجاد می‌کنیم که در آینده بتوانیم یادگیری معکوس را توسعه دهیم. البته سرویس 3گام ما، شامل برنامه‌ریزی و مشاوره تحصیلی است و مشاوران ما بر مبنای صلاحدید دانش‌آموز، منابع علمی را به او معرفی کرده و مواقعی که دانش‌آموز به یک مربی در کنار خود نیاز دارد، نقش‌آفرینی می‌کنند.»
«تکاور» و چند محصول دیگر
شرکت برنامه‌پردازان آتی‌تک سرویس‌های دیگری هم دارد. مثلا نرم‌افزار انتخاب رشته 3گام بر پایه سیستم‌های پشتیبانی- تصمیم‌گیری برای آزمون کنکور سراسری و آزمون ارشد است؛ درواقع به کمک تصمیم‌گیری مخاطب می‌آید و کمک می‌کند انتخاب‌های خود را درست بچیند.»
از سرویس‌های دیگر این شرکت طرحی به اسم «تکاور» است که بدون متخصصان و مشاوران ‌هم کار برنامه‌ریزی را انجام می‌دهد و به گفته مدیرعامل این شرکت در این زمینه هم در کشور، منحصربه‌فرد و پیشرو هستند.
سماواتیان می‌گوید: «در طرح تکاور دانش‌آموزان با قیمت بسیار متعادلی می‌توانند از موتور هوش‌مصنوعی ما استفاده کنند. یک طرح شتاب‌دهنده هم داریم که برنامه‌ریزی از طریق مشاور‌ها انجام می‌شود و قیمت بالاتری دارد.»
250هزار کاربر فعال
به گفته سماواتیان برنامه‌پردازان آتی تک در حال حاضر ۲۵۰هزار عضو دارد که از این تعداد یک عده رایگان و یک عده با سرویس‌های دیگر شرکت کار کردند.
مزیت‌ها و مزیت‌های نسبی
به گفته مدیرعامل شرکت برنامه‌پردازان آتی‌تک برای این‌که سطوح درآمدی مختلف جامعه بتوانند از محصولات این شرکت استفاده کنند، بخشی از سرویس و ارائه خدمت هوش‌مصنوعی برای عموم رایگان است و بعد از ورود داوطلب به وب‌سایت مجموعه، انتخاب می‌کند از طرح رایگان یا طرح‌های بالاتر استفاده کند.
سماواتیان می‌گوید: «مهم‌ترین مزیت 3گام به‌عنوان محصول اصلی شرکت برنامه‌پردازان آتی تک توجه به جزئیات و انعطاف‌پذیری در برنامه‌ریزی و اختصاصی بودن آن است؛ یعنی در عین این‌که جزئیات زیادی را برای مخاطبان در برنامه‌ریزی مهیا می‌کنیم، بسیار هم انعطاف‌پذیر هستیم و مهم‌تر از همه این‌که برنامه‌ریزی برای هر مخاطب به‌صورت اختصاصی ارائه می‌شود. در سیستم ما هیچ دو کاربری وجود ندارند که برنامه‌ریزی یکسان داشت‌ه‌باشند و برنامه‌ریزی هر فرد با توجه به شرایط او، با دیگری فرق دارد.»
او اضافه می‌کند: «بر مبنای این سه ویژگی که اشاره شد، شرکت برنامه‌پردازان آتی تک، تنها مجموعه‌ای است که در کشور این کار را انجام می‌دهد، البته مجموعه‌هایی هستند که برنامه‌ریزی شبیه این را به‌صورت دستی انجام می‌دهند، اما سیستم آنلاین ندارند.»
آینده در «3گام» 
مدیرعامل برنامه‌پردازان آتی‌تک در بیان دورنمای محصولات این شرکت عنوان می‌کند: «قبلا در مقاطع ارشد و دکتری که تعداد رشته‌ها زیاد است، محدودیت مشاور داشتیم اما در نسخه جدید به آن درک از رفتار مخاطبان‌مان رسیدیم که می‌توانیم بدون در نظر گرفتن رشته، هدایت و برنامه‌ریزی کاربر را انجام دهیم.»
سماواتیان می‌گوید: «وقتی از هوش‌مصنوعی در آموزش حرف می‌زنیم، اگر بخواهیم ادعا کنیم که واقعا در این حوزه موفق شدیم، نباید به رشته وابسته باشیم. بنابراین در نسخه جدید 3گام بحث رشته در حاشیه قرار گرفته و دیگر اصل ماجرا نیست و در این حوزه چند محصول بین‌المللی هم در دست تولید داریم.»
موانع «3گام»
سماواتیان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پیش روی شرکت را راه‌اندازی کسب‌و‌کار به‌صورت بین‌المللی می‌داند و می‌گوید: «بحث پرداخت‌ها بسیار سخت است و راه‌حل مشخصی پیدا نکردیم که به‌عنوان یک کسب‌وکار آنلاین بتوانیم در خارج از کشور کار کنیم و به‌راحتی پرداخت‌هایمان را انجام دهیم.»
«3گام» برای توسعه هوش‌مصنوعی در آموزش
وی در توضیح این طرح بیان می‌کند: «درواقع شرکت برنامه‌پردازان آتی‌تک یک محصول آنلاین بر بستر وب به اسم «3گام» دارد که اپلیکیشن آن‌هم در دست تولید است. در  سیستم 3گام همراه دانش‌آموز و دانشجو تا مرحله رسیدن به آزمون یا هدفی که دارند، هستیم و به کمک مشاوران و هوش مصنوعی برای آنها برنامه‌ریزی می‌کنیم. البته بیشتر مواقع این هوش‌مصنوعی است که کار و برنامه‌ریزی را انجام می‌دهد.»
به گفته مدیرعامل این شرکت، بستر اصلی کار آنها در مجموعه 3گام بازار آزمون‌های کنکور از کارشناسی تا دکتری است اما اصل ماجرا توسعه هوش مصنوعی در آموزش است.
او می‌گوید: «با قاطعیت می‌توانم ادعا کنم ما تنها مجموعه‌ای در سطح کشور و جزو مجموعه‌های انگشت‌شمار در جهان هستیم که هوش‌مصنوعی را در آموزش توسعه می‌دهیم. از نظر ما در آینده این هوش‌مصنوعی خواهدبود که کنترل مسیر آموزشی را در دست می‌گیرد.»

مطهره میرشکاری - نشان ایرانی برتر