پیام تسلیت مقامات کشوری در  پی درگذشت «ابتهاج»

پیام تسلیت مقامات کشوری در پی درگذشت «ابتهاج»

درگذشت شاعر پرآوازه کشورمان، امیرهوشنگ ابتهاج با واکنش شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی کشور همراه بود.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در پیامی با تسلیت درگذشت این شاعر نامدار، گفت: این غزلسرا و پژوهشگر ادبی که فصل ماندگاری در غزل فارسی ایجاد کرد، با خلق آثار ادبی فراوان به‌ویژه با مضامین اجتماعی، حماسی و ترویج روحیه آزادیخواهی و استکبارستیزی در کنار لطافت عاشقانه آثارش، نقش موثری در حفظ گنجینه غنی ادبیات فارسی و ترویج و گسترش فرهنگ ایران داشت. همچنین محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در قالب پیامی درگذشت ابتهاج را تسلیت گفت. در پیام قالیباف آمده است: درگذشت شاعر نامدار و شیرین‌سخن، استاد امیرهوشنگ ابتهاج را به خانواده، دوستان ایشان و تمامی دوستداران شعر و ادب فارسی تسلیت می‌گویم. ه.الف. سایه با اشعار خود، پاسدار میهن‌دوستی و مروج فرهنگ و ادب اصیل ایرانی بود. خدایش بیامرزد و او را با سیدالشهدا(ع) همنشین کند.
همچنین محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد، درگذشت هوشنگ ابتهاج را تسلیت گفتند. در پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  آمده است: تردیدی نیست که شعر‌های فاخر و شورانگیز زنده‌یاد ابتهاج، جایگاهی بلند در شعر و ادب معاصر دارد و از صولت و صلابت سترگی برخوردار است.
ایشان به مدد ذوق خدادادی، استادانه مضامین اجتماعی‌ را در شعر فاخر خویش به کار‌ گرفت و با سرودن تصنیف‌های ماندگاری همچون «سپیده»(ایران ای سرای امید) از زمره شاعرانی بود که به سرزمین گهربار خویش صمیمانه عشق می‌ورزید.
آمادگی وزارت ارشاد برای انتقال پیکر سایه
در همین حال دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تماس تلفنی با یلدا ابتهاج فرزند مرحوم ابتهاج، از آمادگی این وزارتخانه برای انتقال و تشییع پیکر زنده‌یاد امیرهوشنگ ابتهاج (سایه) در ایران خبر داد. به گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی به نمایندگی از محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تماس تلفنی با یلدا ابتهاج، دختر زنده یاد امیرهوشنگ ابتهاج ضمن ابلاغ پیام تسلیت وزیر به وی، از آمادگی این وزارتخانه برای هرگونه همکاری در انتقال پیکر مرحوم هوشنگ ابتهاج (سایه) به ایران و تشییع این شاعر معاصر در وطن خبر داد.
دستیار وزیر فرهنگ در این زمینه گفت: «یقینا سایه یکی از افتخارات شعر و ادب  کشور ماست و اینک که او را از دست داده‌ایم، موجب تاسف و تاثر است.  شالویی در ادامه گفت: از زمان بستری شدن استاد سایه در بیمارستان بنا به تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق خانم یلدا ابتهاج، همواره جویای آخرین وضعیت سلامتی وی بودیم.
وی ادامه داد: امروز هم بلافاصله پس از دریافت خبر درگذشت این شاعر، در تماس تلفنی با دختر آن زنده‌یاد، پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به خانواده وی ابلاغ و مراتب همکاری و همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به منظور انتقال پیکر سایه به ایران اعلام کردیم.