نسخه Pdf

از سرگذشت اشک تا روضه‌های خانگی

گفت‌و‌گو با مدیر گروه مستند شبکه افق درباره تدارکات محرمی این شبکه

از سرگذشت اشک تا روضه‌های خانگی

عبدالحسین بدرلو، مدیر گروه مستند شبکه افق هم در گفت‌و‌گویی که داشتیم با تشریح تولیداتی که برای محرم تدارک دیده‌اند بیان کرد: «جاذبه»و «تکیه» دو برنامه‌ای است که هر شب از ساعت11 روی آنتن می‌رود. برنامه‌ای هم در ساعت 21 به پخش زنده هیئات از اصفهان اختصاص دارد، جریانی که البته در دهه اول اتفاق می‌افتد. در گروه مستند برنامه تک‌قسمتی با عنوان «اشک» را داریم که پنجشنبه و جمعه هفته اول محرم پخش می‌شود. همچنین مستند «روضه خانگی» هم کار دیگری است که البته ممکن است در زمان پخش عنوانش تغییر کند. این مجموعه هم از هفته دوم محرم روی آنتن می‌رود.

او با توضیح موضوع و فضای مستند «اشک» افزود: این مستند در کل درباره اشک و بکاء و فضای گریه‌ و اشکی است که باعثش افسردگی نیست بلکه می‌گوییم یکسری گریه داریم که به آن اشک در فارسی و بکاء در عربی می‌گویند که ممکن است از سر نشاط اتفاق بیفتد. در این کار با یکسری از پیرغلامان و شعرای اهل دل صحبت کردیم و از آنها در مورد این‌که چه اتفاقی می‌افتد که مثلا در رثای امام حسین(ع) شعر می‌گویند و این اشک از کجا می‌آید؟
بدرلو ادامه داد: در بخش‌هایی از این مستند یک روان‌شناس هم صحبت می‌کند و از تفاوت این اشک با گریه‌ای که در این حس و حال رخ می‌دهد، می‌گوید. علاوه بر این، تاریخچه اشک در فرهنگ‌های مختلف هم بخش دیگری از این جریان است که سراغش رفته‌ایم. مروری که در نهایت به این می‌رسد که آنچه به آن اشک می‌گوییم در فرهنگ آیینی و عاشورایی چه جایگاهی دارد. 
انعکاس «روضه خانگی»  در سراسر ایران
مدیر بخش مستند شبکه افق با اشاره به مجموعه دیگری که تدارک دیده‌اند، بیان کرد: در مورد روضه خانگی هم در هر قسمت سراغ یک خانواده می‌رویم که در طول یک اتفاق، قصه و حادثه مثبت یا منفی که برایشان رخ داده، یک روضه خانگی راه انداختند یا در آن بر حسب رخدادی شرکت می‌کنند. این روضه می‌تواند تنها باحضور خودشان یا یکی از همسایه‌شان باشد یا حتی چند تا از آشنایان‌شان هم در آن شرکت کنند، در واقع کاملا سعی کردیم که هر قسمت با قسمت بعدی متفاوت باشد. 
او یادآور شد: در همه قسمت‌های این مجموعه سعی کردیم تا همان چیزی که هست را منعکس کنیم، یعنی چند نفر دور هم جمع شدند و سالانه یا هفتگی و بنا به مناسبتی، نذری و روضه دارند. در ادامه هم این را پی می‌گیریم که چطور این جریان شکل گرفته و شروع آن از کی و کجا بوده؟ برکت این اتفاق هم از موارد دیگری است که در قالب همین فضا سراغش می‌رویم و از آن می‌پرسیم، در ادامه هم منعکس‌اش می‌کنیم. 

گستردگی جغرافیایی روضه‌ها
در مجموعه «روضه‌های خانگی» سراغ استان‌های مختلف و خانواده‌هایی از سراسر ایران رفته‌ایم. به طور مثال در حال حاضر ضبط مشهد، سمنان، اراک، قم و... به پایان رسیده است. 
در واقع تلاشمان این بود تا از همه قومیت‌ها، لهجه‌ها و مناطق ایران با تمام خرده‌فرهنگ‌های‌شان استفاده کنیم. جریانی که امیدواریم مخاطبان هم آن را دوست داشته باشد.