نسخه Pdf

تدارک پرمستند سیما در محرم 1401

تلویزیون امسال با مستندهای مختلفی از محرم می‌گوید

تدارک پرمستند سیما در محرم 1401

مثل هر سال و طبق آیین همیشگی و قدیمی، محرم امسال هم صداوسیما دست به کار شده تا حال ‌و‌ احوال این ماه عزیز را بیش از بیش به خانه‌هایمان بیاورد. جریانی که قدمت آن به اندازه همه سال‌های فعالیت این رسانه است و هر بار به شکلی تأمین این حس و حال اتفاق می‌افتد. امسال در حوزه سریال کمتر، اما در بخش برنامه‌سازی شاهد اتفاقات تازه‌ای هستیم.  در این شماره از قاب کوچک هم با تولیدکنندگان بخشی از این آثار صحبت کرده‌ایم و در ادامه هم بخش دیگری از این داستان ادامه‌دار را با هم مرور می‌کنیم.

یکی از اتفاقات جالب توجه امسال پرداختن به مستندهای محرمی است. به عنوان مثال شبکه یک برای محرم 1401 مستند «آیین‌های مردمی» -که آیین‌های عزاداری مردم در ۱۳ استان را بازنمایی می‌کند -را تدارک دیده است.  این شبکه همچنین در مستند «بامرام» هم سراغ افرادی رفته که امام‌حسین(ع) نقشی خاص در زندگی‌شان ایفا کرده است. یکی دیگر از برنامه‌های این شبکه هم «عبرت‌های عاشورا» است که با تمرکز بر فرمایشات امام و امام حسین(ع)‌آقا شکل گرفته است. 
بخشی از برنامه‌های شبکه دو سیما هم با عنوان «کوی‌محبت»، «ایوان‌بهشت» و «عطف» به آثار هنری منعکس‌کننده عاشورا می‌پردازد. «خانه‌زاد» هم عنوان برنامه دیگری است که به معرفی خادمان، پیرغلامان و نوکران سیدالشهدا پرداخته. همچنین در «چراغی روشن» هم با جوانان پیرامون بانوان پرچمدار گفت‌وگو شده است. در بخش مستند هم مستند «شیرخوارگان‌حسینی» از اولین جمعه ماه‌محرم پخش خود را در این شبکه آغاز می‌کند. علاوه براینها «جغرافیای‌محرم» هم آیین‌های عزاداری شیعیان در کشورهای دیگر را پوشش می‌دهد. اما شبکه سه امسال سراغ تدارک برنامه‌ای با عنوان«معلی» رفته است. در این برنامه به تهیه‌کنندگی سعید ستودگان قرار است با قاب‌هایی گرم و صمیمی از آیین‌های عاشورایی و عزاداری نواحی و اقوام استان‌های مختلف کشور برای سیدالشهدا(ع) همراه شویم. علاوه بر آن، این برنامه از حضور مداحان شاخص و پیشکسوتان هیئات مذهبی کشور بهره‌مند خواهد شد و خادمان امام حسین(ع) سیدالشهدا(ع)  هم برنامه «معلی»را همراهی خواهند کرد. در واقع قرار است علاقه‌مندان به مداحی در این برنامه حضور پیدا کنند و از ارادت‌شان به امام حسین(ع) بگویند و مداحی کنند.
تهیه‌کننده معلی با اعلام این خبر عنوان کرد:«برخی ممکن است گمان کنند این برنامه جزو تولیدات استعدادیابی در حوزه مداحی است، اتفاقی که این چنین نیست و هیچ گونه رقابتی در این برنامه بین شرکت‌کنندگان وجود ندارد.»  
به گفته او نام «معلی» به معنی برافراشته و بلندمرتبه برای این برنامه در نظر گرفته شده است که یادآور عتبات عالیات کربلا به عنوان میعادگاه عاشقان دلدادگان حسینی باشد.